BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
Waar op letten bij vervangen koppakking?
  • robkruis
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON di jan 26, 2010 11:45 am
    WoonplaatsCOLON Houten

    Waar op letten bij vervangen koppakking?

    door robkruis » di maart 30, 2010 6:56 pm

    We hebben besloten om koppakking zelf te vervangen met 2 ervaren monteurs in garage. Waar moet je op letten als vakman maar leek op mgf gebied bij het monteren van een nieuwe koppakking?

    Alvast bedankt!!!

    Groet,
    Rob
    MGF MK2 2001. Beige leer met beige dashboard. Kleur: Britisch racing green. Kmstand 182000km
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di maart 30, 2010 7:08 pm

    Mooi iets voor een lijstje:

    Vooraleerst iets wat als laatste moet gebeuren: Ontluchten.

    * Nieuwe distributieriem, waterpomp EN spanner voor de D riem.
    * Bezien wat voor pakking je gaat gebruiken, beter te zien naar de stand van de cilinderbussen dan vooraf een keuze te op aanraden van een "kenner"
    * Eigenlijk dien je nieuwe trekbouten te monteren. (gebeurt zeker niet altijd, let op het zijn rekbouten)
    * Zuinig zijn met vlakken van de kop.
    * ik zou het totale koelsysteem even checken zodat je niet over 2 maanden met een kapotte radiator of waterslang staat.
    En tot slot: goed ontluchten, 1. kachel, 2. radiator, 3. retourleiding (met die gecombineerde montagebeugel voor de HT leidingen) 4. Jiggle valves)

    Verder is m.i. een koppakking vervangen hetzelfde als een koppakking vervangen of het nu om een K-blok gaat in een F of iets heel anders met een dubbele bovenliggende nokkenas.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » di maart 30, 2010 7:36 pm

    Kasper schreefColonMooi iets voor een lijstje:

    Vooraleerst iets wat als laatste moet gebeuren: Ontluchten.

    * Nieuwe distributieriem, waterpomp EN spanner voor de D riem.
    * Bezien wat voor pakking je gaat gebruiken, beter te zien naar de stand van de cilinderbussen dan vooraf een keuze te op aanraden van een "kenner"
    * Eigenlijk dien je nieuwe trekbouten te monteren. (gebeurt zeker niet altijd, let op het zijn rekbouten)
    * Zuinig zijn met vlakken van de kop.
    * ik zou het totale koelsysteem even checken zodat je niet over 2 maanden met een kapotte radiator of waterslang staat.
    En tot slot: goed ontluchten, 1. kachel, 2. radiator, 3. retourleiding (met die gecombineerde montagebeugel voor de HT leidingen) 4. Jiggle valves)

    Verder is m.i. een koppakking vervangen hetzelfde als een koppakking vervangen of het nu om een K-blok gaat in een F of iets heel anders met een dubbele bovenliggende nokkenas.


    -alles nieuw idd
    -wist niet dat er verschilende waren naargelang de bussen? maar zou altijd de pakking van de range rovers gebruiken niet die van mg (volledige kit incl de metalen bussen ipv plastic)
    -trekbouten vervangen? waarom deze mogen meermaals gebruikt worden totdat ze een bepaalde lengte overschrijden (ken deze niet vanbuiten) ik zou ze gewoon nameten en indien nodig vervangen (maar die kans ik klein)
    -vlakken is idd altijd best zo weinig mogelijk vlak is namelijk vlak (een goede firma doet dit dan ook met kleine stappen)
    -koel systeem idd goed controleren.

    ps. NOOIT maar dan ook NOOIT met de motor draaien nadat de cilinderkop los is de bouten gaan door de hele blok heen en de krukaslagers zitten hiermee vast... En de bussen kunnen dan verschuiven
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di maart 30, 2010 7:45 pm

    crazywolf schreefColon
    Kasper schreefColonMooi iets voor een lijstje:

    Vooraleerst iets wat als laatste moet gebeuren: Ontluchten.

    * Nieuwe distributieriem, waterpomp EN spanner voor de D riem.
    * Bezien wat voor pakking je gaat gebruiken, beter te zien naar de stand van de cilinderbussen dan vooraf een keuze te op aanraden van een "kenner"
    * Eigenlijk dien je nieuwe trekbouten te monteren. (gebeurt zeker niet altijd, let op het zijn rekbouten)
    * Zuinig zijn met vlakken van de kop.
    * ik zou het totale koelsysteem even checken zodat je niet over 2 maanden met een kapotte radiator of waterslang staat.
    En tot slot: goed ontluchten, 1. kachel, 2. radiator, 3. retourleiding (met die gecombineerde montagebeugel voor de HT leidingen) 4. Jiggle valves)

    Verder is m.i. een koppakking vervangen hetzelfde als een koppakking vervangen of het nu om een K-blok gaat in een F of iets heel anders met een dubbele bovenliggende nokkenas.


    -alles nieuw idd
    -wist niet dat er verschilende waren naargelang de bussen? maar zou altijd de pakking van de range rovers gebruiken niet die van mg (volledige kit incl de metalen bussen ipv plastic)
    crazywolf schreefColonDowels inderdaad vervangen door metalen is wel heel verstandig. Pakkingen hangt af van een eventuele minimale verzakking van 1 of meerdere cilinderbussen. Dat kan met een originele pakking opgelost worden, daar slaat de LR pakking echt de plank helemaal mis, dat is metaal en vult niet op. Het is echt een sprookje dat de LR pakking per definitie beter is, je moet kijken naar het individuele geval. Ik denk dat ik voor de OEM oplossing zou gaan. (daar een oud blok ook geen oil ladder voordeel heeft)

    -trekbouten vervangen? waarom deze mogen meermaals gebruikt worden totdat ze een bepaalde lengte overschrijden (ken deze niet vanbuiten) ik zou ze gewoon nameten en indien nodig vervangen (maar die kans ik klein)

    Formeel dien je ze te vervangen maar zoals gezegd het wordt niet altijd gedaan. Lengte nameten is inderdaad de methode. Maar let wel het zijn rekbouten, de marge is uiteindelijk niet zo groot zodra het metaal gaat vloeien. (=over de rekgrens gaan) Krachten zijn dan relatief klein voor een verlenging van de bout.
    crazywolf schreefColon-vlakken is idd altijd best zo weinig mogelijk vlak is namelijk vlak (een goede firma doet dit dan ook met kleine stappen)
    -koel systeem idd goed controleren.

    ps. NOOIT maar dan ook NOOIT met de motor draaien nadat de cilinderkop los is de bouten gaan door de hele blok heen en de krukaslagers zitten hiermee vast... En de bussen kunnen dan verschuiven
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di maart 30, 2010 7:46 pm

    Mooi iets voor een lijstje:

    Vooraleerst iets wat als laatste moet gebeuren: Ontluchten.

    * Nieuwe distributieriem, waterpomp EN spanner voor de D riem.
    * Bezien wat voor pakking je gaat gebruiken, beter te zien naar de stand van de cilinderbussen dan vooraf een keuze te op aanraden van een "kenner"
    * Eigenlijk dien je nieuwe trekbouten te monteren. (gebeurt zeker niet altijd, let op het zijn rekbouten)
    * Zuinig zijn met vlakken van de kop.
    * Het totale koelsysteem even checken zodat je niet over 2 maanden met een kapotte radiator of waterslang staat.
    * Metal dowels
    En tot slot: goed ontluchten, 1. kachel, 2. radiator, 3. retourleiding (met die gecombineerde montagebeugel voor de HT leidingen) 4. Jiggle valves)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • robkruis
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON di jan 26, 2010 11:45 am
    WoonplaatsCOLON Houten

    door robkruis » di maart 30, 2010 9:59 pm

    Kasper schreefColonMooi iets voor een lijstje:

    Vooraleerst iets wat als laatste moet gebeuren: Ontluchten.

    * Nieuwe distributieriem, waterpomp EN spanner voor de D riem.
    * Bezien wat voor pakking je gaat gebruiken, beter te zien naar de stand van de cilinderbussen dan vooraf een keuze te op aanraden van een "kenner"
    * Eigenlijk dien je nieuwe trekbouten te monteren. (gebeurt zeker niet altijd, let op het zijn rekbouten)
    * Zuinig zijn met vlakken van de kop.
    * Het totale koelsysteem even checken zodat je niet over 2 maanden met een kapotte radiator of waterslang staat.
    * Metal dowels
    En tot slot: goed ontluchten, 1. kachel, 2. radiator, 3. retourleiding (met die gecombineerde montagebeugel voor de HT leidingen) 4. Jiggle valves)


    Zeer duidelijk lijstje! Heel erg bedankt hiervoor! Weet je ook wat je aan kostprijs voor LR pakking (incl kop vlakken) en nieuwe distri en waterpomp kwijt bent excl man uren dus?
    MGF MK2 2001. Beige leer met beige dashboard. Kleur: Britisch racing green. Kmstand 182000km
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di maart 30, 2010 10:38 pm

    oooh maar er zijn zeker nog een aantal aanvullende puntjes dus heb nog even geduld totdat de gurus dit draadje hebben gespot, zij zullen nog wel wat toevoegen. (En nog wat opgooien over het type pakking)

    Kosten: pffff, sorry ik ben een beetje MG gestoord, geld is dan wat minder van belang. Natuurlijk ook ervaring maar om nu te zeggen dat ik ergens bedragen vandaan kan toveren, ben bang van niet. de prijzen zouden dan van 2004 of zo zijn.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • robkruis
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON di jan 26, 2010 11:45 am
    WoonplaatsCOLON Houten

    door robkruis » di maart 30, 2010 11:30 pm

    Kasper schreefColonoooh maar er zijn zeker nog een aantal aanvullende puntjes dus heb nog even geduld totdat de gurus dit draadje hebben gespot, zij zullen nog wel wat toevoegen. (En nog wat opgooien over het type pakking)

    Kosten: pffff, sorry ik ben een beetje MG gestoord, geld is dan wat minder van belang. Natuurlijk ook ervaring maar om nu te zeggen dat ik ergens bedragen vandaan kan toveren, ben bang van niet. de prijzen zouden dan van 2004 of zo zijn.


    Haha! Misschien kom ik ook nog in die fase :D Ik ben/was er heel blij mee. Heb m pas anderhalve maand. Was erg bang voor koppakking problemen(beetje door dit forum). Auto is gewoon mega mooi dus dan heb je toch meer voor je autootje over dan een auto die t gewoon moet doen en lelijk/normaal is 8)
    MGF MK2 2001. Beige leer met beige dashboard. Kleur: Britisch racing green. Kmstand 182000km
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten