BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
lampje accu
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    lampje accu

    door Roy » ma maart 08, 2010 8:44 pm

    Ik was net onderweg toen het acculampje ging branden. Vreemd genoeg merk ik verder niks abnormaals tijdens het rijden. Zonet bij thuiskomst de auto uitgezet en een kwartier later weer gestart. Hij start zonder problemen, maar het lampje brand nog steeds. Bij gas geven gaat het lampje niet feller of zwakker branden.

    Enig idee wat dit kan zijn?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma maart 08, 2010 8:56 pm

    Laadstroomlampje brand dus.
    Dat is wellicht een probleempje met het laden van de accu door een probleem in of bij de dynamo.

    Je auto rijdt nu goed maar zodra de accu leeg is, is de fun even over. En omdat de accu niet bijgeladen wordt zal dat binnenkort wel kunnen gebeuren.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » ma maart 08, 2010 9:05 pm

    aha, bedankt, ik dacht al zoiets. Dus het wordt waarschijnlijk tijd voor een nieuwe dynamo? Ehm, misschien hele domme vraag, maar hoe kom ik er achter of dat de oorzaak is, of kan ik het beste even bij een garage langs daarvoor?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma maart 08, 2010 9:10 pm

    Dynamo's hebben zo nu en dan de eigenschap dat ze kapot gaan, meestal zijn het wat kleinere onderdelen bij oude MG's de diodes. er zijn wellicht ook ruil dynamo's te vinden.

    Traceren van het probleem: je accuspanning daalt gestaag bij gebruik van elektrische verbruikers, je komt vanzelf eens stil te staan. Maar het niet opladen is inderdaad ook gewoon te meten.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » ma maart 08, 2010 9:19 pm

    Het beste kan ik dus de boel even laten doormeten bij een garage? Ruil dynamo zou idd wel een oplossing zijn. Iemand een adres waar ik terecht kan voor een ruil- of gereviseerde dynamo?
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    door Rob » ma maart 08, 2010 9:50 pm

    Een volt metertje op de + en - van je accu en een dot gas geven. Als je dynamo nog laadstroom levert stijgt het voltage op je meter.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma maart 08, 2010 10:58 pm

    Als het kabletje van de veldstroom los is van de dynamo, brandt het lichtje ook, maar het kan echter zijn dat de batterij toch nog bij laadt dan.
    Gewoon kabeltjes op alternator even checken, maar inderdaad eerst met een multimeter de batterij checken (zie Murphy's antwoord) zonder draaiende en met draaiende motor (12 en +/- 14 volt ?)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » di maart 09, 2010 11:59 am

    Ik loop al vast wat op de zaken vooruit, maar ik kan een dynamo voor 75 euro kopen. Is dat moeilijk om zelf te doen of is het beter om dit door een garage te laten doen. Hoe lang doen ze daar ongeveer over ivm werkloon?
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » di maart 09, 2010 12:05 pm

    Bruno schreefColonAls het kabletje van de veldstroom los is van de dynamo, brandt het lichtje ook, maar het kan echter zijn dat de batterij toch nog bij laadt dan.


    Hij laadt niet op volgens mij, dus het zal wel de dynamo zijn. Hij startte daarnet namelijk al een stuk moeilijker en er gingen bij het starten ook heel kort even wat andere lampjes branden (srs o.a.) of is dat normaal ook zo? is me in ieder geval niet eerder opgevallen.

    Nog even een heel andere vraag. Er moeten nog steeds 3 fusee kogels worden vervangen. Is dat een beetje zelf te doen? Wat vraagt een garage daar ongeveer voor?

    Sorry voor al dat gezeur over werkloon etc, maar ik heb de afgelopen tijd nogal heel veel geld in de auto moeten steken...
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    door Rob » di maart 09, 2010 3:00 pm

    Als het voltage daalt valt eerst de electronica uit zoals SRS en ABS, de rest zal spoedig volgen........

    Fusee's kun je best zelf, als je een beetje sleutelen kunt
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di maart 09, 2010 10:41 pm

    Klopt, no offence, maar als je moet vragen of het zelf te doen is, heb ik zo iets van ...nee..., tenzij je toch echt handig bent, maar gewoon eerder nog niet aan auto's sleutelen toe kwam.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » di maart 09, 2010 10:57 pm

    Ik heb even een multimeter gehaald vandaag en de boel even opgemeten. 12 volt met motor uit, met motor aan en gas geven verandert er niet veel, maar zodra ik de lichten of airco aanzet daalt ie tot ongeveer 11,5. Dus dacht ik aan de dynamo, maar toen bedacht ik me ineens dat de v-snaar er ook mee in verbinding stond. Laatst piepte ie nogal eens, maar dat was al een paar dagen over en niet geheel zonder reden... Bij het controleren van de v-snaar zag ik dat ie gewoon helemaal slap hing. Daarom laadt de accu natuurlijk ook niet. In ieder geval dacht ik kwestie van schroefje aandraaien, maar de pulley (ik weet niet zeker of dat de juiste naam is) was dus helemaal verrot en de helft was er blijkbaar al ergens onderweg afgedonderd. Dus ik neem aan dat het een kwestie is van dit onderdeeltje vervangen en de snaar weer op spanning brengen?

    Kan iemand bevestigen of dat een pulley heet of weet iemand de exacte naam ?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di maart 09, 2010 11:10 pm

    tja pulley is heel gebruikelijke naam voor een V-snaar geleidingswiel.

    plaatje:
    Afbeelding
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di maart 09, 2010 11:14 pm

    Is het de pulley van de alternator die stuk is, of bedoel je de pulley van de krukas, waar de multiriem op ligt ?
    Laatst bijgewerkt door 1 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » di maart 09, 2010 11:48 pm

    Het is degene die je met de schroef aandraait, waarmee je de snaar strakker of losser maakt. Even voor de duidelijkheid, ik heb airco. Er staat zo'n mooie afbeelding van in het werkplaatshandboek, maar die heb ik hier helaas nu niet. Ik kan op Google even niet een vinden.
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten