uitlezen
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    uitlezen

    door paul van R » zo dec 20, 2009 5:06 pm

    In dit forum wordt het mechanische deel van de MG uitgebreid behandeld en volop geëxperimenteerd en hints gegeven om bijvoorbeeld een paar PK extra uit het motorblok te persen of een pomp op basis van een autokrik het veersysteem op te pompen . Ik vroeg me af of er ook kennis is op het gebied van de auto-elektronica en hierbij ook volop wordt geëxperimenteerd. Ik bedoel hierbij vooral op het uitlezen van het motor managementsysteem zoals dit ook gebeurd met de T4.
    - Zijn er ook leden op dit forum die met succes een EODB interface hebben gebouwd met een PC-platform, ik bedoel met een laptop een motormanagement uitlezen?
    - Ik ben zeer benieuw of dit op basis van CAN-protocollen is gebeurd en of er een schil omheen is geprogrammeerd om de gegevens met een leesbare lay-out uit te lezen? Mogelijk zijn er internetsites die enkele programma’s leveren die geschikt zijn voor de uitleesprotocollen MG-F/MG-TF
    Misschien vraag ik te veel maar naar aanleiding van een artikel in een technisch tijdschrift kwamen deze vragen en interesse in mij op.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » zo dec 20, 2009 5:37 pm

    Alhoewel ik op dit vlak zeker geen expert ben wil ik wel een 1e aanzet geven:
    Er zijn zeker wel wat mogelijkheden maar het is wel beperkt. Primair heb je te maken met een aantal verschillende motor management systemen 1,9 2,0 en 3.0. Zeker de eerste twee zijn niet geschikt om externe commando's in te progammeren.

    Wat dan natuurlijk nog wel een optie is, is het kijken naar een alternatief motormanagement systeem: die zijn er wel:
    ErikB heeft hier op z'n website wel het een en ander over vermeld: http://www.mgtf.be

    ook bij Dave Andrews is wel wat te vinden:
    http://kengine.dvapower.com (even naar onderen scrollen)

    Maar het is zeker niet zo dat je met een eenvoudige en goedkope trick een K-blok een handvol PK's meegeeft.

    (in 1994 had een 1.4 liter 16 kleps K-blok 104 pk. Dat is nu nog steeds een waarde die heel behoorlijk is.)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    door paul van R » zo dec 20, 2009 6:08 pm

    Nuttige informatie Kasper. Het gaat mij er niet om zonder kennis van zaken met instructies wijzigingen aan te brengen. Mijn bedoeling is vooral het uitlezen van informatie die nuttig kan zijn want meten is weten. Dus informatie die wat zegt over wat het motormanagement ontvangt en opslaat en of dit gangbare waardes zijn
  • Henny2
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON za mei 27, 2006 3:23 pm
    WoonplaatsCOLON Oosterhout

    door Henny2 » zo dec 20, 2009 9:56 pm

    Hallo Paul en alle andere natuurlijk,

    Ik heb onlangs de EOBD2 uit het maandblad Elektor aangeschaft (als bouwpakket).
    E.e.a. werkt prima op mijn TFje (aug. 2003) het werkt helaas niet bij mijn Rover 45 (aug 2000).

    Dit app. werkt niet met een PC maar ook dit heeft zo zijn voordelen: klein app. en alle waarden worden keurig uitgelezen en opgeslagen, natuurlijk kun je alle P-code ed. uitlezen, ook het resseten van alle foutmeldingen is geen enkel probleem.
    Volgens Elektor is het in de toekomst uitbreidbaar (print is hiervoor aangepast.

    Kortom ik ben er (voor mijn doeleiden) prima tevreden mee!

    Groet, Henny
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo dec 20, 2009 10:14 pm

    Op een F gaat het ook niet niet werken vrees ik. :wink:

    Ik heb iets gelijkaardigs voor mijn C70. Leuk inderdaad om foutcodes te lezen en te wissen, maar meer kan je er niet mee.
    Vergeleken met de T4 voor mijn F (waar je werkelijk alles mee kan), is het een handig tooltje, maar ook niet meer dan dat. Logisch uiteraard als je ook de prijs vergelijkt van zo'n OBD2 lezertje of die van een compleet diagnose systeem.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    door paul van R » zo dec 20, 2009 11:08 pm

    Henny leuk te horen dat je succes hebt met het bouwpakket. Inderdaad in Elector (Electuur) heb ik ook in 2005/2006 bouwbeschrijvingen gezien van ODB-2 analysers waarbij de software gedownload moet worden van een internetadres. Ik weet niet wat je er verder mee kan dan foutcodes mee uitlezen. De lijsten met foutcodes met een korte foutenomschrijving zijn ook via internetsites te downloaden. En natuurlijk heeft Bruno gelijk dat er niets boven de hardware met de bijbehorende software gaat die specifiek voor dit doel is ontworpen. Het is natuurlijk de sport om met minimale middelen dit resultaat ook te kunnen bereiken of in de buurt te komen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma dec 21, 2009 1:00 am

    Ik heb ook zo'n interface zoals beschreven in elektuur, maar ben er nog niet mee aan de slag geweest in een F, wegens geen of weinig info over de werking van T4 en klonen van dat system.
    Alle informatie hierover is dan ook heeeel welkom, want stiekem zouden er hier wel eens vrij veel kandidaten voor een betaalbare uitlezingsmogelijkheid voor een F kunnen zijn.
    meten is weten is idd het correcte statement, niet enkel op gebied van motormanagment maar ook op gebied van FOB's en andere auto-electronica.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma dec 21, 2009 10:00 am

    Sinds modeljaren 2001 moeten de benzinewagens voldoen aan de E-OBD standaard. Een standaard die vooral de layout van de connector vastlegt alsook wat er allemaal uitleesbaar moet zijn (in oorsprong was het gerelateerd met de controle van de emissie). Voor de communicatie zelf bestaan er verschillende protocollen. Wil je dus een tooltje aanschaffen dan moet je weten of a) je auto OBD-compliant is en b) welk protocol je auto gebruikt.

    De tools zelf zijn niet duur en niet al te geavanceerd .... de prijs wordt dikwijls bepaald door de kennis en logica die in de software zit. Een foutcode zegt iets, een omschrijving erbij zegt meer, voeg er nog wat mogelijke oorzaken en wat tekeningetjes bij en de prijs van de software gaat omhoog. Laat de software nog wat merk-specifieke dingen regelen en het systeem wordt alsmaar duurder.

    Voor de F is het dus nog anders, aangezien deze niet de OBD moet volgen en ook een eigen protocol kan gebruiken. Op zoek gaan naar onderdelen van een T4 systeem is veruit het makkelijkst.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma dec 21, 2009 10:10 pm

    Met een universele OBD scanner zou het toch moeten lukken om een F uit te lezen. Maar je moet er dan wel eentje hebben met een uitgebreid scala aan OBD protocol's.
    Heb je enkel OBD2 en EOBD zal het niet lukken, maar dat is niet enkel op de F van toepassing.
    Met een OBD scanner ga je ook enkel maar motormanagments gegevens kunnen uitlezen, Airbag, ABS, Immobilizer enz, vraagt uitgebreider apparatuur. Meer in de richting van Bosch KTS of Brain Bee.

    Ik had gedacht om via een interface met een PC en een T4 programma te kunnen communiceren. Maar toen ik vorige week bij Bruno een T4 IRL zag lijkt mij dat ook niet vanzelf sprekend.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    door paul van R » za jan 09, 2010 6:04 pm

    Hello,

    Jammer dat de kennis van een van de belangrijkste elektronisch onderdelen van de MG (zonder dit onderdeel of een defect doet hij echt niets) een witte vlek is. Ik vroeg me het volgende af:
    - Wordt het motormanagement-systeem behalve bij MG/rover ook in ander merken auto’s toegepast of wordt de hardware bijvoorbeeld door Bosch geleverd met andere sofware?
    - Bestaat hiervan van het motormanagement-systeem een soort memorymap of dergelijke zoals de rootsector van de harde schijf van de computer waarin de complete informatie staat over een groot deel van de computerinstellingen ? Ik ben geïnteresseerd waar bijvoorbeeld de code van de startonderbreking staat enz.
    - Bestaat er ook een instructieset, hieronder versta ik de instructies die verzonder of ontvangen wordt (hex of bin) tussen T4 en motormanagement-systeem? Is deze informatie ergens te koop? Ik bedoel dus niet de bediening van de toetsen
    - Waar wordt de T4 gerepareerd daar moet toch ook meer informatie te vinden zijn?
    Er is informatie op internet te vinden maar veel te algemeen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo jan 10, 2010 10:45 am

    paul van R schreefColonWaar wordt de T4 gerepareerd daar moet toch ook meer informatie te vinden zijn?

    Niet meer vrees ik....
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jan 11, 2010 9:24 am

    paul van R schreefColon- Wordt het motormanagement-systeem behalve bij MG/rover ook in ander merken auto’s toegepast of wordt de hardware bijvoorbeeld door Bosch geleverd met andere sofware?

    Land Rover en Mini's .... de hardware is niet van Bosch of enige andere grote speler op de markt.
    paul van R schreefColon- Bestaat hiervan van het motormanagement-systeem een soort memorymap of dergelijke zoals de rootsector van de harde schijf van de computer waarin de complete informatie staat over een groot deel van de computerinstellingen ? Ik ben geïnteresseerd waar bijvoorbeeld de code van de startonderbreking staat enz.

    Geen idee.
    paul van R schreefColon- Bestaat er ook een instructieset, hieronder versta ik de instructies die verzonder of ontvangen wordt (hex of bin) tussen T4 en motormanagement-systeem? Is deze informatie ergens te koop? Ik bedoel dus niet de bediening van de toetsen

    De instructieset is niet vrijgegeven.... eventueel zou je met een sniffer wat netwerkverkeer tussen PC en T4 kunnen analyseren, maar daar heb je weinig aan, zolang je niet weet wat er gebeurd tussen auto en testbook/T4.
    paul van R schreefColon- Waar wordt de T4 gerepareerd daar moet toch ook meer informatie te vinden zijn?

    Bij het volledige systeem hoort een onderhoudscontractje, al dan niet rechtstreeks met Omitec. Het is vrij logisch dat zij hun informatie afschermen.
    paul van R schreefColonEr is informatie op internet te vinden maar veel te algemeen

    De bakker z'n recept voor brood vind ik ook niet terug op z'n website.
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    door paul van R » ma jan 11, 2010 2:45 pm

    Bedankt ErikB voor je reactie, je bevestigd een beetje mijn bevinding dat er weinig specifieke informatie op dit gebied gepubliceerd of openbaar gemaakt is, vandaar deze vragen op deze site denkend aan het gezegde “nooit geschoten is altijd misgeschotenâ€
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jan 11, 2010 3:27 pm

    Misschien ben je in je zoektocht deze site al tegen gekomen...
    http://homepage.swissonline.ch/TomsSeve ... n2/Map.htm

    Interessant als je grondig en met kennis van zaken (en scope) wil gaan trouble shooten.
    Anders kan je ook een 2de MEMS kopen, hem laten matchen met je auto (koppeling met 5AS) en als er zich problemen voordoen en je verdenkt de ECU, kan je weer wisselen.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma jan 11, 2010 6:16 pm

    Zonde dat het niet helemaal werkt..; Bij jullie misschien wel?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten