BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
Moeilijk starten
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Moeilijk starten

    door BlackFox » za dec 12, 2009 2:34 pm

    De eerste probleempjes met de F doen zich voor :lol:

    Na een nachtje regen rijden wou hij de volgende dag opeens heel moeilijk starten.
    Lege batterij? Hmmnee, want ik had net 300km gereden, de lichten gaan nog sterk en de batterij is nog maar 3 jaar oud. Ook heeft ze net een hele nacht liggen laden zonder enig resultaat.

    Komt er dus op neer dat hij gewoon moeilijk start, de ene keer hoor ik enkel getik van een relais met kort erna het overslaan van de motor, zonder enig resultaat. Als ik even stop en opnieuw probeer slaat hij meteen over, maar start hij nog niet meteen.
    Uiteindelijk start hij wel en draait vervolgens zonder problemen.

    Wanneer ik de eerste keer probeer te starten wanneer de motor nog volledig koud is na een nachtje staan, dan start hij wel makkelijker. Als ik dan de motor na een paar seconden terug afleg en opnieuw probeer gaat het weer moeizamer. Tijdens het starten merk je ook dat de startmotor heel wat stroom trekt, de interieurverlichting gaat bijna uit, net als de lampjes op het dashboard. Kan natuurlijk ook zijn dat dit nu pas opvalt omdat je zo lang aan het starten bent.


    Nu zijn er waarschijnlijk verschillende mogelijke oorzaken:

    - Toch een slechte batterij?
    - Slechte massakabel? Waar kan ik dit precies zien?
    - Bougie's? Bougiekabels? Rotor in de verdeler?
    - Startmotor?
    - Alternator?

    Maar ik heb dus niet meteen een idee waar ik moet beginnen zoeken...
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    door ttdesign6 » za dec 12, 2009 2:42 pm

    geen idee waar het aan ligt maar ik heb de laatste tijd met mijn F ook dat hij soms echt een aantal seconden doet voordat hij start, dan gaat hij weer meteen goed aan en het verhaaltje herhaald zich zo nu en dan.. :?
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » za dec 12, 2009 3:14 pm

    Bij de eerste koude komen zwakke accu's hun kop opsteken. Wanneer het enkele seconden duurt voordat de motor aanslaat, zou ik de accu eens laten doormeten.

    In Blackfox z'n situatie verdenk ik in eerste instantie de startmotor. Koolborsteltjes versleten?
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » za dec 12, 2009 3:29 pm

    Het lijkt dus idd wel ook op een slechte accu soms, zo net alsof hij niet genoeg stroom krijgt om te starten.
    Maar de andere keer lijkt het alsof hij geen vonk krijgt.
    En nog een andere keer alsof de startmotor niets doet :lol:

    Dat is dus net wat het zo vreemd maakt...

    Hoe kan ik de startmotor controleren?
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » za dec 12, 2009 5:30 pm

    De F/TF heeft een behoorlijk zware accu nodig. Zou beginnen met deze te controleren op voldoende cappaciteit.

    voor wat betreft de startmotor moet ik ff verstek laten gaan. Ben ook niet zo'n techneut.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za dec 12, 2009 8:09 pm

    Tja, in 2000 zou ik zeggen kijk even naar de bougie kabels, die zijn jarenlang verdacht geweest omdat de levensduur van de OEM high tention leads gewoonweg tot een jaar of 4 beperkt was. Klachten waren in ieder geval zoals je nu omschrijft.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma dec 14, 2009 5:19 pm

    Alles blijkt toch richting de batterij te wijzen.
    Gisteren na een ritje van 40km wouden we terug vertrekken... start compleet niet meer.

    Startkabels aangesloten en hup, weer weg.

    Eenmaal thuis aangekomen startte hij ook weer opnieuw, weliswaar nog steeds vrij moeilijk.

    Gezien de koude lijkt de kans me dan toch groot dat het de batterij is, momenteel zit er eentje van 62A in, hoeveel moet het minimum zijn voor een F?
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten