Na een nachtje regen rijden wou hij de volgende dag opeens heel moeilijk starten.
Lege batterij? Hmmnee, want ik had net 300km gereden, de lichten gaan nog sterk en de batterij is nog maar 3 jaar oud. Ook heeft ze net een hele nacht liggen laden zonder enig resultaat.
Komt er dus op neer dat hij gewoon moeilijk start, de ene keer hoor ik enkel getik van een relais met kort erna het overslaan van de motor, zonder enig resultaat. Als ik even stop en opnieuw probeer slaat hij meteen over, maar start hij nog niet meteen.
Uiteindelijk start hij wel en draait vervolgens zonder problemen.
Wanneer ik de eerste keer probeer te starten wanneer de motor nog volledig koud is na een nachtje staan, dan start hij wel makkelijker. Als ik dan de motor na een paar seconden terug afleg en opnieuw probeer gaat het weer moeizamer. Tijdens het starten merk je ook dat de startmotor heel wat stroom trekt, de interieurverlichting gaat bijna uit, net als de lampjes op het dashboard. Kan natuurlijk ook zijn dat dit nu pas opvalt omdat je zo lang aan het starten bent.
Nu zijn er waarschijnlijk verschillende mogelijke oorzaken:
- Toch een slechte batterij?
- Slechte massakabel? Waar kan ik dit precies zien?
- Bougie's? Bougiekabels? Rotor in de verdeler?
- Startmotor?
- Alternator?
Maar ik heb dus niet meteen een idee waar ik moet beginnen zoeken...


