weer kokende vloeistof
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    weer kokende vloeistof

    door Roy » vr okt 30, 2009 9:43 pm

    Ik heb hier al even gezocht, maar ik kan niet precies iets vinden dat ik zoek. Ik had gisteren dat mijn koelvoeistof aan het koken was. Tenminste zo leek het, het was te zien doordat het aan de linkerkant in het expansievat erg borrelde, van de rechterkant was overigens niets abnormaals te zien. Verder was de temp van olie en water normaal. Ook peil van olie en water was normaal en geen mayo. Wat kan hier de oorzaak van zijn, ik hoop geen hgf in ieder geval. De koppakking en distr riem etc zijn zo'n 20000 km geleden allemaal al vervangen en heeft de landrover modificatie. Ik zat net te denken, ik heb onlangs de v-snaar aangespannen wegens piepen. Kan dit een oorzaak zijn? Dat ie bv te strak staat? De dag nadat ik hem had aangespannen, startte ie ook wat vreemd. Ik heb hem naar Kollum gebracht en Henk zou hem onder druk zetten, maar ik heb nog niks van hem gehoord. Hij heeft ook even de olie en koelvloeistof gecontroleerd, maar zag in de eerste instantie niks vreemds. Na dat hij de dop eraf had gehaald en goed gas gaf, kwam er wel rook uit het expansievat (door de hitte?).
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za okt 31, 2009 12:41 am

    bij stationair toerental pist er altijd een staaltje water tegen de linker kant van het tankje. Heb je dat niet gezien ?
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za okt 31, 2009 11:04 am

    Moet me helemaal bij Sander aansluiten, water kookt OF kookt niet, en niet voor de helft. Simpele natuurwetten zorgen daarvoor.

    Kokend water in het expansievat hoeft in het geheel geen ernstige zaak te zijn, simpelweg omdat de dop van het expansievat na een paar jaar niet meer in staat is druk op te bouwen. En ook hiervoor gelden de natuurwetten in onze F's. :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » za okt 31, 2009 11:39 am

    Lijkt me inderdaad normaal. De hitte (damp) die uit het expansievat komt wanneer je hem open draait is normaal. Het water is tenslotte warme koelvloeistof.

    Het borrelen is gewoon de koelvloeistof die na een rondje auto weer terugkomt in het expansievat. Misschien valt het je nu extra op omdat het koelvloeistofniveau laag is?
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za okt 31, 2009 11:41 am

    Niet te snel he mannen, het kan nog steeds zijn dat er luchtbellen uit de dikke slang links onder in het tankje naar boven borrelen. Dat hoeft niet per definitie koken te zijn maar kunnen ook uitlaatgassen zijn die in de kop terecht komen langs een defecte pakking.
    Building >200BHP K-series
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » za okt 31, 2009 7:19 pm

    Sander schreefColonNiet te snel he mannen, het kan nog steeds zijn dat er luchtbellen uit de dikke slang links onder in het tankje naar boven borrelen. Dat hoeft niet per definitie koken te zijn maar kunnen ook uitlaatgassen zijn die in de kop terecht komen langs een defecte pakking.


    hey guys, bedankt voor jullie reacties! zoiets als hierboven lijkt erop. Ik heb eigenlijk nooit op het borrelen gelet, want ik open normaal nooit de achterklep als de auto aanstaat ivm openen met sleutel. Ik heb dat borrelen eigenlijk maar 1 keer gezien, daarna was het alleen maar aan de linkerkant en rustiger volgens mij. maar betekent dit dat de koppakking weer kapot is, ik heb verder niet een van de symptomen zoals mayo aan de oliestok en ook het water is helemaal helder.
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » za okt 31, 2009 7:24 pm

    Nem58 schreefColonLijkt me inderdaad normaal. De hitte (damp) die uit het expansievat komt wanneer je hem open draait is normaal. Het water is tenslotte warme koelvloeistof.

    Het borrelen is gewoon de koelvloeistof die na een rondje auto weer terugkomt in het expansievat. Misschien valt het je nu extra op omdat het koelvloeistofniveau laag is?


    het niveau is overigens zoals altijd en niet te laag. Ik probeer de olie en koelvloeistof iedere dag te checken op peil en mayo etc. nu gebruik ik hem niet iedere dag, maar check dit sowieso iedere keer als ik gebruik, zo'n beetje om de dag. Verder rijdt ik hem altijd zeer rustig warm en rijdt ook daarna als een ouwe lul, komt nooit boven de 3000 toeren zowat.

    UK carparts heeft nog niets laten weten, ze zouden me gisteren en vandaag terug bellen, maar hebben het zeker druk.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » za okt 31, 2009 7:54 pm

    Roy schreefColon
    Nem58 schreefColonLijkt me inderdaad normaal. De hitte (damp) die uit het expansievat komt wanneer je hem open draait is normaal. Het water is tenslotte warme koelvloeistof.

    Het borrelen is gewoon de koelvloeistof die na een rondje auto weer terugkomt in het expansievat. Misschien valt het je nu extra op omdat het koelvloeistofniveau laag is?


    het niveau is overigens zoals altijd en niet te laag. Ik probeer de olie en koelvloeistof iedere dag te checken op peil en mayo etc. nu gebruik ik hem niet iedere dag, maar check dit sowieso iedere keer als ik gebruik, zo'n beetje om de dag. Verder rijdt ik hem altijd zeer rustig warm en rijdt ook daarna als een ouwe lul, komt nooit boven de 3000 toeren zowat.

    UK carparts heeft nog niets laten weten, ze zouden me gisteren en vandaag terug bellen, maar hebben het zeker druk.


    Je mag de F best weleens doortrekken als hij goed op temperatuur is.

    Maar ik ben benieuwd wat de garage zegt.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    kostos
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 103
    GeregistreerdCOLON di aug 11, 2009 12:43 pm
    WoonplaatsCOLON leeuwarden

    door kostos » di nov 03, 2009 8:24 pm

    ik ook
    MGF Britisch Racing Green 1997
    Na complete demontage VVC, kop gereviseerd en koelsysteem vervangen en thermostaat modificatie toegepast. Nu weer langzaam de boel weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » di nov 03, 2009 8:40 pm

    ik heb Henk gisteren gesproken en hij heeft de auto onder druk gezet en kon verder geen lekkage vinden, alleen een beetje bij de radiateur. Dus die wordt vervangen.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo nov 04, 2009 10:54 am

    Roy schreefColonik heb Henk gisteren gesproken en hij heeft de auto onder druk gezet en kon verder geen lekkage vinden, alleen een beetje bij de radiateur. Dus die wordt vervangen.


    Vervang die door een TF radiator, die is iets groter dan die van een F, en aftermarket een stuk goedkoper dan origineel.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » wo nov 04, 2009 12:25 pm

    Nem58 schreefColon
    Roy schreefColon
    Nem58 schreefColonLijkt me inderdaad normaal. De hitte (damp) die uit het expansievat komt wanneer je hem open draait is normaal. Het water is tenslotte warme koelvloeistof.

    Het borrelen is gewoon de koelvloeistof die na een rondje auto weer terugkomt in het expansievat. Misschien valt het je nu extra op omdat het koelvloeistofniveau laag is?


    het niveau is overigens zoals altijd en niet te laag. Ik probeer de olie en koelvloeistof iedere dag te checken op peil en mayo etc. nu gebruik ik hem niet iedere dag, maar check dit sowieso iedere keer als ik gebruik, zo'n beetje om de dag. Verder rijdt ik hem altijd zeer rustig warm en rijdt ook daarna als een ouwe lul, komt nooit boven de 3000 toeren zowat.

    UK carparts heeft nog niets laten weten, ze zouden me gisteren en vandaag terug bellen, maar hebben het zeker druk.


    Je mag de F best weleens doortrekken als hij goed op temperatuur is.

    Maar ik ben benieuwd wat de garage zegt.


    Sterker nog, zo nu en dan doorhalen is zelfs beter. Wanneer je altijd rustig rijdt kun je andere vervelende problemen krijgen waaronder een verhoogd olie verbruik. Het zogenaamde nieuwe rijden is misschien wel millieu bewust maar niet persé beter voor de motor.

    Persen ze het koelsysteem na het vervangen van de radiateur nog eens af? Dan weet je immers zeker dat het lekvrij is.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » wo nov 04, 2009 10:38 pm

    ik meen al eens een write-up te hebben gemaakt over dit topic.
    edit : hier het overzicht van de eerdere post:

    De symptomen komen helemaal overeen met de reden waarom ik m"n F goedkoop kon kopen: De verkoper was ervan overtuigd dat er een defecte koppakking was.
    Echter : na het vervangen van de radiator, de ventilatoren en de dop van het reservoir, het uitkuisen van de jiggle valves en het vullen met de correcte koelvloeistof gevolgd door correct ontluchten was het probleem verholpen.

    dus :

    1) dop reservoir vervangen ( leen er eventueel één )
    2) jiggle valves controleren (heel eenvoudig en beslist nodig! )
    3) controleren of er voldoende antivries in het koelsysteem zit, teveel water doet het kookpunt verlagen tot iets boven de 100°, de juiste concentratie antivries kookt pas bij 120°
    4)ventilatoren controleren op werking (motor stationnair laten draaien tot ventilatoren aanslaan)
    5) restanten van een radiatordichtmiddel kunnen de jiggle valves blokkeren, zorg voor een volledig rein koelcircuit! geblokkerde jiggle valves zorgen voor overdruk in het koelsysteem door het blokkeren van een opstapeling van kleine, onschuldige gasbellen.
    6) controleer de thermostaat, maar als de wagen niet overhit tijdens het rijden is die bijna zeker ok.
    7) stop niet met 1x ontluchten maar neem je tijd. Als je er een uurtje ofzo voor uittrekt zit je wel goed, dan ben je tenminste zeker dat alle lucht weg is.

    Sorry dat ik alle bovenstaande acties tegelijkertijd nam, zo weet ik niet wat de precieze oorzaak was, wat ik wel weet is dat het probleem verholpen is.
    Neem de tip van de jiggle valves écht "au serieux", dit staat niet in de werkplaatshandleiding en veel mgf-bezitters/garagisten zijn hiervan niet op de hoogte!

    succes!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    kostos
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 103
    GeregistreerdCOLON di aug 11, 2009 12:43 pm
    WoonplaatsCOLON leeuwarden

    door kostos » zo nov 15, 2009 6:09 pm

    hoe maak ik de jiggle valves schoon?
    MGF Britisch Racing Green 1997
    Na complete demontage VVC, kop gereviseerd en koelsysteem vervangen en thermostaat modificatie toegepast. Nu weer langzaam de boel weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo nov 15, 2009 9:08 pm

    loskoppelen en met de mond uitblazen (perslucht is geen goed idee, het kan de kleppen gewoon kapot blazen)
    Het idee van de kleppen is lucht doorlaten en water blokkeren.
    Dit gebeurt door een kamertje met een balletje te maken dat drijft in water, als het water in het kamertje staat dan drukt het balletje tegen de afdichting bovenaan en is de klep afgesloten. zakt het waterniveau dan valt het bolletje naar beneden en opent de klep, net tot het water weer voldoende gestegen is.
    Om het bolletje drijvend te houden mag je geen perslucht gebruiken, als het bolletje kapot gaat is ook de klep kapot.
    Er zijn mensen die beweren dat een belangrijk deel van HGF's te verklaren is door het falen van de jiggle valves.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten