door VOP » wo okt 28, 2009 8:01 pm
Bij mijn BMW schrijft de fabriekant elke 2 jaar voor, ikzelf vindt dat dit niet echt opportuun is, de reden voor de vervanging is de opname van vocht in de remvloeistof, De vloeistof haalt dus continu vocht uit de lucht. Hoe meer vocht in de remvloeistof hoe lager het kookpunt. Bij intensief remmen en warmte die daarbij vrijkomt kan de vloeistof eerder gaan koken en zullen er dampbellen in het remsysteem ontstaan. Het rempedaal kan dan geheel op de bodem getrapt worden en u kunt niet meer remmen. Maar opname van vocht is volgens mij afhankelijk van temp, binnenslaper, buitenslaper, openen reservoir ed.
In elk geval bij mijn B is het meer dan 5 jaren geleden en bij mijn TF is het ook nog niet gebeurd, Ik zou het wel regelmatig doen indien ik veel bergritten zou rijden, dan lijkt het mij aangewezen om geen problemen te zoeken en dit op vier jaarlijkse termijn te doen indien het een binnenslaper is, bij een buitenslaper zou ik het om de twe jaar doen. Er zou ook een verschil ziin in termijn van vervangen afhankelijk van de DOT waarde. Bij mijn BMW ( binnenslaper) heb ik het laten doen na twee jaar niet alleen omdat ik daar mee op reis ga en bergen niet schuw, maar hoofdzakelijk om van het vervelend waarschuwings-signaal op mijn dashbord verlost te zijn.
MG TF Elegance Royal Blue 'O4
& MG B Wit '77
& BMW 118d Wit '07
& C1 Red