Afkeur TUV
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    Afkeur TUV

    door Nem58 » wo okt 21, 2009 11:42 am

    Grrr, net met de auto naar de TUV (Duitse APK) geweest.

    Auto is afgekeurd op de volgende punten:

    -uitlaat, geen origineel certificaat bij. Reserve uitlaat moet er dus weer onder

    - K&N57i blijkbaar verboden in Duitsland. Dit is raar omdat ik er al eerder mee door de TUV ben gekomen

    - Versleten linker stuurkogel. Klein euvel wat gemakkelijk is op te lossen

    - CO2 uitstoot. Mijn nieuwe catalysator werkt niet?? Hierover moet ik nog contact opnemen met de elise-shop.

    - Niet voldoende verlichting. Tip is om er tijdelijk grotere lampen te zetten zodat hij net door de TUV komt.


    Al met al weer een flinke tegenvaller. Ga nu eens met de douane bellen. Is makkelijker om in te voeren en naar de APK te gaan dan naar de TUV.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » wo okt 21, 2009 3:27 pm

    Xenon erin zetten of mag dat niet in Duitsland?
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » wo okt 21, 2009 5:35 pm

    Rick schreefColonXenon erin zetten of mag dat niet in Duitsland?


    Geen idee, moet ik nog uitzoeken.

    Oh ja, je hebt pm
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » wo okt 21, 2009 7:16 pm

    Mocht Xenon kunnen, dan heb ik nog een setje liggen.

    PB terug.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » wo okt 21, 2009 9:05 pm

    Rick schreefColonMocht Xenon kunnen, dan heb ik nog een setje liggen.

    PB terug.


    thnx ga het morgen uitzoeken!
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » wo okt 21, 2009 9:36 pm

    Kan ik de lambdasensor ook testen??
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    RSV
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 432
    GeregistreerdCOLON wo feb 06, 2008 7:33 pm
    WoonplaatsCOLON Lier - Belgie

    door RSV » do okt 22, 2009 4:53 am

    Dat kan met een rover-mg pc.Probleem is dat bij een 1999 model er maar één lamdasensor in zit en die voor je catalysator zit.

    Bij een mk2 zit er achter de catalysator ook een lambasonde die de catalysator ook kan lezen.

    Ik had begin dit jaar ook een co probleem,en staat hier ergens ook op het forum.
    MGF 1999 -antraciet -K&N- 52mm TTB-Trophy inserts,lowering pins
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » do okt 22, 2009 4:40 pm

    RSV schreefColonDat kan met een rover-mg pc.Probleem is dat bij een 1999 model er maar één lamdasensor in zit en die voor je catalysator zit.

    Bij een mk2 zit er achter de catalysator ook een lambasonde die de catalysator ook kan lezen.

    Ik had begin dit jaar ook een co probleem,en staat hier ergens ook op het forum.


    Ga binnenkort regelen dat hij aan de pc kan hangen ;) Denk zelf dat de lambda sensor kapot is.

    Wat betreft xenon: dat is verboden in Duitsland :( Maar toch een pm
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » do okt 22, 2009 5:03 pm

    In Nederland is het ook verboden om een andere type lamp te plaatsen dan waarvoor de unit is goedgekeurd.

    Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
    Nieuwsbericht | 28-04-2009

    ......
    .....
    ....
    Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

    De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen. Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009. Daar staat onderaan ook een link naar een verkorte versie van het RVV 1990.


    VerwijzingenMeer informatie


    Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
    Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
    Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.



    Naar boven
    Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?
    Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
    Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.

    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » do okt 22, 2009 10:07 pm

    I know. Maar zorg wel dat ik met de APK geen xenon heb. En voor de rest neem ik het risico. F wordt een binnenslaper die niet elke dag de weg meer op hoeft.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do okt 22, 2009 10:17 pm

    Bij mijn laatste APK kreeg ik de indruk dat men met de laatste aanpassingen in de APK regels niet meer zozeer op de lichtopbrengst let, dus wie weet is keuren in Nederland wellicht een goede oplossing.

    (Tja niet echt nodig te zeggen dat met een van de meest ervaren (oudste) auto's hier ik ook tegenaan loop.....
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » vr okt 23, 2009 12:45 am

    Bij de keuring zullen ze niet heel snel er op letten. ALs de hoogte maar goed is.
    Het is een regel en zeker nu het einde van het jaar is en de politie zijn begroting sluitend moet maken (meer bonnen uitschrijven) zullen ze je voor 90 euro een geel papiertje geven.

    Maar tuurlijk moet je het zelf weten. :wink: Het was even wat extra info.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Afkeur TUV

    door schrokke » zo okt 25, 2009 1:05 am

    Nem58 schreefColon- CO2 uitstoot. Mijn nieuwe catalysator werkt niet?? Hierover moet ik nog contact opnemen met de elise-shop.


    Als het werkelijk CO2 is,(geen CO), dan ligt de oorzaak zeker niet in de cat.
    Heb je geen lek ergens in uw uitlaat?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » zo okt 25, 2009 10:19 am

    Uitlaat systeem is van voor tot achter helemaal vernieuwd. Ga nu mijn oude uitlaat terugzetten en ook luchtfilter vervangen voor origineel. Hopelijk zie ik dan al een veranderig in de uitstoot.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo okt 25, 2009 11:16 pm

    Kasper schreefColonBij mijn laatste APK kreeg ik de indruk dat men met de laatste aanpassingen in de APK regels niet meer zozeer op de lichtopbrengst ..


    Met de laatste regels is alleen het lichtbeeld van belang en niet de opbrengst, hij mag dus gewoon dof zijn. :)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 18 en 0 gasten