BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
condens versus remolie Thread started: Jan 11th, 2004
  • Bruno V

    condens versus remolie Thread started: Jan 11th, 2004

    door Bruno V » di maart 23, 2004 3:55 pm

    Onlanks wees mij iemand op het volgende : Remolie trekt water of condens aan zoals een magneet, ijzer aantrekt. Je kan dit zelf testen, doe wat remolie aan je handen, en je krijgt het bijna niet weg met bv. ontvetter of detergent, maar wel met....water. Dit wil dus ook zeggen, dat je je remolie op regelmatige basis dient te vervangen; om de 2 jaar is perfect, deze termijn wordt immers ook voorgeschreven door bv. BMW. Zoniet zit er dus veel water in de remolie met alle gevolgen vandien, bv. vast zitten van rempistons, na een korte termijn van stalling.
    Dot 5 is de olie die normaliter wordt gebruikt, echter dot 9 bv zou geen kwaad kunnen zoals in een vorige thread ooit vermeld. Toen werd gezegd dat dot 9 te agressief zou zijn voor de rubberen leidingen en o-ringen. Niets lijkt minder waar, dot 9 kan perfect, maar is echt beter bij hogere temperaturen, zaols in race-omstandigheden.


    --------------------------Reply van Erik B---------------------------------

    Wat ik me er nog van herinner: D.O.T. is een verwijzing naar een kwaliteitsaanduiding (ddepartment of transportation) en staat in nauwe relatie met het kookpunt van de olie. De samenstelling van de olie, die eveneens het kookpunt bepaald wordt echter niet aangeduid door D.O.T. Huidge remolie (D.O.T. 5 of niet) hebben echter een samenstelling (op basis van siliconen als ik me niet vergis) die niet meer hygroscopisch is. Deze olie zou dan (ivm. vochtopname) niet vervangen moeten worden.

    Dus de moraal van het verhaal: niet elke remolie neemt vocht op en de D.O.T.- aanduiding vertelt ons hier niets over.

    --------------------------Reply van Bruno V------------------------------
    Doe toch maar eens de test, trouwens waarom schrijft BMW dan een 2 jaarlijkse vervanging voor ?

    --------------------------Reply van Erik B---------------------------------

    Wait a minute..... 'k Heb niet gezegd dat de F's standaard geleverd worden met niet-hygroscopische remolie.


    waarom schrijft BMW dan een 2 jaarlijkse vervanging voor ?


    Om om de twee jaar ook daar nog es op te verdienen ?


    --------------------------Reply van Erik B---------------------------------



    waarom schrijft BMW dan een 2 jaarlijkse vervanging voor ?


    Om om de twee jaar ook daar nog es op te verdienen ?




    Daar zullen ze ook wel niet van rijk worden denk ik, en als die stelling opgaat zouden ze zeker brandstof additieven voorschrijven, of olieadditieven, of ... (vul zelf aan), en dat doen ze dus niet. Wees er maar van overtuigd dat een importeur zich niet kan veroorloven iets voor te schrijven als het echt niet nodig is, de concurrentie is immers groot. In mijn job zou ik wensen dat ze af en toe eens wat meer producten voorschreven, maar zonder gegronde reden is dat dus een "no go". Ik denk dus echt niet dat BMW om die reden een vervanging voorschrijft, er moet wel degelijk een andere reden zijn...
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten