Accu
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Accu

    door Heinrich » zo aug 09, 2009 8:39 pm

    Heden middag lekker met de mgf naar breda gereden, heerlijk weer dus kap open zoals het hoort. Nadat we er bijna waren begon het srs lampje te branden, ook stuur bekrachteging stopte ermee. nadat ik de mg geparkeerd had en probeerde te starten deed hij het niet meer(draaide niet meer rond)
    Wegenwacht gebelt, monteur kwam langs. Auto gestart met kabels en gekeken of de accu goed was en of de dynamo voldoende bij gelaadt werd. Dit was allemaal ok. Monteur heeft toen de accu opgeladen. Wij zijn verder gegaan bij onze visite. Toen zijn we rond 19:15 weer vertrokken, auto starten zonder problemen, voor de zekerheid radio niet gebruikt verlichting was ook niet nodig. Accu lampje brande ook alleen maar tijdens contact aan en tijdens het rijden was hij uit. Toen we bijna thuis kwamen (100mtr) begon ineens het accu lampje flauw te branden. Toen ik de wagon uitschakelde in de garage starte hij al niet meer. Iemand enig idee of het de accu of dynamo is of mischien wel iets anders?

    GR peter
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » zo aug 09, 2009 11:04 pm

    Klinkt als een probleem met de dynamo. Waarschijnlijk de spanningsregelaar. Is je opgevallen of het accu-lampje zwakker of sterker ging branden bij meer of minder toeren?
    De accu is het sowieso niet. Zodra de motor loopt heb je de accu (normaal gesproken) niet meer nodig. In jouw geval ben je waarschijnlijk net thuis gekomen op de accu.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Accu

    door Heinrich » zo aug 09, 2009 11:10 pm

    Ronald,

    Lampje gaat bij gasgeven minder branden of helemaal uit
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » zo aug 09, 2009 11:23 pm

    Dan vrees ik voor de dynamo. Het lampje werkt op spanningsverschil. Pas boven de 3-4 volt zie je wat branden. Helaas zit dan je laadstroom al op 8-9 volt (in plaats van 13-14) en laadt de accu niet meer bij.
    Als de spanningsregelaar kaduuk is heeft het toerental geen invloed. Veel maakt het niet uit want de dynamo en spanningsregelaar zijn één.
    Kun je zelf controleren met een multi meter. Accu laden, auto starten en met draaiende motor de spanning over de accu polen meten. Moet 13 volt of meer zijn. 12 volt of minder is foute boel met de dynamo. Of een breuk in de laadstroom kabel.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Gek

    door Heinrich » zo aug 09, 2009 11:25 pm

    Gekke is wel dat de wegenwacht gemeten heeft en mij toen verzekerd heeft dat de accu bijgeladen werd
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » zo aug 09, 2009 11:25 pm

    Tsja, maar als je accu na pakweg 50 - 60 km rijden weer leeg is zet ik daar toch mijn vraagtekens bij. Voorts is het de taak van de wegenwacht je thuis te krijgen. Een propere diagnose mag je van hun niet verwachten. Dat weet ik helaas uit ervaring.

    Kijk ook nog even bij Kerstboom 2 van Jantje.
    Wellicht andere oorzaak maar vergelijkbaar probleem.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » zo aug 09, 2009 11:48 pm

    LEBLAR schreefColonWaarschijnlijk de spanningsregelaar.

    Hier lijkt het wel op want ik heb hetzelfde meegemaakt en dat bleek ook de spanningsregelaar te zijn.

    LEBLAR schreefColonZodra de motor loopt heb je de accu (normaal gesproken) niet meer nodig.

    Hier ben ik niet zeker van, volgens mij is dat alleen bij een diesel motor het geval.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma aug 10, 2009 12:02 am

    Een diesel kan zonder spanning ook draaien. Een benzine (otto) motor niet. Wat ik bedoel is dat na het starten de dynamo de stroomvoorziening overneemt en je dan de accu niet meer nodig hebt. Officieel heet het ding een start-accu.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    garage

    door Heinrich » ma aug 10, 2009 9:18 am

    Auto staat inmiddels bij de dealer (rover mg dealer)
    Hij dacht accu of dynamo (of koolborstels of spanningsregelaar) maar hij kijkt maar ik heb een jaar bovag garantie op de auto, dus hij doet zijn best maar.
    Maar de auto heeft wel degelijk de acu nodig tijdens het rijden, verzekerde de monteur mij net.

    Peter
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » ma aug 10, 2009 9:50 am

    Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.
    Het hangt ervan af WAAR je de stroom meet van de alternator
    Meet je aan de alternator zelf dan had ik spanning
    er kwam echter geen spanning toe aan de batterij
    (dit omdat de bruine kabel die vetrekt van de alternator onderbroken wordt via de startmotor.
    Hopelijk is het een klein euvel want mij werd bevestigd dat de alternator van MGF niet zo vaak faalt
    De sympomen die je hebt wijzen er echter op dat de wagen enkel op batterij rijdt en deze niet wordt bijgeladen door de alternator. Na verloop van tijd (remlichten, pinkers, computer, ...) zal de batterij onvoldoende spanning meer hebben, en zullen de zaken één na één falen (ABS eerst, dan stuurbekrachtiging, dan uiteindelijk de ontsteking) maar van starten kan dan inderdaad al lang geen sprake meer zijn.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma aug 10, 2009 10:12 am

    Peter, ik probeer voor mijzelf altijd de logica te vinden. Vandaar deze verklaring.
    Als een auto de accu nodig heeft tijdens het rijden, dan zou de accu ook ontladen worden. Dat zou dus ook inhouden dat de accu niet opgeladen wordt. Je hebt immers stroom nodig en niet over. Dus zou je dan eens in de zoveel tijd de accu middels een accu lader weer moeten opladen.
    De accu wordt in een stroomschema een beetje misbruikt als condensator om spanningspieken (bv door statische electriciteit) op te vangen omdat electronica daar een broertje dood aan heeft. Dus zonder accu rijden is af te raden wat niet wil zeggen dat het niet kan.
    De accu van mijn Range-Rover is helemaal aan gort en houdt nog geen seconde spanning. Maar als ik de startkabels eraf haal blijft de motor gewoon lopen, brandt het licht en blaast de kachel.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Vreemd

    door Heinrich » ma aug 10, 2009 10:35 am

    Ronald zoals je weet ben ik technisch niet echt goed onderlegd. En ik ben dan ook net en pappagaai en praat de wegenwachtmonteur en de mg monteur gewoon na. Toen ik met de auto naar de garage heden morgen reed brande het accu lampje niet! maar toen ik hem neergezet had bij de dealer en hem 15 minuten had laten lopen wilde hij niet meer starten.

    Radio werkte wel die heb ik nog geprobeerd, ook richting aanwijzers werkte naar behoren.
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma aug 10, 2009 11:21 am

    Weet ik en het is niet mijn bedoeling belerend over te komen.
    Ik wilde de logica achter mijn uitspraak duidelijk maken.

    Een radio vraagt maar een paar ampere en heeft doorgaans aan 9 volt voldoende. Zelfde geldt voor richtingaanwijzers.
    De startmotor trekt 30 ampere of meer. Dan valt ook de spanning weg en houdt je niks over.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » ma aug 10, 2009 11:50 am

    Dat het lampje van de alternator niet brandt, wijst er volgens mij op dat de alternator niet stuk is.
    Bij mij brandden bijna alle lampjes, BEHALVE dat van de alternator. Dit gewoon omdat de alternator wel stroom leverde. Het lampje wordt immers parralel geschakeld met de stroomkabel naar de batterij. Als de alternator stroom levert, dan zul je dus nooit merken als het niet toekomt aan je batterij. Wel als het niet toekomt aan het lampje..

    Chek eens de aansluiting naar de startmotor...
    Of trek een (nieuwe) kabel van de alternator naar de batterij
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Belerend

    door Heinrich » ma aug 10, 2009 11:54 am

    Ronald,

    Je kwam op mij zeker niet belerend over, ik vind het juist fijn om veel menigen te lezen. Mooie voor mij is dat ik toen ik de wagen kocht één jaar bovag garantie bedongen heb. Dat komt nu mooi van pas.
    Maar nogmaals absoluut niet belerend, zoveel verstand heb ik er tenslotte ook niet van
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten