BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
Kerstboom 2
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    Kerstboom 2

    door jantje » zo aug 02, 2009 9:53 pm

    Een tijdje terug maakte ik al melding van een probleempje met de electriciteit.
    Ik plaatste toen een nieuwe batterij en alles was blijkbaar opgelost.

    Sinds kort heb ik hetzelfde euvel, en dus besloot ik het zaakje eens te laten uitmeten (ikzelf heb geen multimeter maar mijn broertje wel, dus ik daar naartoe)

    Batterij gaf maar 10 volt meer toen ik aankwam, en daar was de kerstboom weer. (bijna alle lichtjes branden, het stuur zwaar, enz.. )
    Aan de batterij gemeten en er wordt geen stroom gestoken door de alternator.
    Aan de alternator zelf gemeten, en daar stelden wij vast (bij draaiende moter, dat er ongeveer 13,5 volt geleverd wordt.
    M.a.w. de alternator geeft stroom, maar deze komt niet aan bij de batterij.
    Het lichtje van de alternator brandt ook niet op het dash. (is het enige dat niet meedoet in de kerstboom)

    Vandaar mijn vraag: zit er tussen de alternator en de batterij een of andere regelaar of iets anders, die stuk zou kunnen zijn gegaan, waardoor de stroom niet toekomt aan de batterij?

    Tweede vraag, kan ik zonder gevaar een kabel trekken van de alternator naar de batterij? (dit is namelijk een zeer eenvoudige -voorlopige- oplossing)

    Dank bij voorbaat voor jullie bedenkingen bij dit ambetante euvel.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma aug 03, 2009 1:12 am

    In principe moet een voorlopige herstelling met een kabel tussen de alternator en de batterij geen probleem zijn. Een lopende alternator zou eigenlijk minimum 13,8 V moeten geven, maar met de motor in vrijloop kan het eventueel ook iets minder zijn.
    Na te kijken : zekering 1 in het passagiersgedeelte onder het dashboard (10 Ampere) deze is eigenlijk enkel om de controlelamp in het dashboard te voeden, maar zorgt waarschijnlijk toch ook voor de bekrachtiging van de alternator.

    Zeker ook controleren dat je batterijaansluitingen ok zijn en goed contact geven - bvb geen oxidatie op de bornen of loszittende kabelschoenen.

    De hoofdzekering onder de voorklep is in principe enkel voor de "zwakstroom" dingen.
    Volgens de elektrische schema's in Rave zit de + van de startmotor direct op de batterij, en loopt er vanaf de startmotor verder een kabel naar de alternator. aangezien de kerstboomenkel oplicht bij startpogingen lijkt me zoeken tusen de batterij en de startmotor wel een goeie start na controle van de zekering onder het dashboard.

    succes!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    oplossing?

    door jantje » ma aug 03, 2009 11:31 am

    Gisterenavond nog eens het electrisch schema van de F nagekeken.
    Ik heb er niet veel verstand van, maar volgens mij loopt er een kabeltje van de alternator naar de ... startmotor, en vandaar verder naar de batterij.

    Als je weet dat ik een paar weken terug de startmotor heb laten vervangen, leek het mij logisch om bij daglicht daar eens te kijken.

    Wat bleek; de kabels die toekomen aan de startmotor worden vastgezet met een moer, en deze moer ontbrak. Blijkbaar vergeten toen de starter vervangen werd javascript:emoticon(':shock:')

    Ik heb er een moer opgezet, en het zaakje vastgedraaid. Omdat ik geen multmeter heb, kan ik moeilijk testen of er nu stroom naar de batterij vloeit, of ik zou er een testlampje moeten tussen zetten.

    In ieder geval vind ik het niet gepast dat een garage dergelijke zaken over het hoofd ziet...

    Aan de relais zitten twee pluggen, maar er komt maar 1 stekker toe.
    Deze stekker zat aan de onderste plug. Klopt dit? m.i. is dit nogal belangrijk, omdat ik vermoed dat deze van de alternator komt.
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    kerstboom 2

    door jantje » ma aug 03, 2009 11:38 am

    Carl, bedankt voor de info.
    Het lijkt er inderdaad op dat het probleem zich situeert tussen de alternator en de starter.
    Weet jij of er een kabeltje aan de bovenzijde van de startrelais moet zitten?
    Bij mij is er een kebeltje aangesloten onderaan (via een stekertje) en zijn er twee kabels aangesloten via een moer
    ikweet het, mijn uitleg is nogal verwarrend, maar ik heb er niet zoveel verstand van... javascript:emoticon(':oops:')
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma aug 03, 2009 3:33 pm

    Op de alternator is er een kabeltje met een connector dat zorgt voor het controlelampje en de bekrachtiging en er is de kabel met de moer die zorgt voor de laadstroom.
    Op de starter zou je in principe een dikke kabel moeten vinden die van de batterij komt en dan verder loopt naar de alternator. Een dun kabeltje zorgt voor de bekrachtiging van de solenoide. Je kan het eigenlijk nooit fout aansluiten, want dan past het niet.
    Als de garage vergeten heeft om de kabel op de starter aan te sluiten is de kans dat je probleem daar zit enorm hoog. Het is wel schande dat zoiets gebeurt eigenlijk..
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » ma aug 03, 2009 5:14 pm

    Deze morgen het zaakje vastgezet, en daarnet toch een behoorlijk toertje gedaan met diverse malen stoppen en opnieuw starten.
    Heb de indruk (maar dat kan de psychologie zijn) dat de F zelfs beter rijdt javascript:emoticon(':D') Vanuit stationair in de toeren gaan loopt precies beter, maar 't kan een idee zijn.
    Het is inderdaad onvergeefelijk dat een garagist zoiets 'vergeet' aan te sluiten...

    Ik probeer uit te meten als m'n broer nog eens langskomt
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma aug 03, 2009 6:08 pm

    Het is helemaal niet raar dat hij beter rijdt.

    Als de batterijspanning daalt dan wordt ook de ontsteking zwakker.
    Een draaiende alternator die een batterij laadt geeft een spanning over die batterij van ongeveer 14 V Als die alternator niet werkt heb je een belaste batterij met een spanning van 12V of zelfs iets minder. Door de ontlading van de batterij verminderd de spanning en op termijn stopt de motor wegens ontstekingsproblemen. Ook de stuurbekrachtiging werkt slechter of niet bij een te lage spanning.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma aug 03, 2009 6:08 pm

    He jongens, automonteurs zijn ook maar mensen hè.
    Heb je ze er al mee geconfronteerd? Als ze afwijzend reageren heb je gelijk maar anders...
    Er is een gezegde: Wie nooit fouten maakt, maakt meestal niets.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma aug 03, 2009 6:12 pm

    LEBLAR schreefColonHe jongens, automonteurs zijn ook maar mensen hè.
    Heb je ze er al mee geconfronteerd? Als ze afwijzend reageren heb je gelijk maar anders...
    Er is een gezegde: Wie nooit fouten maakt, maakt meestal niets.


    Ik vind 't wel onvergeeflijk: als je dergelijke aansluitingen niet controleert vcor je je batterij aansluit riskeer je een uitgebrande auto of in het beste geval een serieuze vonk als de kabel plots het chassis raakt.

    Chirurgen zijn ook maar mensen, maar je hebt toch ook liever geen scalpel in je darmen zitten na een operatie? En waar ligt de grens tussen verantwoordelijkheid en nonchalantie?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma aug 03, 2009 6:22 pm

    Ik zeg niet dat ik het niet dom vindt, maar onvergeeflijk vindt ik wat ver gaan. De vergelijking met een chirurg gaat helemaal mank. Vergelijk de jaarsalarissen eens. Daarvoor mag je van een chirurg dan ook meer verwachten. Voorts zou het niet eens de eerste keer zijn dat er operatie spullen in de patient achter blijven.

    Ik ben zelf van mening dat er fouten gemaakt kunnen worden. Wat voor gevolgen die dan ook kunnen hebben. Hoe gaat je leverancier, in dit geval de garage, daar mee om. Dat zegt meer over ze dan een vergeten onderdeel.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma aug 03, 2009 8:23 pm

    Het gaat niet om het probleem, het gaat om de oplossing. Eigenlijk had je de wagen weg moeten brengen met het probleem er nog in en de wetenschap die je nu hebt. Daar onderscheid een goeden garagist zich van een slechte.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » di aug 04, 2009 6:54 am

    Sander schreefColonHet gaat niet om het probleem, het gaat om de oplossing. Eigenlijk had je de wagen weg moeten brengen met het probleem er nog in en de wetenschap die je nu hebt. Daar onderscheid een goeden garagist zich van een slechte.


    In deze tijden leidt dat enkel tot het passeren langs de kassa.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    is niet de eerste keer

    door jantje » di aug 04, 2009 8:58 am

    Het is inderdaad zo dat dit enkel zou betekenen: passeren langs de kassa, en niet om te innen...

    Het is inderdaad menselijk om iets te vergeten, maar als de enigste opdracht is: vervang de startmotor, dan denk je toch dat het aansluiten ook gebeurt....

    Het is trouwens niet de eerste maal: toen ze de distributieriem vervingen, hadden ze vergeten de stekker van de olietemperatuurmeter in te pluggen. Dit is wel geen groot euvel, maar toch ook een vergetelheidje.
    Ik heb wel de gewoonte na een garage-passage, de boel eens te bekijken. Maar de loszittende kabels heb ik ook niet gezien ':oops:'

    Ik hoop dat het probleem opgelost is, en zal ze bij volgende passage wel confronteren met deze zaak. Persoonlijk denk ik nog altijd dat het beter is de zaken niet teveel op de spits te drijven.
    Als het hiermee is opgelost ben ik wel heel tevreden dat het zo goedkoop is opgelost (enkel een moer van 10) en nog bijer dat ik het gevonden heb ':applaus:'

    Straks wordt ik nog een mechanicien ':D'
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 04, 2009 11:03 am

    jantje schreefColonHet is trouwens niet de eerste maal: toen ze de distributieriem vervingen, hadden ze vergeten de stekker van de olietemperatuurmeter in te pluggen. Dit is wel geen groot euvel, maar toch ook een vergetelheidje.
    Ik heb wel de gewoonte na een garage-passage, de boel eens te bekijken. Maar de loszittende kabels heb ik ook niet gezien ':oops:'


    En sinds wanneer moet de stekker van de olietemperatuur los bij een distributieriemwissel ? :roll: :wink:

    jantje schreefColonStraks wordt ik nog een mechanicien ':D'


    Why not ? Dit is in ieder geval het eerste succes en dat geeft je de motivatie om zelf het volgende probleem aan te pakken.
    Met hulp van dit forum lukt dit vast en zeker.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    Why not

    door jantje » vr aug 07, 2009 9:47 am

    Bruno,

    In het verleden (zoals je weet ben ik 18 met 32 jaar ervaring) heb ik vaak aan auto's gewerkt (normale dingen) een beetje uit noodzaak:
    zelf onderhoud doen, afstellen van de vise-platinné's, ontsteking optimaliseren met behulp van een stroboscooplicht, allé, allemaal dingen die bij een moderne wagen niet meer moeten gebeuren...:wink:

    Maar sinds een tijd heb ik last van een lage rugpijn (tussenwervelschijf degeneratie) die maakt dat ik moeilijkheden krijg bij lang gebogen staan. :cry:
    Een goede raad dus, laat tijdig naar je rug kijken, want je hebt er maar 1 !

    Dat komt ervan.. de oude dag komt nooit alleen. Maar een vijs vastzetten dat moet nog kunnen ... :D
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten