Rempedaal, benodigde kracht
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

Rempedaal, benodigde kracht

door Janmgf » zo mei 31, 2009 5:41 pm

Op zich remt m'n F best goed, maar ik vind de benodigde remkracht aan de hoge kant.
    Zeker vergeleken met de Peugeot die ik dagelijks rijd :oops: .
    Om nog maar niet te spreken over de Olds. Hier komt de rook al van de banden als er een vlieg op het pedaal gaat zitten.
    Helaas doet ie dat maar een keer of vijf, daarna heb ik last van fading.

Terug naar de F :
    Is dit eenvoudig te verbeteren door b.v. zachtere remblokken te monteren :?:
    Of zijn er drastische ingrepen nodig, zoals grotere schijven.

Ik heb de standaard 8-spoke velgen van de MKII.
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

door Mr. Dj M. » zo mei 31, 2009 6:29 pm

Even voor de duidelijkheid, gaat het je nu om het remvermogen van de Mg of om de kracht die je nodig hebt op het pedaal om de auto te laten remmen of beide?
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431

door Janmgf » zo mei 31, 2009 6:42 pm

De kracht op het pedaal die nodig is om te remmen.
    Als ik maar hard genoeg trap kan ik de wielen wel laten blokkeren (ik heb geen ABS).
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » zo mei 31, 2009 10:13 pm

Klopt de standaard remmen zijn een beetje ondermaats. Een upgrade naar 280" remmen (big brake kit) doet wonderen.
    Wil je het helemaal goed, met echte remmerij dat bijt als een anker, moet je voor de AP's gaan, ze moeten wel onder je wielen passen uiteraard, maar dat geldt zelfs voor de 280" big brake kit.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

door RemcovanKuilenburg » zo mei 31, 2009 10:53 pm

Een upgrade naar Bigbrake van AP is in dit geval zeker aan te raden. Ik heb ze vanaf begin dit jaar er onder zitten en ik wil niet meer zonder. De standaard remmen zijn slap en je hebt geen gevoel. Maar met de AP's komt je gezicht er ongeveer van af als je er naar kijkt :lol:
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma jun 01, 2009 12:08 am

De remmen van de F zijn inderdaad helemaal anders dan de quasi on/off remmerij op de meer dagelijkse en modernere auto's. Het rempedaal staat toe dat er perfect gedoseerd wordt.

Het gevoel rn het aangrijpen van de remmen kan een stuk directer gemaakt worden door de remservo te fixeren. Een deel van de kracht wordt immers gebruikt om die servo nodeloos te bewegen. Als deze wat vaster zit, wordt de kracht efficienter gebruikt.

http://www.mgtf.be/MO_TU_BR_bracket.html
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » ma jun 01, 2009 10:06 am

ErikB schreefColonDe remmen van de F zijn inderdaad helemaal anders dan de quasi on/off remmerij op de meer dagelijkse en modernere auto's. Het rempedaal staat toe dat er perfect gedoseerd wordt.

Het gevoel rn het aangrijpen van de remmen kan een stuk directer gemaakt worden door de remservo te fixeren. Een deel van de kracht wordt immers gebruikt om die servo nodeloos te bewegen. Als deze wat vaster zit, wordt de kracht efficienter gebruikt.

http://www.mgtf.be/MO_TU_BR_bracket.html

Primair zit het probleem is het feit dat je geheel andere auto's als vergelijkingsmateriaal gebruikt, De benodigde kracht is bij een moderne auto immers afhankelijk van de mate van bekrachtiging. Deze is bij een F vooral ten opzichte van een oude Amerikaan of een Franse auto zoals vooral Citroen laag gekozen. (dit is m.i. geen fout die je corrigeert met het aanpassen van de remmen maar een keuze van de fabrikant om te kiezen voor goede dosering)

OOk jou F is wat remmen betreft prima geschikt voor de openbare weg en voldoet dan aan alle eisen!
    Er zijn echter wel een paar mogelijkheden tot verbeteren: Grotere voorschijven, het fixeren van de rembekrachtiger zoals reeds genoemd en daarnaast nog het plaatsen van RVS remslangen of andere remblokken.
    Tot slot kun je nog andere achterschijven plaatsen.
    Budgetwise: is de fixatie van de bekrachtiger het gunstigst, gevolgd door de remslangen of blokken.
    Schijven veranderen heeft het meeste effect maar alle waar naar zijn geld.

Ik ben er echter van overtuigd dat welke modificatie je ook toepast je altijd een gevoel zult blijven houden dat je hard moet trappen, dit vanwege je referentiekader. Je F zal echter ook ongemodificeerd het best doseerbaar zijn.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma jun 01, 2009 11:22 am

Kasper schreefColonIk ben er echter van overtuigd dat welke modificatie je ook toepast je altijd een gevoel zult blijven houden dat je hard moet trappen, dit vanwege je referentiekader.

Nog niet met AP's gereden ?
    De eerste keer je daar mee remt, staat alles stil, behalve je gezicht, daar deze bij de minste remdruk zwaar in de ankers gaan.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

door Ivan » ma jun 01, 2009 1:45 pm

Voor de snelheden die je hier in de buurt mag halen volstaan de remmen van mijn f méér dan.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma jun 01, 2009 2:13 pm

Tot dat je de Ardense wegen opzoekt....
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

• Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

door Ivan » ma jun 01, 2009 4:15 pm

Dan gooi ik wel tijdig mijn anker uit :wink:
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431

door Janmgf » ma jun 01, 2009 4:19 pm

Dus "onderaan de streep" niks doen aan de remmen en gewoon accepteren dat het bij de F hoort.

Indien ik toe ben aan nieuwe remblokjes welke adviseren jullie dan :roll:

Dat is inderdaad helemaal aan jezelf.
    (overigens heb ik diverse modificaties aan de remmerij doorgevoerd, dit omdat ik relatief veel op buitenwegen en in de bergen met volle belading rijd)
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

door Coen » ma jun 01, 2009 5:33 pm

Hier stond onzin Afbeelding
    Laatst bijgewerkt door 1 op Coen, in totaal 0 keer bewerkt.
    Lotus Elise S2 111s
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma jun 01, 2009 6:50 pm

Coen schreefColonAP's, als het kan icm je velgen.

Dat zijn geen remblokjes .... :wink:

OEM's zijn zeker niet slecht, EBC Greenstuff's gaven minder stof, hebben een tijdje zeer slecht gescoord, maar zullen nu misschien net beter dan de OEM's scoren. Eveneens veel gebruikt zijn de Mintex blokken, in allerlei hardheden. Voor mij nog steeds de betere blok, maar de hardere soorten eten je schijven als ontbijt.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

door Coen » ma jun 01, 2009 6:52 pm

ErikB schreefColonDat zijn geen remblokjes .... :wink:

Op dit terrein moet ik mij ook niet geven... Verwijder mij post maar voordat anderen het nog lezen :oops: :oops: :oops:
    Lotus Elise S2 111s