Reparatie verwarming
  • Avatar gebruiker
    RoadRunner
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON wo mei 30, 2007 7:38 pm
    WoonplaatsCOLON Enkhuizen

    Reparatie verwarming

    door RoadRunner » zo mei 31, 2009 5:31 pm

    Ondanks het mooie weer van de afgelopen week zat ik toch niet helemaal lekker in mijn F want... de verwarming bleef op de hoogste stand staan!

    De knop kon niet vol naar rood gedraaid worden en terug naar blauw ging wel maar had geen enkel effect. Na enig leeswerk dacht ik het console maar eens uit elkaar te gaan halen, halverwege vond ik het zoveel werk dat ik nog maar eens het Werkplaats Handboek erop nageslagen en wat plaatsjes op Dieters site bekeken heb en wat blijkt het was nog geen 5 minuten werk om dit op te lossen.

    Afbeelding

    Het palletje van de Heater Control Valve was uit de Heater Control Lever geschoten, hoe dat kan is mij een raadsel?? je moet de Lever toch best wel buigen om het palletje erin of eruit te krijgen. Via het zijpaneel aan de passagierszijde kan je er makkelijk bij om dit terug te plaatsen.

    Gelukkig is dit opgelost want de verwarming vol aan met dit weer is een beetje te veel van het goede.
    Ton & Gea
    ______________________
    MGF 1.8 Mpi 2001 Sienna Gold
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    door Mr. Dj M. » zo mei 31, 2009 5:34 pm

    Met mijn ervaring met de verwarming van een (T)F, ja dan is dat inderdaad veel te veel! :P
    Goed dat je het uiteindelijk snel hebt weten op te lossen en dank voor de duidelijke afbeelding, die zal van pas komen bij het volgende pech geval van iemand hier denk ik :wink:
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    door etienne » zo mei 31, 2009 5:39 pm

    ja die pal lag er bij mij ook uit maar je komt er heel goed bij via de zijkant dat is een geluk het is zo verholpen
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo mei 31, 2009 10:14 pm

    Eens de pal eruit is geknalt, zal het waarschijnlijk nog wel voorkomen. Vergeet het mechanisme niet te smeren.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    RSV
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 432
    GeregistreerdCOLON wo feb 06, 2008 7:33 pm
    WoonplaatsCOLON Lier - Belgie

    door RSV » zo mei 31, 2009 10:51 pm

    Bruno schreefColonEens de pal eruit is geknalt, zal het waarschijnlijk nog wel voorkomen. Vergeet het mechanisme niet te smeren.


    idd :(
    Bij mij was het in de winter ook prijs en heb het ook zelf kunnen herstellen.Vandaag had ik terug prijs en was ik redelijk opgewarmd bij thuiskomst :(
    MGF 1999 -antraciet -K&N- 52mm TTB-Trophy inserts,lowering pins
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Reparatie verwarming

    door wimk » wo apr 20, 2011 8:39 am

    Kan dit ook omgekeerd gebeuren? d.w.z.
    Gisterochtend had ik nog warmte in de wagen, maar vanmorgen niet meer.
    Nu weet ik dat de draaiknop nietr helemaal lekker is maar tot op heden kon ik gewoon draaien linksom en rechtsom en dan ging de verwarming aan of uit. Maar vanmorgen kon ik draaien naar rood maar het bleef koud (OK fris).
    De koelwater en de olie temperaturen gaven wel normale waarden aan.

    Dus kan het zijn dat als de pal niet geod zit er ook GEEN warmte binnen komt?

    thanks WimK
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Reparatie verwarming

    door Sander » wo apr 20, 2011 9:16 am

    Dan is vaak de buitenmantel van de kabel onder het klemmetje uit geschoten.
    Building >200BHP K-series
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Reparatie verwarming

    door wimk » wo apr 20, 2011 9:34 am

    Thanks,
    komend weekend een extra vrije dag .. komt mooi uit ..zullen eens gaan zoeken..
    ik neem aan dat deze ook achter/onder de schakelaars zit?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Reparatie verwarming

    door Sander » wo apr 20, 2011 10:33 am

    Staat *net* half op de foto aan de bovenzijde.
    Building >200BHP K-series
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Reparatie verwarming

    door wimk » wo apr 20, 2011 11:07 am

    Sander mijn dank is groot.
    ik ga komend weekend 'opereren'
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Reparatie verwarming

    door wimk » di apr 26, 2011 9:53 pm

    Uiteindelijk blijkt het toch aan het 'dol' zijn van de draaiknop te mankeren.
    Draaiknop is vervangen en alles werkt weer.
    :thumbsup:
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Reparatie verwarming

    door luigi1515 » zo jul 08, 2012 10:14 pm

    Even een oud topic boven water toveren. Het bovenstaande probleem, alleen warme lucht blazen, kan opgelost worden door de controle valve weer in de heater control lever te duwen als ie eruit geschoten is.
    Als hij eruit geschoten is en je duwt hem terug erin kan het nog vaker voorkomen dat hij eruit schiet. Misschien een domme vraag maar:

    Is er een oplossing om te zorgen dat hij niet meer eruit schiet?
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Reparatie verwarming

    door wimk » ma jul 09, 2012 8:30 am

    ik heb bij een van de 'gescheurde' draaiknoppen de knop klem gezet (niet te klem) zodat deze weer zijn normale formaat had en vervolgens aan de buitenzijde een stevige lijm aan gebracht. de volgende dag (na uitharden) het te veel aan lijm netjes weg gescheurd zodat de draaiknop weer IN de heater control past.
    tot op heden hoor je mij niet klagen...


    overigens is er ook nog een ander topic mbt de (warme) lucht in de auto...
    klik hier
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Reparatie verwarming

    door luigi1515 » ma jul 09, 2012 10:30 am

    @ Wim:

    Dat topic had ik ook al gelezen, maar dat gaat over het niet meer kunnen reguleren van de luchtstromen. Dan zijn inderdaad de weerstandjes kapot.

    Ik bedoel dat er alleen maar warme lucht geblazen wordt, maar de regulering (stand 1 t/m 4) doet het gewoon nog. Dan hoef je toch alleen maar de controle valve weer in de heater control lever te duwen, of heb ik dat mis?
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: Reparatie verwarming

    door Andros » ma jul 29, 2013 8:45 am

    Omdat ik niet weet waar ik het anders moet zetten, ik zit met een probleem met m'n verwarming. Het ding blijft warme lucht blazen en ik heb de gebruikelijke dingen al gehad. Knoppen zijn vorig jaar vernieuwd en werken perfect, het kabeltje van de temperatuurregelaar gaat ook op en neer en zit vast aan de verwarmingsklep. Deze is gisteren vervangen door een klep waarvan ik zeker weet dat ie werkt, toch blijf ik warme lucht houden, zelfs als de klep helemaal dicht is. Kan het nog ergens in een bypass zitten oid? Ik weet het namelijk niet meer :( ...
    De nachtspotter!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten