








omdat het vocht aan trekt
Remoliën worden geclassificeerd naar hun chemische samenstelling en hun kookpunt. De verschillende chemische basisbestanddelen zijn: polyalkylene glycol ether, silicone en in mindere mate minerale olie. D.O.T.3 en D.O.T.4 remolie hebben glycol als basis; terwijl D.O.T.5 remoliën silicone als basis hebben.
De D.O.T. (Department of Transport) specificaties bepalen een minimum kooktemperatuur. Zij bepalen bijgevolg prestatiegegevens en geen materiaalgegevens. Remolie D.O.T.5 kan op basis zijn van een product anders dan silicone.
In de tijd dat onze MGA's nog jong waren, waarschuwde de fabriek dat gezien de dichtingen in de hoofdcilinder van rubber zijn, er enkel aanbevolen remolie mocht gebruikt worden. Elke andere remolie zou gevaarlijk zijn! Reden dat dergelijke waarschuwing nu niet meer gelden:
1°) hydraulische dichtingen in rubber worden niet langer gemaakt, ook niet voor MGA's, en
2°) D.O.T.3 ? 4 ? 5 remolie zijn compatibel met de huidige dichtingsmaterialen en mogen onderling gemengd worden; alhoewel niet aan te raden.
Als de remmen van een rijdende wagen worden aangesproken, dan wordt kinetische energie omgezet in warmte. Hoe sneller de wagen rijdt en hoe groter de vertraging, hoe meer warmte er wordt ontwikkeld. Een gedeelte van deze warmte wordt opgenomen door de remolie. In de late jaren 1940, werd remolie met een kookpunt van 112°C beschouwd als adequaat. Rond 1957 (MGA tijd) lag het vereiste minimum kookpunt bij 150°C voor wagens met trommelremmen. Remolie mag niet gaan koken omwille van twee voorname redenen:
1°) De remmen zouden niet meer voldoende werken omwille van het ontstaan van gasbellen in de remolie; en gas is wel samendrukbaar !
2°) De samenstelling van remolie zou wijzigen ten gevolge van lichtere componenten in de olie die gaan koken. Remolie op basis van glycol is hygroscopisch en absorbeert vochtigheid, waardoor het kookpunt drastisch daalt. Het kookpunt van een mengsel remolie en water ligt gevoelig lager dan het kookpunt van 'droge', zuivere remolie.
D.O.T. Minimum Kookpunt in graden Celsius
D.O.T.3 D.O.T.4 D.O.T.5
droog (zuiver) 205 230 260
nat (gemengd) 140 155 180
Dit zijn de minimum vereisten, maar geenszins de actuele eigenschappen van remolie gebaseerd op silicone. Vermits D.O.T.5 (gebaseerd op silicone) niet hygroscopisch is, is het ?nat? kookpunt in essentie gelijk aan het ?droog? kookpunt. Maar een gemengd systeem van remolie gebaseerd op silicone met water, heeft een kookpunt van 100°C te wijten aan het water.
Water in de hydraulische remkringen veroorzaakt corrosie van de remleidingen, wielcilinders en hoofdcilinder, met als gevolg: lekken in leidingen, vastzittende remcilinders, versnelde sleet van de dichtingen en vorming van bezinksel. Silicone remolie vermijdt al deze problemen omdat het niet hygroscopisch en geen vochtigheid opneemt. Glycol remolie daarentegen kan tot 6% water opnemen in het remsysteem. Dit water wordt geabsorbeerd uit de lucht of diffundeert doorheen de flexibele remleidingen. Het meest neemt de remolie water op via de lucht in de hoofdcilinder; te weten de ventilatieopening in de dop en de condensatie in de luchtruimte boven het olieniveau; ook het te lang open laten aan de atmosfeer van de hoofdcilinder en de remoliefles zijn aanleidingen tot opname van vochtigheid. Silicone remolie absorbeert een heel klein gedeelte vocht (0,0028%), en stopt dan met opname van vocht.
Buiten het feit dat remoliën op basis van silicone een hoog kookpunt hebben en vanwege hun non-hygroscopische eigenschap, beschadigen zij niet de lak van de wagen; glycol vloeistoffen doen dat wel. Dit is van belang voor de wagens die meedoen aan concours d?élegance, waar een lek van glycol een ernstig schadelijk gevolg heeft. Toch heeft silicone remolie ook enkele negatieve eigenschappen. Zij zijn licht samendrukbaar; vooral bij nadering van hun kookpunt. Van geen belang bij normaal straatgebruik, maar wel de reden dat zij niet gebruikt worden bij racewagens. Omgekeerd kunnen remoliën voor racewagens niet gebruikt worden bij gewone wagen. Dit omwille van het feit dat de remolie hygroscopisch is en relatief laag ?nat? kookpunt heeft. Zij zouden uitzonderlijk goed werken op voorwaarde dat de remolie elke week vervangen wordt. Een ander nadeel van silicone remolie is dat eventuele luchtbellen niet dissiperen; zij verspreiden zich niet in de olie en komen bijgevolg niet tot aan de ontluchtingsplaatsen.
Een volledig nieuw gerestaureerd remsysteem gevuld met remolie op basis van silicone zou een remsysteem met remolie op basis van glycol een aantal malen kunnen overleven. Het toevoegen van silicone remolie aan een remsysteem met een weinig vervuiling heeft het voordeel dat silicone de onzuiverheden zal trachten te concentreren. Het vormt klompen van glycol residu, van vocht en bezinksel; en vermijdt het dissiperen van de onzuiverheden doorheen de remvloeistof. Eventuele problemen zullen zich dan lokaliseren (lekken) in plaats van een volledig bederf van de remolie.


Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten
Copyright © 2020. All Rights Reserved. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.