moeilijke versnellingen
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

moeilijke versnellingen

door RacingGreen » di mei 12, 2009 8:17 am

Hallo,

Sinds een tijdje heb ik een probleem met de versnellingen in mijn F. Deze zijn ontzettend moeilijk in te zetten, zeker als de wagen koud is. Bij warm weer, zoals vorig weekend is er echter geen probleem.
    Vroeger had mijn F dit niet! Ik kon vlot schakelen bij elke temperatuur (zowel bij koud weer als bij een koude wagen).

Ik moet echt kracht zetten om naar elke versnelling te gaan, en dit voelt echt niet gezond aan... Moet er één en ander gesmeerd worden of heb ik iets anders aan de hand?

Bedankt alvast!
  • StevenMG
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON ma dec 15, 2008 6:59 pm
    WoonplaatsCOLON Berchem

door StevenMG » di mei 12, 2009 9:35 am

hmm waarschijnlijk de hulpcilinder of hoofdcilinder van de koppeling??

Controleer of er nog genoeg olie in de hoofdcilinder zit, deze lekken soms en als er te weinig olie in zit word de koppeling te weinig ingedrukt zelfs als je de pedaal helemaal intrapt.
    MGTF160 '03 Xpower grey.
    mods: DVA K06A kit, Piper 4-2-1, Piper sportkat., Daytona, Vader intake, Gaz suspension kit,...
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » di mei 12, 2009 10:26 am

En als je daar in de buurt bezig bent.... check ook de kleur van die vloeistof. Zwaar vervuilde vloeistof wijst dikwijls op slijtage van de zuigers in de cillinders (van de pompjes wel te verstaan).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

door RacingGreen » di mei 12, 2009 5:41 pm

Ben zonet even in de garage binnengesprongen en daar wisten ze me te zeggen dat de rubbers van het koppelingspedaal hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe zijn. Sinds vandaag is de koppeling ook zwakker en zit er nog maar zeer weinig druk op...

De F kan pas over 2 weken binnen voor herstelling dus dat is weer balen! In principe kan ik er nog mee rondrijden maar schakelen is geen fijne onderneming dus ik ga hem wat stil laten staan. Anders maak ik het probleem misschien erger.

Vroeger nooit last gehad met deze wagen maar ik heb de indruk dat de laatste tijd alles stilaan de geest geeft (na 11 jaar)

Hoop dat ik snel terug kan rondrijden.
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

Re: moeilijke versnellingen

door Kevin » za apr 23, 2011 6:37 pm

ff een oud draadje opgepakt, maar weet je nog hoe de auto na die tijd schakelde? was het met de rubbers in orde of is er meer aan gedaan?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » za apr 23, 2011 9:22 pm

De hoofd of de hulpcylinder willen het na verloop van jaren nog wel eens begeven, ontluchten van de hulpcylinder kan nog wel eens voor een tijdje werken zoals Bruno op een "The Day Before" meeting heeft aangetoond.

Vroeg of laat ga je eraan geloven en moet er wat gesleuteld worden, met name het ontkoppelen is dan echt een probleem, inleggen van een willekeurige versnelling gaat moeilijk of met gekraak.

Het is overigens geen grote reparatie en zoals ErikB zegt, de kleur van de olie is een goede indicatie.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    WoonplaatsCOLON Almelo

door Kevin » zo apr 24, 2011 2:44 am

Dan zal ik dat eens bekijken. Waar kan ik beide vinden of weet je toevallig een foto of link?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » ma apr 25, 2011 8:38 am

Afbeelding
    Plaatje met dank aan Dieter Koenecke en/of Rob Bell.

Hier is niet zo heel veel over te vinden op het net, in ieder geval niet in combinatie met een MGF. Het is iets wat op iedere auto voor komt. (MGB's en R75's hadden er ook nog wel eens last van, beide niet uit eigen ervaring!) Dit is een plaatje van de hulpcilinder die gewoon vanaf de bovenzijde in de motorruimte te bereiken is. Ik denk niet dat je bij de hoofdcilinder kunt ontluchten. Die moet je wel kunnen vinden neem ik aan.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    WoonplaatsCOLON Almelo

door Kevin » ma apr 25, 2011 9:23 am

Dank je, ik had ook al even op die site gekeken maar jij geeft er een duidelijke uitleg bij. Kan ik mijn handen zo weer lekker smerig maken :P
    Laatst bijgewerkt door 1 op Kevin, in totaal 0 keer bewerkt.
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237
    GeregistreerdCOLON ma okt 19, 2009 9:10 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogblokland

door vanspeed » ma apr 25, 2011 10:26 am

hoofdcilinder is te ontluchten d.m.v. afdichtingsmoer boven op hoofdcilinder iets los te draaien en dan een ander pedaal in te laten trappen (en houden)
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust
    car audio: alpine cda-9853R

fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

Mg ZR yellow
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    WoonplaatsCOLON Almelo

door Kevin » ma apr 25, 2011 11:27 am

uitdaging: nog niet ontlucht maar als de motor niet draait heb ik geen enkel probleem en komt de bak in elke versnelling.
    Draait de motor wel pakt het koppelingspedaal niet en kan ik niks inleggen.
    in het kort: draait de motor, kan de F niet ontkoppelen...

wat kan ik hiermee?
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237

door vanspeed » ma apr 25, 2011 11:44 am

Het is vrij normaal dat je als de motor niet draait je de versnellingen makelijk kan inleggen (zelfs zonder te koppelen)
    Haal anders eens je enginecover eruit en kijk bij draaiende motor eens hoe ver het asje van je slavekoppeling (op versnellingsbak) beweegt.
    dit moet ongeveer 1cm zijn !

Dit wordt lastiger; voel je als je het koppelingspedaal intrap of je door je diafragma heen drukt 8)
    Dit voelt alsof je over een heuveltje gaat. laatste stukje lijkt dan lichter te gaan.

meer info :mrgreen:
    http://users.telenet.be/nike206boy/werk.pdf
    http://www1.learningbox.nl/mobikit/inde ... ng_werking
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust

fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

Mg ZR yellow
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    WoonplaatsCOLON Almelo

door Kevin » ma apr 25, 2011 12:42 pm

het asje beweegt zowel als de motor draait als uitstaat, het heuveltje wat je beschrijft voel ik niet.
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237

door vanspeed » ma apr 25, 2011 12:49 pm

Dan lijkt het erop dat je koppeling niet ver genoeg wordt ingedrukt.
    ALs je optrekt vanuit stilstaand zal de koppeling waarschijnlijk vrij snel aangrijpen als je het koppelingspedaal laat opkomen ?

remedie: meerdere malen ontluchten, het beste met automatische ontluchter.
    Als dit nog niet helpt kun je beter de koppelingscilinder (master en/of slave) vervangen.
    1998 mgf vvc

Mg ZR yellow
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    WoonplaatsCOLON Almelo

door Kevin » ma apr 25, 2011 1:18 pm

vanspeed schreefColonDan lijkt het erop dat je koppeling niet ver genoeg wordt ingedrukt...

dat klopt, bij de laatste ritjes moest ik het pedaal steeds verder intrappen tot het op een gegeven moment niet meer werkte. ik zal nu eerst de F ontluchten en kijken wat er nog meer moet worden gedaan...