Batterij heeft zijn kuren
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    Batterij heeft zijn kuren

    door RacingGreen » do apr 16, 2009 8:50 am

    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum dus zal me even voorstellen. Ben 27 jaar oud (of jong) en rijd sinds enkele jaren met een MGF uit 1998. Deze was eerst van mijn vader maar hij heeft uiteindelijk een BMW Z4 aangeschaft. De MG verkopen was geen optie dus heeft hij hem overgedragen :-)
    Het is de 120pk versie in de kleur racing green, met crème lederen interieur.
    Lees al enkele jaren af en toe mee en vond dat het tijd was om me eens te registreren, zodat ik ook op jullie kennis beroep kon doen.

    Mijn probleem situeert zich bij de batterij. Deze is onlangs vervangen geweest omdat de oude niet meer opgeladen kon worden. Deze had dus definitief de geest gegeven. Nu is het echter al 2x voorgevallen dat de auto met de nieuwe batterij ook niet start. 1x na een paar koude dagen in een garagebox en 1x deze week, na slechts een dag of 4 stil gestaan te hebben. Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Ik vermoed dat er wel 1000 oorzaken kunnen zijn, maar misschien kennen jullie de juiste. Als ik probeer te starten hoor ik een knetterend geluid maar de motor slaat niet aan. Ondertussen heb ik de accu terug opgeladen en rijd de wagen terug prima.

    Heb ondertussen al zoveel (gelukkig kleine) problemen gehad met deze wagen maar toch blijft hij me boeien :-)

    Graag jullie mening!
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » do apr 16, 2009 9:00 am

    Hallo Racing Green,

    Ten eerste welkom op dit leuke forum. Heel veel leesplezier en het vinden van oplossingen.
    Over je accu. Het kan echt van alles zijn. Weet je zeker dat je dynamo nog goed is. Heb je niet een te kleine accu er in gezet. En het is bekend dat de accu na een tijd leeg geraakt. Maar bij jou is het wel extreem snel. Blijft er niet ergens een lampje branden (kofferbak ed.)

    Wat de meeste hier doen die de MG voor een aantal weken weg zetten is hem aan de lader hangen. Hierdoor blijft je accu optimaal.

    Succes en er komen vast en zeker nog meer antwoorden.

    Remco
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do apr 16, 2009 9:05 am

    Eerst en vooral welkom als actief lid op dit forum.

    Je hebt volkomen gelijk, 1000 oorzaken is misschien wat veel, maar 't komt sterk in de buurt ;)
    De hoofdvraag is: laadt de accu niet meer bij of is er iets die met alle stroom gaat lopen ? Een eenvoudige test, zonder dat je nog maar iets van vuile vingers krijgt, is even een Ampère-meter schakelen tussen 1 van de batterijpolen en de auto (ondertussen NIET starten). Zo zie je of er overvloedig veel stroom wordt verbruikt.
    Ook kan je net na het starten de spanning over de batterij eens meten. Op zo een moment, van bijladen, meet je best een 13, 14 tot 14,4V.

    Met het resultaat hiervan kunnen we weer een stuk verder.

    Groeten,
    Erik
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » do apr 16, 2009 11:06 am

    remcovankuilenburg schreefColonHallo Racing Green,

    Ten eerste welkom op dit leuke forum. Heel veel leesplezier en het vinden van oplossingen.
    Over je accu. Het kan echt van alles zijn. Weet je zeker dat je dynamo nog goed is. Heb je niet een te kleine accu er in gezet. En het is bekend dat de accu na een tijd leeg geraakt. Maar bij jou is het wel extreem snel. Blijft er niet ergens een lampje branden (kofferbak ed.)

    Wat de meeste hier doen die de MG voor een aantal weken weg zetten is hem aan de lader hangen. Hierdoor blijft je accu optimaal.

    Succes en er komen vast en zeker nog meer antwoorden.

    Remco


    De accu is aangeschaft door mijn vader (die heel wat kent van auto's) dus denk niet dat ze gewoonweg niet sterk genoeg is. Deze week nog gaat de auto naar de garage (voor een ander probleem) en dan moeten ze er maar eens naar kijken. Het vreemde is dat de laatste keer dat de auto niet wou starten, hij maar enkele dagen stil stond, niet weken...
    Bedankt voor je reactie.
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » do apr 16, 2009 11:09 am

    ErikB schreefColonEerst en vooral welkom als actief lid op dit forum.

    Je hebt volkomen gelijk, 1000 oorzaken is misschien wat veel, maar 't komt sterk in de buurt ;)
    De hoofdvraag is: laadt de accu niet meer bij of is er iets die met alle stroom gaat lopen ? Een eenvoudige test, zonder dat je nog maar iets van vuile vingers krijgt, is even een Ampère-meter schakelen tussen 1 van de batterijpolen en de auto (ondertussen NIET starten). Zo zie je of er overvloedig veel stroom wordt verbruikt.
    Ook kan je net na het starten de spanning over de batterij eens meten. Op zo een moment, van bijladen, meet je best een 13, 14 tot 14,4V.

    Met het resultaat hiervan kunnen we weer een stuk verder.

    Groeten,
    Erik


    Aanvankelijk dacht ik dus ook dat er misschien ergens iets was dat de accu langzaam opgebruikte bij stilstand. Dat mogen ze in de garage wel eens onderzoeken. Auto moet namelijk binnen om dat rode bakje te plaatsen ergens bij de zekeringen. Het valt geregeld voor dat de interieurverlichting niet meer uitgaat, en dan is de enige oplossing de zekering eruit halen. Zou liggen aan 'het rode bakje', weet niet hoe dat heet. Is al langer een probleem bij mijn MGF. Dat de accu niet meer bijlaadt zou me ook verbazen aangezien ze maar enkele maanden oud is...
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Batterij heeft zijn kuren

    door Tukker » do apr 16, 2009 8:18 pm

    RacingGreen schreefColon Als ik probeer te starten hoor ik een knetterend geluid maar de motor slaat niet aan. Ondertussen heb ik de accu terug opgeladen en rijd de wagen terug prima.



    Voltmeter op de accu en de spanning meten bij 1500 toeren, is deze 13,8 volt dan is de dynamo goed. Dan is dus de accu het probleem.
    Je bent niet de eerste die een accu binnen 2 maanden al stuk heeft. garantie. :)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do apr 16, 2009 8:39 pm

    Klopt volledig, maar ook even naar verborgen verbruikers meten, volgens de methode die Erik aangaf.

    Welkom in ieder geval op dit forum.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma apr 20, 2009 4:26 pm

    knetterend geluid: je bent toch zeker dat de aansluitingen van de batterij goed vastzitten?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » ma apr 20, 2009 6:52 pm

    Nog niet zo lang geleden had ik precies dezelfde ervaring. Pas geleden een nieuwe accu geplaatst omdat de oude was overleden en na een maand of twee wilde de auto weer niet starten (had een week of 2 stilgestaan).
    Ik ben toen het volgende draadje gestart, misschien dat hier nog goede ideeen uit op kunt doen.

    viewtopic.php?t=7679

    Overigens: ik zorg er nu voor dat ie niet langer dan enkele dagen stilstaat en rijd er dus meer mee en verenig zo het nuttige met het aangename. Ik maak vaker een tochtje en de accu blijft lekker fris :)
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » di apr 21, 2009 10:57 am

    Superboer schreefColonNog niet zo lang geleden had ik precies dezelfde ervaring. Pas geleden een nieuwe accu geplaatst omdat de oude was overleden en na een maand of twee wilde de auto weer niet starten (had een week of 2 stilgestaan).
    Ik ben toen het volgende draadje gestart, misschien dat hier nog goede ideeen uit op kunt doen.

    viewtopic.php?t=7679

    Overigens: ik zorg er nu voor dat ie niet langer dan enkele dagen stilstaat en rijd er dus meer mee en verenig zo het nuttige met het aangename. Ik maak vaker een tochtje en de accu blijft lekker fris :)


    Maandag gaat de MG naar de garage voor een controle van het zekeringencompartiment (heb al vaker problemen gehad met een interieurlicht dat blijft branden enz). Ze gaan dan checken of mijn batterij in orde is en of er 'verborgen verbruikers' zijn.

    Momenteel rijd ik al maanden rond zonder interieurlicht, radio en werkend klokje :-( Het rode bakje dat bij de zekeringen zit is al zeker 4x vervangen en de garage kan de oorzaak niet vinden. Mijn stuurbekrachtiging werkt ook niet meer...

    Naar verluid kan de radio ook op een ander circuit worden aangesloten zodat deze blijft werken als het probleem zich weer voor doet?

    In elk geval is vaker rijden misschien de oplossing voor een batterij die al plat is na een week...
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    door Mr. Dj M. » di apr 21, 2009 2:52 pm

    Jeb en kijken naar een druppellader, want zeker voor een aantal mensen hier waar de Mg auto nummer twee is, komt deze met minder weer niet veel op de weg of helemaal niet....

    Ik hoop dat ze het kunnen verhelpen voor je RacingGreen! :wink:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di apr 21, 2009 2:56 pm

    De radio op een ander circuit, de auto om de 2 dagen buiten halen om een stukje te rijden, .... het zijn maar lapmiddeltjes.
    Dat de auto het geen weken kan volhouden, tot daar aan toe, maar 1 à 2 weken moet toch vlot te overbruggen zijn.

    Laat je ook de bedrading achter de radio checken... die geraakt soms beschadigd met een aantal nare gevolgen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » di apr 21, 2009 4:04 pm

    Mr. Dj M. schreefColonJeb en kijken naar een druppellader, want zeker voor een aantal mensen hier waar de Mg auto nummer twee is, komt deze met minder weer niet veel op de weg of helemaal niet....

    Ik hoop dat ze het kunnen verhelpen voor je RacingGreen! :wink:


    Ik ga mij eens informeren over zo'n druppellader. Hoop ook dat ze me kunnen helpen want het is zo ontmoedigend als je elke keer schrik moet hebben of hij wel gaat starten...Vroeger kon de auto makkelijk weken stilstaan. Het probleem doet zich voor sinds de oude accu de geest gegeven heeft en er een nieuwe in zit.
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » di apr 21, 2009 4:07 pm

    ErikB schreefColonDe radio op een ander circuit, de auto om de 2 dagen buiten halen om een stukje te rijden, .... het zijn maar lapmiddeltjes.
    Dat de auto het geen weken kan volhouden, tot daar aan toe, maar 1 à 2 weken moet toch vlot te overbruggen zijn.

    Laat je ook de bedrading achter de radio checken... die geraakt soms beschadigd met een aantal nare gevolgen.


    Lapmiddeltjes inderdaad, maar in tijden van nood... :-)
    Ik ga hem straks nog eens van stal halen (staat stil sinds zaterdag). Zal de lader/startkabels maar meenemen uit voorzorg (F staat in garagebox bij de ouders van mijn vriendin).
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » di apr 21, 2009 6:29 pm

    Let ook op dat zonder je interieur verlichting ook je alarm het niet goed doet. Bij die van mij was dit de oplossing van het spontaan af gaan van het alarm of het afgaan bij het er op zetten van het alarm. Het heeft dus ook direct te maken met je alarm werking.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten