BUTTON_POST_REPLY 5 berichten Pagina 1 van 1
Warm pleidooi voor de auto (ook de MGF !)
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Warm pleidooi voor de auto (ook de MGF !)

    door Brooklands » za maart 21, 2009 1:36 am

    Minister Camiel Eurlings van Verkeer steekt zijn liefde voor de auto niet onder stoelen of banken: ‘Ik ben een echte autofreak!’ Een openhartig gesprek over hardrijden, bonnen, files en het milieu.

    Afbeelding

    Minister Eurlings: 'De luchtkwaliteit verbetert enorm als auto's gewoon kunnen doorrijden en niet in de file staan.' FOTO JOOST HOVING

    Als iemand een enorme hekel heeft aan files, dan is het de minister van Verkeer wel. ,,Die files zijn zó verschrikkelijk slecht voor ons land. Juist nu, in deze tijd van crisis, zien we dat economische groei niet vanzelfsprekend is. We moeten durven investeren in de infrastructuur. Doorstroming van het verkeer is immers keihard nodig voor onze economie.’’

    Als minister van Verkeer kunt u het fileprobleem aanpakken. Bent u tevreden over wat u tot nu toe hebt bereikt?
    ,,Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou willen. Toen ik aantrad als minister, schrok ik er enorm van hoe inspraakprocedures de wegenaanleg jarenlang kunnen vertragen. Ik ben ingenieur, maar had beter jurist kunnen zijn. Gemiddeld elf jaar duurt het voordat een knelpunt in ons wegennet is aangepast. Ziekelijk hoe die procedures zijn misbruikt als speeltuin voor organisaties en advocaten. Onder het mom van het milieu, maar daar heeft het echt niks mee te maken. Sterker nog, de luchtkwaliteit verbetert enorm als auto’s gewoon kunnen doorrijden en niet in de file staan.

    ,,Prima dat we in dit land gesteld zijn op het poldermodel en iedereen bij een beslissing willen betrekken, maar op een gegeven moment moet je toch echt knopen doorhakken. Die zieke bestuurscultuur moeten we nu eindelijk maar eens aanpakken.

    ,,De Spoedwet Wegverbreding, die dertig door vertraging geteisterde projecten bevat, is nu gelukkig door de Tweede Kamer omarmd. Komende week verdedig ik hem in de Eerste Kamer. Als over twee jaar mijn ambtstermijn afloopt, hoop ik dat die schoppen eindelijk eens de grond in zijn gegaan. Ik wil de minister zijn die het verschil heeft gemaakt.’’

    Het is duidelijk dat u zich persoonlijk ergert aan het fileprobleem. Misschien ook wel omdat u autorijden zo leuk vindt?
    ,,Ja, ik ben een echte autofreak. Tegenwoordig zit ik natuurlijk vooral op de achterbank van mijn dienstauto, een Audi A8. Een heerlijke auto hoor: ruim, comfortabel en hij heeft energielabel C. Maar mijn grote liefde betreft oude Italiaanse en Engelse auto’s. Die zijn met zoveel passie en trots gemaakt, grotendeels nog met de hand.

    ,,Helaas heb ik niet de handige handjes om een oldtimer te onderhouden. Mijn MG F is wat dat betreft de ideale oplossing. Hij bezit moderne techniek, want hij is uit 1999, maar vertoont overduidelijk de klassieke trekjes. Zodra ik achter het stuur zit, is het echt genieten. Hij heeft een middenmotor, wat je duidelijk voelt als je ermee rijdt. En hij is zo mooi! Helemaal ontworpen als sportieve cabrio en niet afgeleid van een bestaande auto. Als ik even de kans heb, gooi ik de kleren achterin en ga ik met die auto op weg naar het zuiden. Niks vooraf bepaald, maar zien waar we terecht komen. Heerlijk!’’


    Hoe ver gaat die autoliefhebberij van u? Hoort hard rijden daar ook bij en is dat wel te verenigen met uw ministeriële verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid?

    ,,Het is ontzettend leuk om eens lekker snel op te trekken met een sportieve auto. Maar vervolgens houd ik mij wel altijd aan de maximumsnelheid. Mijn laatste bon voor een snelheidsovertreding dateert alweer van jaren geleden.’’

    Daarover gesproken, ik zie heel veel snelheidscontroles langs snelwegen, maar zelden in een woonwijk, bij scholen of bij winkelcentra waar het risico van ongevallen het grootst is.

    ,,Ja, daar verbaas ik mij ook over. Snelwegen zijn de veiligste wegen die we hebben. In woonwijken, bij scholen en bij winkelcentra, waar de risico’s veel groter zijn, wordt niet of nauwelijks gecontroleerd. Dat is verkeerd. We moeten ervoor waken dat we als overheid onze geloofwaardigheid niet verliezen. Snelheidscontroles mogen niet de schijn wekken dat het er alleen maar om gaat zoveel mogelijk geld binnen te halen.

    ,,Ik heb deze kwestie ook bij de mensen van Justitie aangekaart. Er moet meer aandacht komen voor de snelheid binnen de bebouwde kom. En het is belangrijk dat we ons ook richten op andere, zo mogelijk nog grotere gevaren in het verkeer, zoals de mensen die met alcohol en drugs de weg op gaan. Dat is echt misdadig.’’

    Uw pleidooi voor de auto staat in schril contrast met enkele van uw voorgangers, die vonden dat we de auto vaker moesten laten staan.
    ,,De oude politiek was anti-auto. Geheel onterecht. Het autoverkeer is heel hard nodig om onze economie draaiend te houden en hoort bij de welvaart. Wel moeten we als overheid stimuleren dat de mobiliteit vergroent. Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat er een goede infrastructuur voor elektrische auto’s komt.

    ,,Tegelijkertijd moeten we ook andere initiatieven ondersteunen, zoals het gebruik van biobrandstoffen. Want het is nog te vroeg om een keuze te maken. De markt moet uitwijzen welke kant het op gaat.

    ,,Ik vind het in elk geval wel heel prettig om te zien dat milieuvriendelijk autorijden niet saai hoeft te zijn. Vorig jaar maakte ik een ritje met een Lotus die op benzine, bio-ethanol én bio-methanol kan rijden. Ongelofelijk, wat ging dat hard! Ook elektrisch rijden is hartstikke leuk.’’

    Vindt u dat de autofabrikanten genoeg doen voor het milieu?
    ,,Zeker, de auto-industrie draait als een tierelier als het om het milieu gaat. Ik vind het geweldig wat daar gebeurt. Kijk eens naar de hybrides van Toyota en Lexus. Volkomen terecht dat de Japanners zoveel succes daarmee hebben. Ook de Europese fabrikanten pakken nu snel door. Ik vind het geweldig dat een merk als BMW in z’n reclame de nadruk legt op CO2-uitstoot.

    ,,Zelfs met conventionele techniek, zoals de dieselmotor, wordt enorme vooruitgang geboekt. De industrie doet echt enorm zijn best. Een dieselauto uit 1975 vervuilde 50 keer zoveel als een moderne versie. Daarom ook is de sloopregeling, waarover we nu spreken, zo’n goed idee: oude vervuilende auto’s inruilen voor moderne, schone techniek. Maar mijn mooie MG krijgen ze niet, hoor. Zo lang als ik leef, blijf ik daarin rijden.’’

    Bron: Algemeen Dagblad (20 maart 2009)
    Laatst bijgewerkt door 1 op Brooklands, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    door Mr. Dj M. » za maart 21, 2009 10:59 pm

    Mooi zo'n liefhebber, maar duidelijk is wel dat de minister nog niet heel erg veel inzicht in de automobiel sector heeft en hoe het zit met productie en milieu.
    In de laatste vraag spreekt hij zichzelf behoorlijk tegen. Hij leverd z'n F namelijk niet in voor de sloop (wat maar goed is ook :P ), maar zegt wel dat sloopregeling goed is voor het milieu?!

    Nou is dat dus echt de reinste onzin als het gaat om auto's van 10 jaar oud. Vergeten wordt de hoeveelheid CO2 bij de productie van een auto, daarmee bereik je dus de komende jaren nog helemaal niks, zeker niet met steeds zwaarder wordende auto's waardoor de vermogens moeten stijgen en ondanks de verbeterde motoren nog maar weinig CO2 inleveren en ben je nu meer aan het uitstoten. Het milieu aspect kan misschien opgaan in het A segment, maar dat is niet het enige dat meedoet aan de regeling. Het is dus puur een economische stimulans! Mocht dit niet zo zijn bedacht, maar echt uit het oogpunt van milieu, dan vraag ik me af waar ze de kennis vergeten vandaan te halen. Een gevalletje gewoon dom dus en als het een leugentje om bestwil is kan ik dat al helemaal niet waarderen...
    Vind toch dat we met z'n alle open en eerlijk beleid moeten voeren :wink:

    Niemand de F van de minister al eens gepot trouwens? zou leuk zijn hem hier ook terug te vinden :D
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Warm pleidooi voor de auto (ook de MGF !)

    door Sander » za maart 21, 2009 11:47 pm

    Brooklands schreefColonBron: AD


    :lol: :lol: :lol:

    Aardig stukje overigens !

    Sorry Mr. Dj M. ik vind jouw verhaal volkomen uit het verband getrokken..... Zolang er geen sloopregeling is kan je immers niet veroordelen wat die inhoud ?
    Building >200BHP K-series
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Re: Warm pleidooi voor de auto (ook de MGF !)

    door Brooklands » zo maart 22, 2009 12:34 am

    Sander schreefColon
    Brooklands schreefColonBron: AD


    :lol: :lol: :lol:


    Ik heb het even aangepast naar Algemeen Dagblad. Ik moet er nu zelf ook wel om lachen het zo te zien.
    Over de inhoud van het artikel kun je de nodige discussies voeren. Wat mij opvalt is dat er vaak een mooi stukje reclame is voor de MGF en dat is mooi meegenomen.
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    door Mr. Dj M. » zo maart 22, 2009 5:40 pm

    @Sander: Dat was uitgaande van de al eerder geuite (ideeën) regels voor de sloopregeling, daarbij zouden alle groene labels op deze regel van toepassing zijn. Dat betekend dus ook grote auto's :wink:

    Maareh AD, lol :lol:
BUTTON_POST_REPLY 5 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten