Hallo Gast,
Er zijn een aantal mogelijkheden die als oorzaak van je probleem kunnen opgegeven worden. Eerst en vooral raad ik je aan na te gaan welke
gasklepbehuizing (Eng.: Throttle Body, TB) je hebt. 't Is eenvoudig en er zijn drie mogelijkheden:
- 48mm interne diameter en Plastiek ----> te herklennen
- 48mm interne diameter en Aluminium

metaalkleurig
- 52mm interne diameter en Aluminium

metaalkleurig
Het belangrijkste is dat je nagaat of je een plastiek of aluminium exemplaar hebt. Open de koffer en kijk door de grill die de motorruimte afschermt: in het midden iets naar links, zal je de TB zien zitten. Op onderstaande foto zie je een aluminium TB in de rechterbovenhoek:
Heb je een plastiek (zwart dus) item, dan kan het zijn dat deze het probleem veroorzaakt.
Een nieuwe plaatsen kan eenvoudig zelf gedaan worden.
Een tweede mogelijkheid kan de
stappenmotor (Eng: steppermotor, IACV, Idle Air Control Valve) zijn. Dit is een motortje dat je kan terugvinden in de buurt van de TB (staat met z'n connector schuin omhoog) en het zorgt voor het correcte toerental bij geen gas. Bij geen gas moet de motor immers ook nog lucgt (O2) krijgen en de gasklep staat volledig dicht. Dus doordat het motortje een pin in en uit een opening beweegt, wordt de opening van de lucht bypass van de gasklep geregeld en zo ook de hoeveelheid lucht die in de motor gaat. Dit systeem kan vervuilt zijn, of de steppermotor kan defect zijn.
Een nieuwe plaatsen kan eenvoudig zelf gedaan worden.
Een derde mogelijkheid is dat de
temperatuursensor defect is. De temperatuursensor gaat na of de motor koud staat of niet en gaat zo 'en automatische choke' simuleren. Geeft de sensor foute waarden weer, dan gaat een warme motor met waarden en benzine/lucht hoeveelheden werken vn een koude (of omgekeerd ?). Geen gezonde situatie.
Een nieuwe plaatsen (als je een steppermotor kan plaatsen, kan je deze ook).
Een vierde mogelijkheid is dat de
mat bij de pedaal hindert. Het is een niet te onderschatten mogelijkheid, dus chck het in ieder geval.
Een vijfde mogelijkheid is dat de
gaskabel (die aan de TB hangt) te stroef in z'n beschermhoes zit.... waardoor het gs soms blijft hangen.
En waarschijnlijk is er nog een mogelijkheid zes, zeven, acht, ....
Groeten,
Erik