Toerental blijft hangen
  • Gast

    Toerental blijft hangen

    door Gast » do dec 23, 2004 3:55 am

    Hi mensen,


    heb een probleem met het toerental van mjn F (1998- geen VVC)

    torental blijft regelmatig hangen op 1500 a 2000 toeren.
    Straks zelfs op 3000 toeren.

    wat moet ik doen? .....ben wel een leek ken dus ook niets van die afkortingen zoals (ECU.......)
  • Zjagoewar
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON wo sep 01, 2004 9:25 pm
    WoonplaatsCOLON Nijlen, België
    CONTACTCOLON

    door Zjagoewar » do dec 23, 2004 8:48 am

    :lol: steppermotor
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » do dec 23, 2004 10:36 am

    Denk je dat dat "woordje" uitleg voldoende zal zijn om te weten wat de Gast nu moet doen? Voor mij in ieder geval niet, en ik ben ook een leek :oops: dus... :wink:
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » do dec 23, 2004 11:34 am

    Zoals ik het hier al een paar keer gelezen heb zit het zo: Je Trottlebody (gasklep) is, als hij nog orgineel is, van plastic met slechte lagers en niet de ideale diameter. De steppermotor regelt het stationaire toerental (stand van gasklep) en gaat op een gegeven moment gewoon stuk, als je dat toch moet vervangen dan zou je eigenlijk een nieuwe trottlebody moeten kopen van alu in een grotere diameter met betere lagers waardoor klachten als deze in de toekomst vermeden kunnen worden. Deze is net zo duur als het plastic exemplaar bij MGRover maar dan moet je hem wel even in Engeland bestellen.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » do dec 23, 2004 11:53 am

    Deze is net zo duur als het plastic exemplaar


    net zo duur = +/- hoe duur?
  • kristof
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 97
    GeregistreerdCOLON di okt 26, 2004 4:53 pm
    WoonplaatsCOLON heist op den berg

    door kristof » do dec 23, 2004 11:53 am

    ook ff een vraagje betreffende de gasklep mijne functioneerd wel goe maar overweerg wel een 52mm te steken iemand een waar ik hem kan bestellen en wat het ongeveer kost en dan nog even dit heb een bmc luchtfilter zaols je oon kan zien in de gallery bij the people zou het wel van nut zijn om een grotere gasklep te steken de uitgangs diameter van de bmc blijft immers dezelfde?? en is er iemand op de hoogte of er geen spagettie uitlaat voor een fje bestaat moet toch ook redelijk wat pks opleveren niet....
    mgf 18 vvc fga chip bmc carbon luchtfiter hardtop uitbouwkitje, navi ,17" velgen etc...
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » do dec 23, 2004 12:30 pm

    Afbeelding

    52mm ALLOY THROTTLE HOUSING
    This easy to fit modification to the either your plastic or smaller throttle housing will increase your horsepower and offer a smoother action. As fitted to the latest MG TF and Lotus Elise. A must for every MGF owner. Price: £ 123.38 EACH
    Approximate currency equivalents:
    181.37 EUROS
    228.25 US DOLLARS
    Stock No: BGF6027T

    En zo zijn er nog wel wat sites waar je dat kunt bestellen
    http://bg.mgcars.org.uk
    http://www.mgcars.org.uk
    http://www.mgfnl.nl
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » do dec 23, 2004 1:39 pm

    Zou het ook kunnen dat het de huidige weersomstandigheden (vriezen) een invloed heeft op de steppermotor of de werking er van?

    Of anders geformuleerd: zou Gast zijn probleem kunnen verdwijnen als het klimaat terug wat milder zou worden?
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » do dec 23, 2004 1:42 pm

    Zou kunnen maar dat is in ons klimaat natuurlijk geen oplossing of je moet net als sommige Belskes niet in de winter rijden.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » do dec 23, 2004 2:12 pm

    Trophy gasklephuis (Elise S1 & S2, alle modellen) Euro 159,00 (£ 111,43)



    Klik hier


    Het Trophy 160 gasklephuis is een grotere (52mm diameter), aluminium versie van het standaard plastic gasklephuis van de Elise.

    Na montage van dit gasklephuis zult u merken dat uw Elise sneller reageerd op het gaspedaal en geeft u over het gehele toerengebied meer vermogen.

    De vlinderklep in het originele (plastic) gasklephuis wil wel eens blijven 'hangen'. Dit probleem heeft u met dit gasklephuis nooit meer!

    TROPHTB
    Gewicht: 1.00 kg






    Afbeelding

    Prijs is ex BTW en ex verzendkosten


    Johan
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do dec 23, 2004 2:25 pm

    Probeer eerst de steppermotor eens te resetten (op stand 1 , 5X gas in duwen, dan naar stand 0 vervolgens 20 sec. wachten en terug starten)
    Is het probleem dan opgelost, kan je ervan uitgaan dat je stillaan tot de aanschaf zal moeten overgaan van een steppermotor. Indien je zelfs na die reset nog altijd hinder ondervindt, en vooral als de motor warm staat, zal he je TB zijn (als die van plastiek is).
    Heb je m.a.w. een metalen TB, kan je ervan uitgaan dat het probleem alsnof in de steppermotor zit.

    Is het de TB, monteer dan ineens een 52mm exemplaar. de prijs is hetzelfde.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do dec 23, 2004 2:34 pm

    Pas op hè Bruno ! Als je reset terwijl de TB in de verkeerde stand blijft plakken ziet hij dat als 0-punt en zal de stepper motor terug regelen zodat het lijkt alsof het daaraan ligt.

    Bovendien kun je er zo nooit achter komen of het de potmeter op de gasklep of de stepper zelf is. Ik zou beginnen met wanneer het toerental blijft hangen achterin de klep van de TB te verdraaien om te kijken of de veer niet krachtig genoeg (om een opstakel zoals vervorming van het plastic huis) is naar het 0-punt te gaan. Staat hij netjes in het 0-punt zou ik een aantal keer gas geven om te kijken of dat uitmaakt. Een slecht potmeter zal steeds een iets andere waarde terug geven. Als het daarmee niet lukt deed ik de steppermoter reseten en zal het daar wel aan liggen.

    Ik heb er trouwens zelf voor gekozen de gasklep direct te vervangen voor een metalen exemplaar van 52mm; als het nu niet aan de gasklep licht dan geeft hij volgend jaar wel problemen bij wijze van spreken ! Lost de gasklep het niet op (en ik denk van wel) dan kun je altijd nog een nieuwe stepper motor steken ! Een metalen TB hoef je ook nooit meer te vervangen.
    Building >200BHP K-series
  • Gast

    door Gast » do dec 23, 2004 3:30 pm

    Hallo Gast,

    Er zijn een aantal mogelijkheden die als oorzaak van je probleem kunnen opgegeven worden. Eerst en vooral raad ik je aan na te gaan welke gasklepbehuizing (Eng.: Throttle Body, TB) je hebt. 't Is eenvoudig en er zijn drie mogelijkheden:
    - 48mm interne diameter en Plastiek ----> te herklennen
    - 48mm interne diameter en Aluminium -> metaalkleurig
    - 52mm interne diameter en Aluminium -> metaalkleurig
    Het belangrijkste is dat je nagaat of je een plastiek of aluminium exemplaar hebt. Open de koffer en kijk door de grill die de motorruimte afschermt: in het midden iets naar links, zal je de TB zien zitten. Op onderstaande foto zie je een aluminium TB in de rechterbovenhoek:

    Afbeelding

    Heb je een plastiek (zwart dus) item, dan kan het zijn dat deze het probleem veroorzaakt.

    Een nieuwe plaatsen kan eenvoudig zelf gedaan worden.

    Een tweede mogelijkheid kan de stappenmotor (Eng: steppermotor, IACV, Idle Air Control Valve) zijn. Dit is een motortje dat je kan terugvinden in de buurt van de TB (staat met z'n connector schuin omhoog) en het zorgt voor het correcte toerental bij geen gas. Bij geen gas moet de motor immers ook nog lucgt (O2) krijgen en de gasklep staat volledig dicht. Dus doordat het motortje een pin in en uit een opening beweegt, wordt de opening van de lucht bypass van de gasklep geregeld en zo ook de hoeveelheid lucht die in de motor gaat. Dit systeem kan vervuilt zijn, of de steppermotor kan defect zijn.

    Een nieuwe plaatsen kan eenvoudig zelf gedaan worden.

    Een derde mogelijkheid is dat de temperatuursensor defect is. De temperatuursensor gaat na of de motor koud staat of niet en gaat zo 'en automatische choke' simuleren. Geeft de sensor foute waarden weer, dan gaat een warme motor met waarden en benzine/lucht hoeveelheden werken vn een koude (of omgekeerd ?). Geen gezonde situatie.

    Een nieuwe plaatsen (als je een steppermotor kan plaatsen, kan je deze ook).

    Een vierde mogelijkheid is dat de mat bij de pedaal hindert. Het is een niet te onderschatten mogelijkheid, dus chck het in ieder geval.

    Een vijfde mogelijkheid is dat de gaskabel (die aan de TB hangt) te stroef in z'n beschermhoes zit.... waardoor het gs soms blijft hangen.

    En waarschijnlijk is er nog een mogelijkheid zes, zeven, acht, ....

    Groeten,
    Erik
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do dec 23, 2004 6:59 pm

    Inderdaad Sander, niet eerst resetten, maar eerst checken of de gasklep van alu is of niet, dat bedoelde ik ook.

    De mat die de gaspedaal kan laten hangen kan ook niet, want dan gaat het toerental gelijdelijk de hoogte in, ofwel zorgt de mat ervoordat het gaspedaal full trottle open blijft hangen, omdat je het pedaal helemaal in duwde, en de mat achter de pedaalsteun haakte.

    Dus eerst checken op de matière van de gasklep, daarna resetten van de stepper, en indien dan opgelost, stillaan sparen voor een nieuwe steppermotor. Indien het probleem blijft, de andere mogelijkheden die Erik aangeeft checken, zijnde de gaskabel (alhoewel ik mijn twijfels hierover heb), en de temperatuursensor.


    @gast : Ach ja, log even in, dat praat eens zo makkelijk !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do dec 23, 2004 8:50 pm

    En de temperatuur sensor zou ik van verwachten dat het continue een probleem oplevert ?
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten