MG Kopen
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    MG Kopen

    door Heinrich » vr feb 13, 2009 3:56 pm

    Beste Mensen,

    Kan iemand mij in leken taal uitleggen, wat de voordelen cq nadelen zijn van een gewone 1.8i motor tov van een vvc motor


    Vriendleijke groeten
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr feb 13, 2009 4:08 pm

    Het verschil merk je pas in hope toeren, boven de 5000.

    Als je een sportieve rijder bent die met regelmaat zijn auto genadig op zijn donder geeft hoog in toeren, dan kies je het best een VVC
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr feb 13, 2009 4:17 pm

    Een gewone 1.8 motor noemen we Mpi en is in wezen niets anders dan een motor met dubbele nokkenassen die de kleppen van iedere cilinder (2+2) opent en sluit. De nokkenassen worden gewoon aangedreven wordt met een getande riem vanaf de krukas. Niets anders dan bij 95% van de auto's die je op de weg ziet.


    Een vvc heeft een voorziening die het mogelijk maakt te schuiven met het tijdstip waarop de kleppen geopend worden. Bij een normale motor is het tijdstip van opening een consessie, het moment van openen is op slechts 1 toerental optimaal.
    Met een vvc kan men bij lage toeren de kleppen op een wat ander tijdstip openen dan bij een hoger toerental. Gevolg is een motor die op een breder toerental optimaal presteert. Bij een K-blok (zoals in een F) zie je dat aan het hogere toerental wat de motor mag draaien.

    Zo dat is in heel grote lijnen simpel uitgelegd wat de engelsen een Very Very Complicated systeem noemen.

    Je hoeft er niet bang voor te zijn, het systeem is goed en ik hoor zelden klachten over dit mechanisch deel.

    tot slot: een vvc systeem was destijds vele malen slimmer dan andere klepstellings sytemen, wij praten over een traploos verstelbaar systeem, anderen hebben soms nu nog een twee standensysteem.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Dank

    door Heinrich » vr feb 13, 2009 7:43 pm

    Een ieder hartelijke bedankt voor de tips



    GR
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr feb 13, 2009 7:49 pm

    Kasper schreefColonEen vvc heeft een voorziening die het mogelijk maakt te schuiven met het tijdstip waarop de kleppen geopend worden. Bij een normale motor is het tijdstip van opening een consessie, het moment van openen is op slechts 1 toerental optimaal.


    Puntje op die i: het is schuiven met de tijd die de kleppen open zijn uitgedrukt in graden krukas. Op hoge toeren blijven de kleppen het langst open staan (295º). Op lage toeren het kortse (220º).
    Building >200BHP K-series
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    extra

    door Heinrich » vr feb 13, 2009 7:51 pm

    Maar het heeft dus verder geen specifieke voor of nadelen
    Klopt het dat een vvc een iets minder hoog verbruik heeft?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: extra

    door Sander » vr feb 13, 2009 7:54 pm

    Heinrich schreefColonMaar het heeft dus verder geen specifieke voor of nadelen
    Klopt het dat een vvc een iets minder hoog verbruik heeft?


    Een VVC is gecompliceerder en er kan meer stuk.
    Ook moet je 2 ipv 1 distributie riem vervangen.
    Het VVC systeem is niet een systeem wat veel problemen oplevert.

    De VVC verbruikt niet minder, als je hem goed verbruikt zelfs meer. Anders kan je beter een MPi nemen. De MPi heeft meer koppel onderin en is daardoor iets vlotter bij normaal gebruik.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr feb 13, 2009 9:56 pm

    Aangezien de aankoop nog moet gebeuren, wil ik het even iets meer opentrekken en me niet beperken tot het verschil in motoren.

    Een VVC heeft altijd ABS, een MPi heeft ABS als een optie geïnstalleerd.
    Een VVC heeft standaard een half lederen interieur, terwijl de standaard MPi vertrekt met een stoffen interieur. Bij beide modellen stond een volledig lederen interieur op de optielijst.

    Verder nog een klein detail: de toerentalbegrenzer slaat net iets later aan bij een VVC, dan bij een MPi. Belangrijk is ook te weten, zoals Kasper reeds aanhaalde, het VVC systeem is niet iets dat aanfloept.

    Voor de rest kunnen we nog wel enkele ueren doorgaan :wink:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » vr feb 13, 2009 11:28 pm

    Probeer met beide een proefrit te maken zodat je voor jezelf de juiste keuze kunt maken. Ik had eigenlijk al op voorhand voor de VVC gekozen :wink: maar wel in beide proef gereden.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za feb 14, 2009 12:00 am

    LEBLAR schreefColonProbeer met beide een proefrit te maken zodat je voor jezelf de juiste keuze kunt maken. Ik had eigenlijk al op voorhand voor de VVC gekozen :wink: maar wel in beide proef gereden.

    Jep zo heb ik dus:
    Een Mpi laten staan en een vvc gekocht
    Veel gereden in BGT's en mag ik nu genieten van een CGT.

    Verslaaft aan net iets anders :wink:

    Een goede Mpi is in normaal gebruik zeker niet de mindere van een vvc. Je moet een beetje ervaring hebben met een vvc om de pluspunten te gebruiken. Dat bewijs je in ieder geval niet met een stoplicht race!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » za feb 14, 2009 1:42 am

    een mpi rijdt overigens net wat fijner. zelf geen ervaring mee, maar Fredje heeft beide gehad en geeft zelf de voorkeur aan de mpi.

    maar e.e.a. is ongetwijfeld ook persoonlijke voorkeur. als je de kans hebt, zou ik zeker met beide eens een proefritje maken op een objectief oordeel te vellen.
  • Fredje
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON za maart 18, 2006 8:15 pm
    WoonplaatsCOLON Heinkenszand

    door Fredje » za feb 14, 2009 2:39 am

    ik heb inderdaad beide gehad. eerst de VVC-versie, nu de mpi versie
    heel veel verschil merk je niet. VVC- moet hoog in toeren gereden worden wil je de meerdere pk's eruit halen. persoonlijk vind ik de mpi beter rijden(minder lawaai).
    Platinum F, 75th Anniversary Limited Edition

    mods:B&G water level kit, 52 mm TTB,witte knipperlichten,glazen windscherm,lowering pins, seat lowering springs
    To Do: pu bushes
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za feb 14, 2009 11:29 am

    Dat een MPI ook goed rijdt en een VVC zijn voordeel in de hogere regionen heeft is dan wel correct, alleen overdrijven jullie wel heel hard in het feit dat de MPI veel beter onderin zou rijden. Als ik jullie postings zou moeten geloven als ik een leek was, lijkt het wel of de MPI de meerdere is.
    Echt niet dus, integendeel uiteraard. Neem van mij aan, als er zo weinig verschil zou zijn, was er nooit een VVC gemaakt.
    Klopt dus, op papier is de MPI onderin iets krachtiger (in praktijk niet voelbaar) maar bovenin is de VVC veel krachtiger en dat is in praktijk heel hard voelbaar vergeleken met een MPI.
    Zet ze gerust naats elkaar in een stoplichtsprint. De cijfers spreken voor zich (+/- 1,5 seconden sneller naar de 100)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za feb 14, 2009 12:31 pm

    Klopt Bruno,

    mijn vergelijking gaat ook een beetje mank, ik vergeleek mijn staande start met Good as Gold, die had wel een paar dingen die bij mij nog op de "wish list" staan en wel degelijk invloed hebben op vermogen(sontwikkeling) (4,2,1 etc.)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Striker
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 824
    GeregistreerdCOLON do nov 18, 2004 12:45 am
    WoonplaatsCOLON Dordrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Striker » za feb 14, 2009 12:38 pm

    Bruno schreefColonAls ik jullie postings zou moeten geloven als ik een leek was, lijkt het wel of de MPI de meerdere is.

    Verbazingwekkende reacties in dit topic inderdaad :roll:. Blijkbaar bestaat het merendeel van de mensen uit "nieuwe rijders", die al bij 2000 toeren overschakelen.
    Iemand die beweert dat het verschil nauwelijks merkbaar is, heeft blijkbaar niet écht gereden in beide modellen.

    Een F/TF is toch een echte rijdersauto en op het gebied van rijplezier laat de VVC de MPi toch echt wel een eind achter zich.
    Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten