BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
hitteschild voor een K&N-luchtfilter
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

hitteschild voor een K&N-luchtfilter

door paul van R » vr feb 13, 2009 12:57 am

Is een hitteschild voor een K&N-luchtfilter aan te bevelen en wat zijn de voordelen als je voor een hitteschild kiest zonder de eigenschappen van het filter nadelig te beïnvloeden? Het zal wel iets te maken hebben met de
    aanvoer van koele lucht?
    Bestaan er meerdere uitvoeringen van en welk types zijn uit ervaring het overwegen waard?
    Heeft iemand een tekening van een goed functionerend hitteschild deze is toch ook op eenvoudig zelf te maken?
    Moet o.a. t.b.v. het hitteschild de buis tussen gasklep en filter ingekort
    worden . Ik heb geen VVC uitvoering.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » vr feb 13, 2009 1:05 am

Probleem van de hitteschilden is dat de pootjes steeds opnieuw afbreken. We hebben er in verschillende materialen en diktes laten maken indertijd met steeds hetzelfde resultaat. Demor maakte er zelfs eentje DIY met veel meer pootjes dan ons ontwerp, en zelf die begaf het.
    T'is dus in eerste instantie één zien te vinden die het houdt en wonder boven wonder, ik heb zo'n exemplaar, vraag me niet waarom deze het houdt en al de anderen die we maakten niet (ander soort metaal ?)

Het zal allicht een beetje de warmte weghouden, maar t'is uiteraard lange niet hetzelfde effect als een gesloten filterdoos. Wat het zeker wel doet, is de aangevoerde lucht beter rond de filter geleiden, waardoor het hele oppervlak van de filter beter benut wordt en beter koude lucht kan aanzuigen.

Aan de opzet en lengte van de darmen moet niks worden aangepast na montage van zo'n schild.

Nu nog één vinden. :? :roll:

Als er genoeg interesse is wil ik misschien me nog wel eens ooit wagen aan een nieuwe verbeterde batch, maar 't blijft een risico.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

door Brooklands » vr feb 13, 2009 1:17 am

Bruno schreefColonAls er genoeg interesse is wil ik misschien me nog wel eens ooit wagen aan een nieuwe verbeterde batch, maar 't blijft een risico.

Ik heb er zelf ook een tijdje mee liggen te klooten. Steeds brak er één pootje af. Zelf drie nieuwe dikkere pootje gemaakt maar ook hier brak één pootje af. Volgens mij is de oplossing twee pootjes i.p.v. drie of meer. Twee pootjes vangen de trilling prima (volgens mij beter) op en breken niet af. Ik zeg het waarschijnlijk een beetje krom maar volgens mij is het derde pootje de oorzaak dat het geheel niet flexibel is en daardoor afbreekt. En dan blijven er twee over en dan is de spanning er af.
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

door RemcovanKuilenburg » vr feb 13, 2009 1:21 am

Is het geen optie om de pootjes van een soort kunstof te maken of is het een hele rare vorm? Of een keer iets van carbon laten maken.
    Laatst bijgewerkt door 1 op RemcovanKuilenburg, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101

door paul van R » vr feb 13, 2009 1:21 am

Ik had al begrepen na het doorspitten van het forum dat het hitteschild mogelijk meer problemen gaf dan dat het oplost, Wat zijn de risico’s c.q. welke problemen kan je verwachten als je het weglaat
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

door Brooklands » vr feb 13, 2009 1:24 am

remcovankuilenburg schreefColonIs het geen optie om de pootjes van een soort kunstof te maken of is het een hele rare vorm? Of een keer iets van carbon laten maken.

Volgens mij is het zo dat bij drie pootjes het niet buigen is maar barsten. Twee pootjes is wel buigen maar niet barsten.
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

door lucas » vr feb 13, 2009 10:51 am

F en TF hebben geen hitteschild van bij de plaatsing K&N ... geen risico's aan verbonden
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

door Rick » vr feb 13, 2009 11:49 am

Ik had ook een hitteschild, daar zijn 2 pootjes van afgebroken. Inmiddels rij ik nu 1 jaar zonder hitteschild en ik heb geen problemen.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

door Demor » za feb 14, 2009 10:59 am

Ik heb m'n multipootjes afgeknipt na het breken van een stuk of drie. Daarna heb ik bij de bouwmarkt 3 van die "cheapass" badhoeken gekocht een extra bochtje in gevouwen en klaar is klara. Het zit er nu een 2 jaar op en geen problemen meer.
    Afbeelding
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101

door paul van R » za feb 14, 2009 10:10 pm

Het zien er goed uit Demor ik heb ook interesse voor deze uitvoering, heb je wat meer informatie hierover zoals:
    - waar hitteschild te koop of alles zelf gemaakt (tekening??)
    - is het van aluminium, RVS of ander materiaal
    - wat meer details of foto’s van de cheapass modificatie. Op de foto zie ik aan de onderkant meerdere pootjes klopt dit, of begrijp ik je verhaalt niet helemaal.
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

door Demor » zo feb 15, 2009 9:42 am

Dit was de MKI uitvoering van m'n DIY schildje. Dus hier zitten de vele pootjes nog onder. Die heb ik uiteindelijk afgeknipt en er 3 badhoekjes opgepopt, als je een 90 graden badhoek hebt nog een 90 graden bocht erbij zodat je een soort van een s-vorm krijgt, en die aan het schild bevestigd. werk perfect. Het schild is van alu, de badhoeken van gegalvaniseerd staal, ik denk dat dat het enige materiaal is wat elastisch genoeg is om tegen de trillingen te kunnen.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101

door paul van R » zo feb 15, 2009 2:25 pm

OK Demor, bedankt voor je aanvullende informatie.
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1