F lang ongebruikt laten staan - waterdamp - uitlaatroest
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    F lang ongebruikt laten staan - waterdamp - uitlaatroest

    door Carl » ma feb 02, 2009 12:43 pm

    Na lange tijd is het me eindelijk nog eens gelukt de F te laten warmdraaien. De motor stond al sinds begin augustus 2008 stil.
    Het was opvallend hoe vlot de start ging, maar warmdraaien duurde ogenschijnlijk heel lang, een twintigtal minuten zeker.
    Zo te zien zijn er dus geen problemen, behalve dat er behoorlijk veel water uit de uitlaten kwam. (ja, gewoon vloeibaar water!) Zelfs toen alles lekker warm was bleef de uitlaat dampen. Vermoedelijk zat (zit) de einddemper behoorlijk gevuld met water.
    Op het gebied van oliepeil en waterpeil was er geen probleem, alles perfect ok, dus het water komt niet van de koeling. Verbranding van koelvloeistof geeft trouwens ook een zoeterige geur, heel typisch voor HGF miserie, welke ik dus duidelijk NIET heb.

    Wie heeft er ervaringen met het conserveren van een F en het regelmatig laten draaien van de motor? Hoe lang? Hoe regelmatig? Gewoon laten draaien of ook een ritje maken (moeilijker zonder nummerplaat en verzekering)
    Het conserveren van de batterij lukt me blijkbaar aardig, geen probleem daarmee, maar de waterdamp verveelt me toch een beetje. Dat verbranding van benzine als hoofeindproducten CO2 en H2O heeft is me niet vreemd, maar verroeste uitlaten bij benzinemotoren komen me ook weer heel bekend voor-een probleem dat ik met dieselmotoren onwaarschijnlijk weinig tegenkom (roetbescherming?)
    Een ander probleem is de airco: er wordt geadviseerd om deze minstens 1x per maand - ook in de winter- te gebruiken voor minstens een 5-tal minuten.

    Wie heeft de beste tips?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • .:bert:.
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 611
    GeregistreerdCOLON wo maart 14, 2007 8:42 pm
    WoonplaatsCOLON Halen

    door .:bert:. » ma feb 02, 2009 1:31 pm

    De mijne staat eigenlijk bijna 8 maanden per jaar stil en de overige 4 rij ik er veel te weinig mee.

    Om de paar weken ga ik een klein stukje rijden, nadat de motor wat gedraaid heeft. Het is best deze niet te lang te laten draaien zonder dat er mee gereden wordt aangezien, naar't schijnt, de oliepomp (of was het de waterpomp) dan niet voldoende zou werken.

    I.v.m. het rijden zonder nummerplaat en verzekering: mijn F heeft 4 jaar stilgestaan zonder plaat en verzekering, en om toch af en toe eens een "onderhoudsritje" te doen ging de plaat van mijn andere auto ertegen. Dan is het natuurlijk wel zaak van op de kleine wegen te blijven en zeker niet te gek te doen.

    Om de batterij top te houden: gewoon druppellader aanhangen.

    Voor de airco wordt dit aangeraden om de schimmelvorming in de leidingen tegen te gaan.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma feb 02, 2009 1:49 pm

    bedankt voor de reactie.
    .:bert:. schreefColonHet is best deze niet te lang te laten draaien zonder dat er mee gereden wordt aangezien, naar't schijnt, de oliepomp (of was het de waterpomp) dan niet voldoende zou werken.

    wie weet er meer over ?
    Staitonair toerental zou toch zo moeten zijn dat alles naar behoren werkt?
    Een kort ritje maken lijkt me overigens niet echt een slecht plan als general practice.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma feb 02, 2009 2:57 pm

    Hey,

    Mooie omschrijving Carl, maar wat ik in je uitleg mis, is wat er het laatste ritje, voor de lange stilstand, gebeurd is. Bij wijze van spreken gaat de laatste rit bepalen hoeveel vocht er zich kan 'ophopen' in de uitlaat.

    Wat de olie- en/of waterpomp betreft: beiden worden mechanisch en continue aangedreven, van zodra de motor rond draait. Hoe meer toeren ie maakt, hoe sneller de pompen werken....

    Ik denk dat de omegvingsfactoren bij de opslag belangrijker zijn dan de uiteindelijke temperatuur en duurtijd die je haalt. alles kan goed warm gestookt worden bij het testritje, maar als dezelfde avond alles opnieuw onder de condens zit, dan is het effect ook weg.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » ma feb 02, 2009 4:43 pm

    Er zijn 2 redenen waarom het niet goed is de motor stationeer warm te draaien:

    1./ Milieu, in dit geval ondergeschikt lijkt mij.

    2./ ongelijkmatig verwarmen, Door dat je de motor alleen warm draait krijg je spannings verschil in de verschillende delen t.o.v. bv de versnellingsbak. Mensen denken dat de motor warm is en dat ze dus kunnen gaan gassen maar alle overige delen zijn misschien nog onder het vriespunt en krijgen dus geen eerlijke kans. :?
    Als alles werkt kan een auto gerust een dag stationeer draaien.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • .:bert:.
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 611
    GeregistreerdCOLON wo maart 14, 2007 8:42 pm
    WoonplaatsCOLON Halen

    door .:bert:. » ma feb 02, 2009 8:33 pm

    ErikB schreefColonIk denk dat de omegvingsfactoren bij de opslag belangrijker zijn dan de uiteindelijke temperatuur en duurtijd die je haalt. alles kan goed warm gestookt worden bij het testritje, maar als dezelfde avond alles opnieuw onder de condens zit, dan is het effect ook weg.


    Het is inderdaad ook van groot belang dat de auto "droog" staat. Als ik dan een ritje doe gaat na een stuk rustig warmrijden wel even het gas erop :twisted: :wink: . Daarna rij ik terug rustig binnen, alles laten afkoelen en de autohoes erover. Ik let er ook op dat de handrem niet opgetrokken is en het dak is los.

    Wat ik schreef over de olie- en waterpomp, was een uitleg die ik gekregen heb van een vriend (pietje precies op motovlak) i.v.m. de moto dus. Het kan inderdaad zijn dat dit niet van toepassing is op de auto......

    Een regelmatig ritje is niet alleen aan te raden voor de motor maar voor de ganse auto. 't Is maar dat alles nog eens gewerkt heeft.
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » ma feb 02, 2009 9:17 pm

    Het lijkt me geen goed idee om de F langdurig niet te gebruiken.
    Het is me alleszins tenstelligste afgeraden door een gerespekteerd forumlid ...
    Het langdurig niet gebruik zou mechanische defecten met zich mee brengen (rubbers, zuigers, ....)
    De F tracht ik om de 4 weken op bedrijfstemperatuur te rijden... tot op heden zonder enig probleem.
    Druppelteller sowieso om het weekend.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma feb 02, 2009 9:57 pm

    Mij wordt in ieder geval geadviseerd om de motor met enige regelmaat te laten draaien, liefst in de vorm van een rit.

    Ik begrijp dat het om dit moment wat moeilijker is met een auto die (in vergelijking met mijn projectjes) lang van de baan is. Ik zou zeker wel zo nu en dan de motor laten lopen: met name schijnt de waterpomp van een K-blok zo nu en dan graag zijn lagertjes laat draaien.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » di feb 03, 2009 9:19 am

    Om een "stilstaande" wagen zo goed mogelijk te bewaren:
    - batterij loskoppelen en aan een druppellader hangen. Die zorgt ervoor dat de batterij constant zachtjes wordt ontladen en bijgeladen, wat de levensduur serieus verlengt
    - auto wegzetten met goede, verse olie erin (zodat er geen vuil kan bezinken onderin de motor)
    - probeer toch minstens een paar keer per jaar eens goed met de auto te rijden (motor goed warm stoken), dit om te vermijden dat remmen en andere bewegende delen gaan vastzitten, en om vervorming van de banden tegen te gaan)
    - zet eventueel vochtvreters in en rond de auto, om roest te vertragen
    - olie idealiter 1x per jaar verversen
    - hou ook de vervangtermijn van je distributieriem in de gaten, die verslijten ook door ouder te worden, kan een dure grap zijn als je met een versleten riem de baan op gaat..

    Dit zijn de tips die ik kon vinden om een auto voor langere tijd te bewaren zonder erin te rijden.

    Daar wil ik aan toevoegen dat ik je inderdaad kan aanraden om een rit te maken. en dan geen "korte" rit. Het is vrij koud, en alleen het blok warm rijden is niet voldoende.

    Ik zou je aanraden om een 1 dags verzekering te nemen, kost niet zo heel veel. Dan kan je even een goede rit maken. Ik zou zeker even een dikke 100 km op de teller zetten.. Misschien ook wel een tip om misschien even wat injectoren cleaner in de brandstof te vermengen, dat inclusief 98 tanken en dan na 100 km goed warm gereden te hebben hem weer in een "warm"hok terug zetten.. Je kan wel een kacheltje neerzetten die af en toe aangaat, of alleen 's nachts..

    Als ik nog iets vergeten ben, v oeg het dan toe, maar ik denk dat je zo al een aardig eindje komt!
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » di feb 03, 2009 11:45 am

    Bedankt voor de tips allemaal. Ben dus redelijk goed op weg:
    verse olie, nieuwe distributieriem, druppellader, droge opslagplaats, alle roestige dingen aan het subframe worden binnenkort vervangen, de remmen worden nagekeken enz enz.

    @erik:
    Het laatste ritje was tussen de garagebox en de uiteindelijke stelplaats. Gezien de auto nog maar tegen ong . 30km per u "veilig" kon rijden door het defecte achterlager begrijp je direct dat er niet heel sportief gereden is. (zwalpend van links naar rechts, ongecontroleerde wegligging,...)
    Ik vermoed dat het water er ooit ingekomen is tijdens een stevige regenbui en dat ik daarna niet meer echt warm gereden heb, je snapt wel waarom. makes sense
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di feb 03, 2009 12:16 pm

    Ik heb van iemand die bekend is in de Caterham tuning wereld begrepen dat het belangrijk is de K iedere week minimaal 1x te gebruiken. Caterhams die iedere week een keer gebuikt worden zijn blijkbaar veel probleemlozer dan de Caterhams die de winterstalling ingaan.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » di feb 03, 2009 12:17 pm

    gebruiken= rijden dus ? of gewoon goed laten opwarmen? genre minimaal halfuurtje stationair draaien?
    Welk type koelvloeistof gebruiken zij? Kan ook een factor zijn nl.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » wo feb 04, 2009 9:51 pm

    Staan zeker tips bij waar ik ook wat aan heb, nu ik mijn F niet meer dagelijks gebruik.
    Wat Lucas aangaf ben ik ook van plan voor de winter maanden
    Lucas schreefColonDe F tracht ik om de 4 weken op bedrijfstemperatuur te rijden... tot op heden zonder enig probleem.
    Druppelteller sowieso om het weekend.


    Mijn F staat inmiddels ruim een maand stil, met als gevolg een lege accu.
    Ik heb een druppellader besteld, maar nog niet ontvangen.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do feb 05, 2009 12:01 am

    Carl schreefColongebruiken= rijden dus ? of gewoon goed laten opwarmen? genre minimaal halfuurtje stationair draaien?
    Welk type koelvloeistof gebruiken zij? Kan ook een factor zijn nl.


    Een tiental km rijden. Koelvloeistof weet ik niet maar ik neem aan OAT.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » do feb 05, 2009 8:26 am

    Sander schreefColon
    Carl schreefColongebruiken= rijden dus ? of gewoon goed laten opwarmen? genre minimaal halfuurtje stationair draaien?
    Welk type koelvloeistof gebruiken zij? Kan ook een factor zijn nl.


    Een tiental km rijden. Koelvloeistof weet ik niet maar ik neem aan OAT.


    Ook OAT voor de oudere F's?
    Ik ga koelbuizen onderaan vervangen door RVS, is misschien het uitgelezen moment om alles grondig te reinigen en te vervangen door OAT. Of toch maar origineel houden? Waarom is ooit de omschakeling gebeurd? Wat is beter - Ik heb ooit al slechte dingen gehoord over OAT, zoals het zuur worden onder bepaalde omstandigheden.
    Voor een bewaarauto zou je voor het beste product op gebied van bescherming moeten kiezen, niet voor beste prestaties op koelgebied.

    De druppellader heeft de batterij van de F niet kunnen behouden, de batterij van de oude Peugeot 205 diesel echter wél, en het toeval wil dat ze perfect uitwisselbaar zijn. Dus leve de druppellader!

    Een druppelteller is daarentegen weer iets dat ik binnen de autosector niet echt kan plaatsen...
    Laatst bijgewerkt door 1 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten