BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
Metaliseren en poedercoaten
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

Metaliseren en poedercoaten

door Carl » ma dec 01, 2008 2:00 pm

Ik vind dus geen serieus adres om het voorframe te laten poedercoaten. Grootste probleem blijkt de voorbehandeling te zijn.
    Het frame heeft een aantal holle ruimtes en dat maakt zandstralen moeilijk. Gezien deze holle ruimtes lijkt het me trouwens een stevig plan om eerst te laten anodiseren, zodat roest zeker geen vat heeft.
    Zeker de onderste draagarmen hebben snel last van roest en dat komt omdat ze eigenlijk maar gemaakt zijn van wat samengeperst staal. De roest start van binnenuit, waar de verf niet aankan.

Wie heeft er contacten met mensen die gewend zijn auto-onderdelen te behandelen? Liefst ergens uit de oldtimer-restauratiehoek. Uiteraard zou ik de onderdelen gedemonteerd aanbieden, maar voor mij is het een beetje onbekend wat er met de getapte schroefdraad delen of bussen moet gebeuren. Op de plaats waar bvb de draagarmen gemonteerd zitten mag er geen extra verflaag komen, eventueel een paar nm zinklaag lijkt me dan weer geen probleem. Ik heb het dus wel degelijk over metaliseren (passiveren), niet warm galvaniseren ofzo, dat is veel te ruw.

Enfin, alle info is meer dan welkom!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma dec 01, 2008 2:54 pm

Als ik vanavond naar de babbelavond van de MG Car Club Antwerp ga, zal ik eens bij de oldies horen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

door RemcovanKuilenburg » ma dec 01, 2008 3:35 pm

Hey Carl,

Ik sprak laatst iemand die zijn MG TD aan het opknappen (helemaal uit elkaar) is. We hadden het er over wat te doen met sub frames. Ik vertelde poedercoaten maar dat is niet helemaal wat je wil. Als er iets met je subframe gebeurd is het niet gemakkelijk bij te werken bijvoorbeeld ergens over heen schuren. Hierdoor ontstaan er openingen en kan vocht er toch onder komen. Hij had het gewoon over laten spuiten. Dat is wat ze bij alle oude auto's doen. Hij heeft al een Jaguar gedaan en nu zijn MG TD.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » di dec 02, 2008 11:31 am

remcovankuilenburg schreefColon Ik vertelde poedercoaten maar dat is niet helemaal wat je wil. Als er iets met je subframe gebeurd is het niet gemakkelijk bij te werken bijvoorbeeld ergens over heen schuren. Hierdoor ontstaan er openingen en kan vocht er toch onder komen.

Ik dacht dat op te lossen door eerst te laten metaliseren (passiveren)
    Door de zinklaag rondom mag de lak er helemaal afspringen zonder kans op roest. Ideaal toch?

@ ErikB : zéér benieuwd wat de resultaten zijn van de vraag... hou je me op de hoogte ?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.

Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » ma dec 08, 2008 11:16 pm

Ik denk dat ik het raadsel heb opgelost, maar wel door drie verschillende bedrijven te raadplegen:

1 voor chemisch ontlakken
    1 voor metaliseren
    1 voor lakken / poederlakken

Men geeft me de raad om voor nat lakken te gaan ipv poederlakken, omdat er op die manier beter verf in moeilijke plaatsen kan komen.

Al iemand ervaringen ?
    Wie was er ook alweer actief in de restauratie van oldtimers?

ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » di dec 09, 2008 10:29 am

Oeps....

Er zou een bedrijf in Berchem of Deurne moeten zijn en de eigenaar heeft ervaring met oldtimer restauratie. De naam begint met 'Industrial' en bevat nog 'craft', bvb. 'Industrial craftman' of zoiets.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » di dec 09, 2008 11:11 pm

pfff, dan maar eens een reactie van iemand met een oud barrel !

Ik denk dat een goede coating op je sub frame meer dan voldoende moet zijn, Wellicht gecombineerd met een waxoil behandeling van de holle ruimten.

Mijn C heeft een ouderwetse behandeling ondergaan, en is als het ware verzopen in de "afgelopen" olie. alle holle ruimtes zijn voorzien van olie en vet. Na zo'n 21 jaar is de staat van de auto voor wat betreft de dragende delen nog steeds 100%. (plaatwerk moet volgend jaar gespoten worden)

De onderste draagarmen zullen altijd een zwak punt blijven, een goede coating door het wellicht te dompelen zou misschien het beste zijn. Al moet ik zeggen dat ik tot mijn verbazing geen enkele roest aantrof op de wielarmen onder mijn F. Een auto die inmiddels 12 jaar oud is. Een droge stalling doet wonderen! Bescherming is 1, er goed mee omgaan is een andere benadering van lang van je MGF genieten.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    RemcovanKuilenburg
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

door RemcovanKuilenburg » wo dec 10, 2008 10:54 am

Metaliseren en daarna poedercoaten gaat dat wel samen? Natlak heb ik alleen ervaring op mijn verwarming in huis. Dat is prima. En je kan er met een schroevendraaier op krassen en niets.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1