Luc
-----------------------
reply Erik B
3 mogelijkheden:
- koelvloeistof komt in de olie terecht
- olie komt in de koelvloeistof terecht
- koelvloeistof zoekt de buitenwereld op
1) Als water en olie vermengd worden (beiden zijn eigenlijk niet oplosbaar in elkaar) kan er een emulsie (mayonaise) ontstaan, die je aan de peilstok van de olie of in het waterreservoir kan terugvinden.
2) Het koelcircuit is een gesloten circuit, verdwijnen van koelvloeistof wijst dus op een fout (maar niet noodzakelijk een HGF).
3) Het koelcircuit komt onder een bepaalde druk te staan, bij een lek (eventueel ter hoogte van de koppakking) daalt de druk, maar ook het kookpunt van de koelvloeistof (het water zal dus eerder koken in het reservoir).
4) Bij het openen van het kofferdeksel kan je ontsnappende, hete koelvloeistof ook ruiken (bij grotere hoeveelheden, zie je die ook onder de vorm van een damp, 'rook'pluimpje of nog erger
5) Let ook op voor (koel)vloeistof onder de wagen (koelvloeistof en de vloeistof in het ophangingssysteeem hebben wel dezelfde kleur, handig !)
6) De stop van het expansievatje van de koelvloeistof is in de loop der jaren herzien, de nieuwe hebben een witte stip bovenaan. Belangrijk ter preventie.
7) Als er geen koelvloeistof meer aanwezig is in het expansievatje, let dan ook op bij het opnieuw vullen. Bij een hete motor kan er plots stoom ontstaan en 'ijskoud' water kan een direkte afkoeling veroorzaken, ook niet supergezond.
9) Bij oudere MGF's komt een "Blown Head Gasket", "Join de Culasse", "Defekte koppakking" wel meer voor, MG Rover heeft hiervoor (in alle stilte) enkele aanpassingen doorgevoerd.
10) Is de koelvloeistof recent (bij een onderhoudsbeurt) vervangen, wees dan zeer aandachtig en rij de eerste kilometers met de verwarming op 100%
Nog iemand meer info nodig ?