Hier had ik even over gekeken:
Bruno schreefColonDe banden die op de wagen zaterdag lagen waren banden van een ongekend merk
Merk : Michelin
type Pilot Exalto
Dat ze versleten zijn wil ik best geloven, maar op 1 band na zitten ze ze zelfs nog binnen de slijtagegrens. Die éne is wat schuin afgesleten, maar heeft zeker nog profiel. Perfecte banden om met een volledig kromme auto te zoeken waar het probleem zit.
Let wel : Bruno heeft volledig gelijk als hij zegt dat het voor normaal MGF gebruik onverantwoord is. De banden zijn duidelijk oud geworden en vertonen groefjes in de flanken. Ik zou in normale omstandigheden geen 2 dagen met deze banden blijven rijden.
Misschien toch even recapituleren hoe het zit met mijn uitlijnprobleem:
1)auto rijdt goed, maar 'zoekt' bij harder dan 140/u
2)paar verkeersdrempels geraakt, auto rijdt verder goed
3) snelheid waarbij "zoek"probleem optreedt wordt alsmaar lager, 100 is nog veilig haalbaar.
4) wagen wordt naar uitlijner gebracht, die vaststelt dat er teveel speling op de gewrichten vooraan om uit te kunnen lijnen. Achteraan zelfde probleem, het zijn vooral de bussen die problemen veroorzaken, wiellagers zijn ok.
5) voorste stuurgewrichten worden vervangen, de andere banden worden voorlopig geplaatst. De wagen rijdt verschrikkelijk slecht.
6) de wagen gaat ogenblikkelijk terug naar de uitlijner, die vaststelt dat er teveel speling is op het stuurhuis. De voorste wielen worden voorlopig uitgelijnd, om een beetje te kunnen rijden. De wagen rijdt terug verassend goed, maar 120 /u is toch een beetje de max om het veilig te houden. Ik bestel powerflex bussen en een stuurhuis en wacht, en wacht, en wacht.... De wagen rijdt slechter en slechter 80 per uur wordt riskant. Rijden op wegen met spoorvorming is een hel. Zacht optrekken doet de wagen stevig uitwijken, afremmen idem.
7) De bussen komen als eerste binnen en ik vervang de achterste. De testrit na het vervangen van de bussen is een revelatie, tot 140 is de wagen heel stabiel, bij hogere snelheid zoekt hij een beetje. Ik vermoedde dat het na uitlijnen en stuurhuis vervangen helemaal ok kwam.
8 ) Ik rijdt na het vervangen van de bussen naar huis, dit is een ritje van 60km. Na ongeveer de helft van de rit begint de wagen stilaan weer het afwijkende gedrag te vertonen bij gasgeven, maar heel zachtjes, dus terug naar max 100 km/u
9) Ik rijdt naar Bruno om de hele boel te controleren en het gaat steeds bergaf met het rijgenot.
10) Bij Bruno stellen we vast dat het lager rechts achter loszit en dat het rechterachterwiel daardoor belachelijk veel speling heeft. Beide kanten achteraan worden terug vastgezet, rechts was dat stevig nodig, links niet.
11) De wagen rijdt redelijk matig als ik vertrek, maar het gevoel dat hij wegtrekt bij optrekken is lichtjes aanwezig.
Onderweg verergerd dit spectaculair, zodat ik nu terug ben naar de situatie dat ik eigenlijk 40km/u maar matig zie zitten. Twee handjes op het stuur en rijden alsof je een bak Duvel ophebt.... Volledig onverantwoord dus.
Het topic dat de banden slecht zijn is dus toch een beetje naast de kwestie vrees ik.