Uitlijnen (reprise)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Uitlijnen (reprise)

    door Carl » ma apr 28, 2008 7:21 pm

    Wat zijn de beste waardes om je F te laten uitlijnen?
    Er zijn hier op het forum herhaaldelijk waardes verschenen, maar niemand die iets geschreven heeft over het effect op langere termijn.
    IMHO staat een band pas echt goed afgesteld als hij op het eind van zijn levensduur aan beide zijdes gelijk afgesleten is. Zijn er mensen die de afstelling van hun wagen kenne en die al een setje banden GELIJK afgesleten hebben? Het is best mogelijk dat je met een bepaalde afstelling een betere wegligging krijgt, maar ook ongelijk afgesleten banden. Voor alle duidelijkheid: naar zo'n afstelling ben ik niet op zoek!
    Gegevens over rijden mét of zonder passagier zijn ook welkom.
    Als je namelijk met een passagier rijdt dan is de helling van je banden anders dan dat je alleen rijdt!!!

    bedankt!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma apr 28, 2008 7:51 pm

    Onmogelijk, een F zakt na verloop van tijd, de waardes blijven dus nooit optimaal. Elke maand de hoogte even checken is geen optie, zelfs ik doe dit niet. Daarenboven is optimale wegligging nooit optimaal voor de bandenslijtage, sterker nog, in mijn geval intereseert de bandenslijtage mij geen moer, optimale wegligging wel. Wat kies je : Een F die voor geen meter rijdt, met gelijk afgesleten banden, of een F die leuk stuurt met de binnenkanten iets sneller weg ?
    Nog even dit, als je merkt dat je banden wat meer langs de binnenkant beginnen af te slijten, kan je ze altijd switchen van kant.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma apr 28, 2008 7:59 pm

    Met een wat "defensievere" instelling, lees uit het boekje of de kast van de uitlijner" moet je toch zeker zo'n 30.000 km met een set banden kunnen doen.
    Wil je het anders aanpakken, dan kun je rekening houden met exemplarisch zo'n 8.000 km met een setje banden.
    Ik heb ook wel het vermoeden dat met lowering pins de levensduur wat ingekort kan worden.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » ma apr 28, 2008 8:33 pm

    Kasper schreefColonMet een wat "defensievere" instelling, lees uit het boekje of de kast van de uitlijner" moet je toch zeker zo'n 30.000 km met een set banden kunnen doen.
    Wil je het anders aanpakken, dan kun je rekening houden met exemplarisch zo'n 8.000 km met een setje banden.
    Ik heb ook wel het vermoeden dat met lowering pins de levensduur wat ingekort kan worden.


    Mijn F heeft om de 14000 km een nieuwe achterbandenset nodig en ze vertonen een zeer gelijkmatige slijtage ; de uitlijning zal dus vermoedelijk in orde zijn.
    En de lowering pins heb ik nog niet zolang geleden laten plaatsen ....dat belooft zeker :wink:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma apr 28, 2008 8:36 pm

    Die 30.000 km komt voor mij niet uit de lucht vallen, dit is voor mij een terugkerende waarde met beide keren Michelin (sport) banden.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » ma apr 28, 2008 8:44 pm

    Kasper schreefColonDie 30.000 km komt voor mij niet uit de lucht vallen, dit is voor mij een terugkerende waarde met beide keren Michelin (sport) banden.

    Ik heb telkens gekozen voor de V profielen : 1x Toyo's en 2x Goodyears : weglegging perfect maar de snelle slijtage blijft voor me een doorn in het oog.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » di apr 29, 2008 11:44 am

    Bruno schreefColonWat kies je : Een F die voor geen meter rijdt, met gelijk afgesleten banden, of een F die leuk stuurt met de binnenkanten iets sneller weg ?


    Is het werkelijk zo extreem? Ik bedoel : voor geen meter rijden ? ??????????
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di apr 29, 2008 1:10 pm

    ach ik denk dat Bruno met wat overdrijven de zaak wil duidelijk maken.
    sterker nog, met mijn 30.000 km per set denk ik dat ik niet mag klagen, het is m.i. een behoorlijk aantal kilometers, toch ben ik over het algemeen goed te spreken over de handling van m'n F (tot nu toe ;zie project)
    Wat ik daarvoor wel doe is kiezen voor een goede band!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door whelmond » di apr 29, 2008 4:49 pm

    Ik laat altijd mijn auto uitlijnen in Weesp, bij BETO bandenservice. Zij hebben apparatuur om met lasers de auto uit te lijnen.

    De waarden die ik altijd gebruik zijn voor mij perfect. Mijn auto ligt veel te laag, ik heb geen lowering pins, en mijn banden slijten minimaal schuin af. Ik rijd er nu al zo'n 40d km mee en ik heb nog lang geen nieuwe banden nodig.

    Als ik thuis ben zal ik het rapport even posten.
    MG TF LE80 zwart
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di apr 29, 2008 6:31 pm

    Carl schreefColon
    Bruno schreefColonWat kies je : Een F die voor geen meter rijdt, met gelijk afgesleten banden, of een F die leuk stuurt met de binnenkanten iets sneller weg ?


    Is het werkelijk zo extreem? Ik bedoel : voor geen meter rijden ? ??????????


    Volgens mij heb je met een optimaal rijgedrag ook de minimale slijtage.

    Normaal slijten de binnenkanten vooraan het eerste (mijn ervaring) Als je de voorwielen toe-in zet (gelijk aan de achterwielen) compenseer je dat en slijt de band gelijkmatig af.
    Volgens mij zijn er 2 opties:
    - Rondom toe-in (0 graden 5 min uit mijn hoofd) (gaat goed de bocht in, "doof" gevoel op het rechte stuk)
    - Rondom parallel (0 graden) (all-round o.k.)
    - voor toe-out achter toe-in (fabrieksinstelling) (marginaal veiliger omdat die eerder geleid van voor en stabieler gevoel op rechte stuk maar minder feedback in de bocht en meer slijtage)

    De 1e en de 3e optie heb ik gehad. De 2e nog nooit geprobeerd.
    Ik weet niet of bovenstaande 100% correct is misschien even de site van Rob Bell en/of ErikB doornemen daar staat het allemaal mooi in uitgelegd.
    Bovendien beseffen dat alles relatief is, het doof gevoel, het betere rijgedrag en de extra slijtage is allemaal perceptie en moet je dan ook zelf een keuze in maken.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di apr 29, 2008 7:58 pm

    Ik heb tot nu toe met de originele fabrieksinstellingen en met een wat meer parallelle afstelling gewerkt, ik vond de tweede wat beter.

    Nu overweeg ik om, met de lowering pins (330 - 335 mm), een volledig parallelle afstelling te gebruiken.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di apr 29, 2008 8:32 pm

    Mijn ervaring is dat een F zondermeer toe-in moet staan. Is dat niet zo rijdt hij in mijn ogen voor geen meter. Een "doof" gevoel heb ik nog nooit ervaren. Rechtuit rijdt hij gewoon stabieler toe-in en het bochtenwerk kan dan gewoon extremer. Met toe-in slijten de banden uiteraard niet gelijkmatig. Parallel heb ik ook nog nooit gehad, maar 't lijkt me logisch dat dit niet goed kan rijden, zeker niet op een F.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » di apr 29, 2008 11:02 pm

    Ik vond de fabrieks instelling helemaal niks tot link.

    Ik heb nooit met parallel gereden, dus daarover geen oordeel. Toe-in was voor mij de enige juiste oplossing.

    Het kost iets banden (20K km per set voorbanden), maar liever dat dan geen controle
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » wo apr 30, 2008 10:33 am

    Ben benieuwd naar de standaard uitlijning. lijkt me prima om te starten, hoewel het toe in verhaal me nu ook niet onverstandig lijkt.

    Heb gisteren de stuurgewrichten laten vervangen en de VVC velgen van Emile gemonteerd. (met binnenin schuin afgesleten banden, Michelin Pilot 205 achter, 185 voor)
    Ik kan weliswaar al terug op 1 baanvak blijven rijden als ik me concentreer, maar mensen achter me vroegen zich toch nog steeds af of ik gedronken had. maw, de baanligging is nihil. Het stuurgedrag "boeiend" om het positief te zeggen, elke normale mens zou het gewoon levensgevaarlijk noemen.
    Tot mijn 16" velgen nieuwe bandjes hebben en gerecht en gespoten zijn, zal ik het met deze moeten doen..
    De uitlijner is wel bereid om uit te lijnen met de oude banden, in afwachting tot de nieuwe, ik wacht bang het resultaat af...
    (als het niet ok is verplaats ik dit bericht naar projecten.....)
    Laatst bijgewerkt door 1 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » wo apr 30, 2008 9:21 pm

    @ Carl, het verschil tussen met splitter en zonder splitter is flink.

    Dat was een van mijn beste mods.

    Maar juiste uitlijning doet wonderen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten