BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
MG F Trimhoogte 16" wielen (07/03/2003)
  • JJde Graaf

MG F Trimhoogte 16" wielen (07/03/2003)

door JJde Graaf » vr maart 19, 2004 4:06 pm

Ziehier een vraag ivb met de juiste trimhoogte van een MG F uitgerust met 16 inch velgen en daarbij passende banden. Volgens instructieboekje Rover zou de trimhoogte van middenpunt wielnaaf tot middenpunt spatbordboog plus minus 36,8 cm moeten zijn, dit is echter het gegeven voor autos met 15 inch wielen. Bij mij en vele anderen zijn 16 inch wielen gemonteerd ( af fabriek ) Hierdoor wijkt de trimhoogte af van de 36,8 cm en is dikwijls minder, bij mij 2 cm. Gevolg : af en toe op een drempel licht raken, onaangenaam . Wie weet hierop een antwoord ? Iets voor het forum ? De schaarse Rover dealers in ons land begrijpen amper de vraag , laat staan dat ze kunnen antwoorden.
    J.J.de Graaf

--------------------------
    Reply : Erik Antwerp B
    Aangezien de 368mm (bij 17°C als ik me niet vergis) wordt gemeten vanaf het centrum van het voorwiel, maakt het eigenlijk weinig uit welke velgen er verder gebruikt wordt. Het switchen tussen 15 en 16 inch zal niets aan de geometrie veranderen.

Het verschil tussen de omtrek van de 16" banden en de 15" banden wordt eveneens vrij klein gehouden, zodat geen recalibratie van de snelheidsmeter moet gebeuren.

Nu is er nog wel iets belngrijk: een heel deel van de standaard 16 inch F-jes zijn standaard reeds verlaagd met "lowering knuckles"... goed voor een -2cm: dus dan kom ik uit op 348mm.

HTH
    ---------------------
    Reply : Luc

Via een MG-Rover dealer kreeg ik het volgende antwoord.

De trimhoogte bij 15 inch en 16 inch wielen is identiek.
    Bij een 16 inch wiel is de hoogte van de band lager waardoor de omtrek hetzelfde blijft met een 15 inch wiel.
    Waarschijnlijk zal de wagenhoogte moeten worden ingesteld van u wagen tot op de juiste trimhoogte.( 36,8 )

Luc
    --------------------
    Reply : Erik Antwerp B
    De hoogte van de velg met band =
    (hoogte van de velg) + (2 x hoogte van de band)

- De hoogte van de velg wordt uitgedrukt in inches, dus moeten we deze vermenigvuldigen met 25.4 mm/inch
    - De hoogte van de band = breedte van de band x het profiel (dus bij een band 215/40, is de hoogte = 215 x 0.4)

15 inch
    met bijvoorbeeld 205/50 geeft een velg/band hoogte van: (15 x 25.4) + 2 x (205 x 0.5) = 586 mm

16 inch
    met bijvoorbeeld 215/40 geeft een velg/band hoogte van: (16 x 25.4) + 2 x (215 x 0.4) = 578.4 mm

Een verschil van maar 1,3%

In ieder geval, dit heeft geen effect op 368mm (bij 17°C en 0.4mm/1°C) vooraan.
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1