Sander schreefColonAls je voorbij "the point of no return" bent kan je het beste met alle kracht die je hebt de rem intrappen (ookal is dat vol blokkerende wielen) totdat je stilstaat.
Voorbij the point of no return = meer dan dwars over de weg. Remmen heeft absoluut geen zin, behalve dat je dan de enige kans die je hebt om nog iets te kunnen controleren wegneemt. (zelfs achteruit glijdend kan je een auto terug recht krijgen als je plaats hebt)
Beste wat jullie kunnen doen is eens op ijs gaan rijden (op een grote open vlakte) en zien wat de auto doet en zelf leren.
Er is geen alternatief voor zelf proberen en aanvoelen. Je kan niet leren slippen via het forum.
Het is een kwestie van aanvoelen en proberen.
Rij-ervaring is trouwens niet gelijk aan goed kunnen slippen, het heeft alles te maken met zo'n situaties voorkomen.
Key van het verhaal: terug controle krijgen over je auto, dat doe je door te beginnen met je voorwielen in de richting te sturen waarin ze glijden, ze grip laten krijgen en dan "rustig" zelf een richting op te leggen.
De achterkant van de auto heeft als natuurlijke eigenschap om beter in de rijrichting dan zijwaarts te verplaatsen , dus die komt vanzelf weer goed als je de voorwielen ok hebt. The point of no return is dus een hoek waarbij je de voorwielen niet meer kunt sturen om terug grip te krijgen, zeg maar dat je dan bijna achteruit aan't glijden bent.
Oh ja: alle bijkomende krachten die je op de achterwielen zet zoals remmen of gas geven zorgen er in basis voor dat je je achtertrein belet om terug grip te krijgen, koppeling ingedrukt is dus volgens mij een basis voor achterwielslip te corrigeren.
Best is eens een keer alle theorie over onder- en overstuur op te zoeken, eens goed over na te denken en dan zelf gaan experimenteren in een risicoarme omgeving.
En tenslotte:: eens de koppeling intrapt is er zo goed als geen verschil tussen een voorwiel- of een achterwielaangedreven auto, dus aub geen grapjes over naar links willen sturen als je naar rechts wil, dat lijkt op bomma-logica.