Motor loopt niet zoals gewenst...
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    Motor loopt niet zoals gewenst...

    door Erwin-VVC » do feb 07, 2008 12:28 am

    Hallo,

    Sinds kort ben ik in het bezit van een mgf vvc, maar helaas loopt de motor niet zoals gewenst.

    Er zit nu een K&N luchtfilter op met 2 buizen. Deze geeft een leuke brull bij vol gas, maar tegelijk sta ik voor joker want echt hard komt hij niet van zijn plek !! ik gok op een seconde of 8,5 naar de 100km.

    Volgens zijn gegevens moet dit in 7,7 seconde zijn en daarmee net wat trager dan mijn andere wagen een alfa 156 v6 . ik kan je verklappen dat het verschil kwa power enorm is !! de alfa is echt veel en veel sneller.

    is die luchtfilter mijn probleem ? hij loopt ook stationair niet echt mooi.
    of moet ik dit elders zoeken ?

    Hoe en wat moet ik hier aan doen om hem bloed snel te krijgen ? tuning ?
    chiptuning ?

    alle tips zijn welkom.

    Ik heb al wat gelezen hier, maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus als het kan graag duidelijk een stappenplan om van mijn trage mg weer een snelle rakker te maken.

    zover ik weet zit er reeds een nieuwe koppakking op (ongeveer 25.000km) en gebruikt hij geen koelvloeistof.

    hij heeft 120.000km gelopen en netjes zijn beurten gehad.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do feb 07, 2008 12:55 am

    Stap 1: Naar Tovami in Goes. Daar kunnen ze meten hoeveel vermogen je F nu heeft. Er staat genoeg vergelijkingsmateriaal in de computer daar. Heb je een probleem, komt het daar naar boven. Dan weet je war je staat,

    Die 8,5 seconde is nog geen seconde trager dan de fabrieksopgave. Dat is IMO al erg goed. De fabriekopgave is onmogelijk haalbaar in de praktijk is mijn ervaring.

    Wil je de F bloedsnel krijgen, koop je het beste een Lotus Elise....
    Building >200BHP K-series
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Re: Motor loopt niet zoals gewenst...

    door Brooklands » do feb 07, 2008 1:08 am

    Erwin-VVC schreefColonHoe en wat moet ik hier aan doen om hem bloed snel te krijgen ?


    Ja, misschien heb je niet de wagen gekocht die bij je past en moet je de wagen weer inruilen voor die Alfa 156 V6. :shock:
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Erwin-VVC » do feb 07, 2008 1:19 am

    Sander Bedankt voor je antwoord.

    Zit zoiets niet in limburg ? of Rotterdam ?

    Brooklands.

    Die alfa staat nog steeds voor me deur !! de Mg heeft een mooie look maar is natuurlijk geen auto voor iedere dag :wink:
    En hij zou wel wat meer pit mogen hebben. 8)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do feb 07, 2008 2:04 am

    Waarschijnlijk vind je ook op andere plaatsen een dyno, maar daar wij allemaal naar Goes gaan is het wel handig onze curves op de jouwe te leggen, kwestie om te weten waar het fout gaat.

    Het al dan niet "vooruit gaan" zit hem vooral tussen de oren. Je kan ook eens testen door een acceleratie markering in je gedachten op te nemen. Bv. Je acceleert weg aan de lichten en aan de "zoveelste" verlichtingspaal of verkeersbord rij je "zo" hard. Herhaal dit ook eens met de Alfa. zo kan je pas echt vergelijken, want een gevoel bedriegt heel vaak. Gisteren nog hetzelfde meegemaakt toen ik een proefrit deed met een 200PK sterke VVT-i (Lotus Exige blok) Toyota Corrola. Deze gaf een veel sneller gevoel qua acceleratie dan mijn F, en dit wegens de boost die je krijgt van deze VVT-i als de kleppen verder openen bij 6000 toeren. In praktijk, lagen de kaarten toch net iets anders, of hoe verkeerd een gevoel kan zijn. :twisted:

    8,5 seconden is echt niet slecht. Fabrieksopgave is immers altijd lager dan het reëele cijfer. (ideale omstandigheden, ideale piloot, ideaal schakelen op juiste toeren etc.) Deze regele gaat immers voor alle wagens op.

    Tenslotte is chiptuning niet 'the way to go" voor een F/TF. Sla er onze projecten even op na (zoekfunctie), hoe je wel vermogen bij kan winnen. Tunen loopt niet van een leien dakje en is niet goedkoop (indien dit wel het geval was, deed iedereen het). Bijvoorbeeld, Sander en ik hebben al veel geinvesteerd om te komen waar we nu zijn, en dan bedoel ik niet alleen geld, maar ook vooral tijd. Tunen is een DIY-job. Als dit niet haalbaar is, is de Elise-way waarschijnlijk slimmer. T'is langs de andere kant natuurlijk altijd leuker als je met een MG, Elise performanties neerzet; De underdog zeg maar.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Erwin-VVC » do feb 07, 2008 2:15 am

    Hallo Bruno,

    De test met de (voor ons lantaarnpalen)
    Heb ik zelf al gedaan. de tijd dat de mgf nodig had om 2 palen te rijden(staan hier zo'n 70 meter uit elkaar) reed de alfa even bijna 3 palen :wink: dit is geen gevoelskwestie maar gewoon veel en veel sneller.

    Daarna heb ik de vriendin gevraagt of zij met de alfa wou proberen de Mgf bij te houden. Haar woorden waren voor vertrek, als je maar niet denkt dat ik de alfa vol ga open trappen want dat durf ik niet :shock:
    Bij terug komst stond ze me uit te lachen en waren de woorden alsvolgt: dat ding is een schaap in wolfskleren HAHAHA moet ik ff met de clio (1,4)erachter hangen :D :D

    met sprinten kwamen we 1 keer op 8.5 seconden de rest net wat hoger 8.7.

    maar waar staan jullie projecten en wat kost me dat ongeveer ?
    ik heb er zo € 1.500 voor over als hij rond de 7 sec kan sprinten !!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do feb 07, 2008 9:25 am

    Je postings doorlezen kan ik alleen maar Sanders advies aanraden. Zeker omdat je schrijft dat de motor niet mooi loopt (is dit alleen bij koude motor dan is dat normaal maar een warm blok hoort netjes te lopen)

    Een vvc moet je wel op toeren houden om snel te zijn, en ook een standaard F is dan snel. Vergeet niet dat vrijwel iedere MG en ook een (T)F gemaakt is voor sportief rijgedrag, daarbij ligt echter wel het zwaartepunt op handling, meer dan op puur vermogen. Daar moet je ook zien dat je met een F veel sneller bent dan menig ander zeker als de andere auto een sedan of stationcar is.

    Voor sprintjes heeft je Alfa met z'n V6 motor blijkbaar voldoende gewicht om het gemis aan tractiecontrole op te vangen, normaal gesproken heeft de mid-rear configuratie een veel sterker positie voor sprinten vanuit stilstand dan 200+ pk op de voorwielen.

    Mijn vvc, (1996, 110.000 km, K&N, 1x HGF) is zeker snel genoeg om geen schaap in wolfskleren te zijn, met wat goede wil kun je er de bestuurder van een 1e generatie standaard Porkie Boxter mee voor schut zetten.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do feb 07, 2008 10:28 am

    Erwin-VVC schreefColonik heb er zo € 1.500 voor over als hij rond de 7 sec kan sprinten !!


    ben bang dat je met dat geld niet ver gaat komen. een filtertje, 52mm trottlebody en sportuitlaat en je zit er al aan.
    K&N heb je al, waarschijnlijk de trottlebody ook. en een uitlaat gaat je die tijdwinst niet brengen.

    misschien scherpere nokkenas steken, zodat je bovenin meer power krijgt. maar betwijfel of je rond de 7 sec. uit gaat komen.

    denk eerder aan 5000€ of meer...

    by the way, welkom op het forum :)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do feb 07, 2008 10:40 am

    Als je in één keer veel pk's wil scoren, is de juiste weg de "DVA-way".
    Je motorkop naar de UK sturen dus, en DVA zijn gangen laten gaan. De kop wordt aldaar geport en geflowd, en krijgt een scherpe uitlaatnokkenas van Piper.
    Op die manier geraak je met de juiste add-ons (goede luchtfilter, goede uitlaatlijn, correct mengsel, en wat kleine mods hier en daar) al gauw op +180 pk. als je daarbovenop ook nog eens zou gaan voor een 1.9L onderblok en andere mems, wordt het echt leuk. (mmhh, moet ik eens over nadenken :wink: )
    1500 euro zal jammer genoeg wel niet voldoende zijn.
    Sander kan u wel ongeveer het kostenplaatje meegeven, daar hij deze modificatie onlangs onderging. Echter, nogmaals, wij deden alles zelf. Als je ook nog werkuren moet betalen, wordt het al gauw duur; Daarenboven hebben de meeste garages geen kaas gegeten van MG's en zeker niet van de combinatie MG en tunen. Sterker nog, in ken er geen ene eigenlijk ... :?
    Er zijn uiteraard nog straffere wegen om tot veel pk's te komen (superchargers etc...) Maar aangezien het prijskaartje hiervan veel te duur is, en het geheel veel te onbetrouwbaar is dit echt wel over het algemeen not done.


    Aan de andere kant, is het correct schakelen ook heel noodzakelijk (zoals Kasper aangeeft). Je MG moet echt tot tegen het rood getrokken worden om zijn max. vermogen te krijgen. Je V6 heeft hier minder last van. Reken er ook op, dat je V6 steeds sneller zal blijven dan je standaard F. Er zit een kloof van 50 pk tussen de 2 en een V6 is nu eenmaal vergevingsgezinder als je eens wat te vroeg schakelt. 8.5 sec. is nu ook weer niet super traag , dus het verhaal van de Clio 1.4 lijkt me zeer lichtelijk overdreven. Een vinger aan de pols oefening op de Dyno, moet uitsluitsel brengen, ontrent de gezondheid van je F. Pas dan ben je zeker of alles in orde is of niet.

    Tot slot: Eigenlijk koop je geen F om de stenen uit de grond te trekken, je koopt een F eerder voor de "handling", het sportwagengevoel (midmotor), het cabrio cruisen, en de ongeloofelijke vriendenkring die je erbij krijgt.
    Laatst bijgewerkt door 2 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do feb 07, 2008 10:41 am

    Voor je aan tunen denkt, zorg eerst voor een baseline (dyno) en een betrouwbare setup. Stationair moet ie ook perfect lopen, zonder meer.

    Werkt de engine bay fan, want als deze faalt dan loopt de temperatuur veel te hoog op en slurpt de K&N veel te hete lucht en dan schokt ie ook.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Erwin-VVC » do feb 07, 2008 10:58 am

    Ok , ik heb al een aardig idee.

    Als eerste maar eens naar Goes om te zorgen voor een goede Base lijn.
    Daarna gaan nadenken over hoe verder te gaan en jullie kennis nogmaals raadplegen met de cijfertjes die ik dan heb.

    wat precies de engine bay fan is weet ik niet !! maar de temp staat mooi in het midden en de olie temp wordt bij autobaan rijden(130km) pas 120 graden.

    Overigens hadden alle wagens die wij test hebben gereden een rauwe motor. ik denk dat ik gewoon verwend ben met mijn alfa die balansassen heeft. deze motor hoor je stationair totaal niet lopen. De mg rammelt dan al snel voor het gevoel.

    Nu zie ik wel verschillende hele dure oplossingen, waaronder de motor opsturen.
    Maar als ik nu een blok met 160 pk op de kop tik , pas dat niet in mijn mgf? of zit ik dan met de kabelboom ?


    En mijn Laatste vraag : waar kopen jullie de spullen zowel nieuw als 2e hands ?

    Overigens mijn complimenten aan dit forum. Jullie maken er een leuk en informatief forum van :wink:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do feb 07, 2008 11:38 am

    Erwin-VVC schreefColonwat precies de engine bay fan is weet ik niet !! maar de temp staat mooi in het midden en de olie temp wordt bij autobaan rijden(130km) pas 120 graden.

    Temp is Ok, Engine bay fan is een fan aan de rechter luchtinlaat achter de passagiersdeur.
    Erwin-VVC schreefColonOverigens hadden alle wagens die wij test hebben gereden een rauwe motor. ik denk dat ik gewoon verwend ben met mijn alfa die balansassen heeft. deze motor hoor je stationair totaal niet lopen. De mg rammelt dan al snel voor het gevoel.

    Ik weet het een 6-cilinder is verslavend voor het geluid.
    Erwin-VVC schreefColonNu zie ik wel verschillende hele dure oplossingen, waaronder de motor opsturen.
    Maar als ik nu een blok met 160 pk op de kop tik , pas dat niet in mijn mgf? of zit ik dan met de kabelboom ?

    meestal niet 1,2, 3 je moet de kabelboom en de besturing meenemen.
    Erwin-VVC schreefColonEn mijn Laatste vraag : waar kopen jullie de spullen zowel nieuw als 2e hands ?

    Overigens mijn complimenten aan dit forum. Jullie maken er een leuk en informatief forum van :wink:

    volgens mij staat er ergens een sticky voor usefull links, kijk daar eens of:B&G (uk), MGFCentre (UK) DVA (reeds genoemd: UK)
    Succes.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » do feb 07, 2008 3:58 pm

    Ik ben niet echt mee.
    Als eigenaar van een Alfa kan ik alleen maar zeggen dat het rijden met Alfa "anders" is ... om maar van gevoel te spreken :wink:
    Toch geef ik voorkeur aan de F om directe gewaarwordingen te voelen.
    Het "gerammel" neem ik er dan heel graag.
    Het op de juiste moment aanvoelen van schakelen naar hogere versnelling doet ook wonderen.
    En als het echt heel, heel snel spurten moet zijn .... ga dan eens een dagje met een sportieve moto gassen .... dat gevoel is helemaal met niks te vergelijken :wink:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do feb 07, 2008 4:23 pm

    lucas schreefColonAls eigenaar van een Alfa kan ik alleen maar zeggen dat het rijden met Alfa "anders" is ... om maar van gevoel te spreken :wink:


    :?: :?: :?: :?:
    (159 1,9JTDm 150 pk Q-tronic; 1 1/2 week en 3.000 km op de teller: ik heb nog niets speciaals gemerkt :wink: )
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Erwin-VVC » do feb 07, 2008 5:45 pm

    [/quote] 159 1,9JTDm 150 pk Q-tronic; 1 1/2 week en 3.000 km op de teller: ik heb nog niets speciaals gemerkt

    Ook niet een hoop herrie ? want de diesels schijnen te triest voor woorden te zijn bij alfa :shock:

    een v6 is erg rustig en rijd soepel en heeft redelijk wat power.

    Lucas :

    wat is een sportieve moto gassen ? Bedoel je een sportieve motor op 2 wielen gassen ?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten