luchtfilter en throttle body
  • Nick
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 33
    GeregistreerdCOLON vr nov 09, 2007 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON West-vlaanderen (Sint-Eloois-Vijve)

    luchtfilter en throttle body

    door Nick » vr feb 01, 2008 10:11 am

    Ik ga mij een 52mm throttle body kopen maar weet niet welke filter.
    Ik twijfel tussen een Viper of een Vader luchtfilter http://www.mikesatur.com/acatalog/Onlin ... ng_15.html

    Ik weet dat velen hier een K&N zitten hebben, maar wie heeft z'on Viper of Vader zitten en wat vinden jullie ervan.
    Wat raden jullie mij aan?

    Bij mij is er nog niets veranderd, dus moet nog van nul beginnen :lol:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr feb 01, 2008 10:27 am

    Ik heb de Vader, nadat ik een K&N heb gehad.

    Aangezien mijn ECU modificatie, m'n engine bay fan niet meer aanstuurde, werd bij zomers weer en tragere ritjes/stationair gigantisch hete lucht opgezogen door de open K&N filter waardoor de motor happerde en de technische keuring faalde wgenes te hoog CO gehalte.
    Het gesloten Vader systeem heeft me dan geholpen (een bijkomende aansturing van de fan is er later bijgekomen).

    Wat ik nu zou doen: een K&N 57i.... addicted to the sound, meeste fun per euro en performance-wise een slimme zet. De Vader levert uiteraard ook een sportiever geluidje op, maar je kan er niet zo mee spelen als bij een K&N.
    Performance-wise zal de Vader ook niet slecht scoren aangezien het resultaat op de rollenbank het verwachte opleverde. De performance kit gaat ervan uit dat er een ITG Maxogen aanwezig is.

    Wel heb ik enige twijfels bij het filterend vermogen van de Vader. Toen ik m'n K&N 57i schoon maakte, merkte ik toch een grotere vervuiling op dan dat ik de Vader schoonmaak.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Nick
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 33
    GeregistreerdCOLON vr nov 09, 2007 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON West-vlaanderen (Sint-Eloois-Vijve)

    door Nick » vr feb 01, 2008 10:50 am

    heb je soms link waar ik dat kan zien z'on K&N 57i en kan kopen?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr feb 01, 2008 10:50 am

    Ik volg Erik hierin (en ja ik probeer onpartijdig te oordelen)
    GOEDE gesloten luchtfilters zijn IMO zondermeer beter in een verder tuning stadium. Onder "goede", verstaan we de green twister serie, ITG Maxogen,...
    Wat de Vader betreft, ben ik niet zo'n fan van de afwerking (dampkap buis als aanzuiging), en performance gewijs denk ik dat Erik hier het best over kan oordelen. Hij had ze alle 2.
    De Viper vind ik iets beter afgewerkt, maar over de werking ervan weet ik verder ook niks.
    De werking (performance) van de K&N is al 1000X bewezen en iedereen die er één heeft is er razend enthousiast over. Hij is ook veel goedkoper dan zijn gesloten broers. De "grijns factor" is daarenboven door geen ene andere filter te evenaren.
    Prijs/kwaliteit/sound is de K&N dus de onbetwiste nummer 1.

    linkje zeg je ..... heu :oops: http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopic.php?t=3807 :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Nick
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 33
    GeregistreerdCOLON vr nov 09, 2007 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON West-vlaanderen (Sint-Eloois-Vijve)

    door Nick » vr feb 01, 2008 11:02 am

    ja maar, heb gehoord en al gelezen dat hij afneemd door de warme lucht van de motor dat vind ik dan minder.
  • Striker
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 824
    GeregistreerdCOLON do nov 18, 2004 12:45 am
    WoonplaatsCOLON Dordrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Striker » vr feb 01, 2008 1:06 pm

    Ik heb de Viper en Vader beiden op mijn auto getest en de Vader was duidelijk de beste van de twee (wat prestaties betreft).
    Het vermogen van mijn auto zit op de grens van wat een Viper aankan qua lucht doorlaten, dus op een auto met wat minder vermogen zal het verschil tussen de Vader en Viper kleiner/onmerkbaar zijn.

    Ik vond de Vader juist wel goed afgewerkt. Het formaat is in ieder geval indrukwekkend :).

    Ik heb ook een open luchtfilter op mijn auto gehad. Fantastisch geluid, maar de performance laat te wensen over. Bij lage toeren en bij warm weer verlies je merkbaar vermogen.
    Dat een open K&N qua prijs/prestaties nummer 1 is, ben ik het niet niet eens (ik weet dat het filter zich op een rollenbank heeft "bewezen", maar dat is altijd bij lage temperaturen geweest en toch wel een andere situatie dan dagelijks verkeer).
    Beste prijs/prestatie-verhouding heeft een goed vervangingsfilter.
    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr feb 01, 2008 4:00 pm

    Green Twister L volstaat voor wagens rond de 150pk.
    Ik heb zelf de Twister XL (groter filteroppervlak) en die is echt super (tot 220pk) Dan is er nog een XXL voor als je max 350pk hebt ;)

    Katoen met olie blijft het beste filter materiaal IMO. Ik geloof niet in de kwaliteit van schuim of RVS netjes voor eht filteren van de lucht.

    De Twister L kan je onder de €200,- kopen dus niet eens echt duurder dan de K&N.

    De XL is duurder.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr feb 01, 2008 4:31 pm

    Sander schreefColonKatoen met olie blijft het beste filter materiaal IMO. Ik geloof niet in de kwaliteit van schuim of RVS netjes voor eht filteren van de lucht.


    Ik vind open kelken wel stoer. Liefst een stuk of 4 op een rij. :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Edgecrusher
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON ma okt 01, 2007 7:36 pm
    WoonplaatsCOLON Hengelo NL

    door Edgecrusher » vr feb 01, 2008 5:39 pm

    Tot 150/160 voldoet een Green Storm ook nog prima.
    Dus zeker geschikt voor een MPI.
    En denk ik zeker good value for money.
    Voor een VVC zou ik inderdaad iets groters zoeken.

    Afbeelding
    Nothing sounds like a cobra in a tunnel.

    MGF MPI, Blueflame exhaust + decat, Green Storm, Superchips Icon Race, alum. radiator, Trophy splitter, xenon 6000k.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr feb 01, 2008 9:22 pm

    De Wind (a.k.a. Storm nano ?) is 100pk
    De Twister L 150pk
    De Twister XL 200pk
    De Twister XXL 300pk

    De Storm 160pk ? (ik weet dat GKB import zo adverteerd)

    Dat geloof ik niet. Het filtermateriaal is het zelfde, het oppervlak is kleiner, de vorm is minder ideaal. (t.o.v. Twister)

    http://www.green-filter.co.uk spreekt zelfs van 150pk voor de Wind en 250 voor de Storm. Nu is het zo dat in de UK de pk's toch gratiz zijn als je die mannen moet geloven ;)

    http://www.greencottonfilters.com.au/ Heeft overigens mooie, veel te grote PDF-jes van de Green producten.

    Nogmaals, ik heb de "Storm" in mijn handen gehad, pure marketing. Beter een beetje meer uitgeven voor de Twister is mijn advies.
    Building >200BHP K-series
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr feb 01, 2008 9:23 pm

    Speciaal voor Bruno:
    Afbeelding
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » za feb 02, 2008 12:02 am

    Ik heb een green filter gekocht voor 118,- euries. Hij is cilinder vormig en er zit een alu koppelbuis met 2 klemmen bij.
    dus geen aanzuig buizen zoals bij K&N maar de prijs past mij beter. :lol:

    Alu buis is de aanzuig en moet uit elkaar worden getrokken. :oops:

    Afbeelding
    Laatst bijgewerkt door 1 op Tukker, in totaal 0 keer bewerkt.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo feb 03, 2008 1:22 pm

    Pffff, daar gaat de welles, nietes discussie weer... :evil:
    Als ik hier weeral moet lezen voor de 1000 X dat een K&N vermogen kost geef ik het argumenteren op, t'is all 1000 keer gezegd en 1000 keer bewezen dat dat NIET ZO IS.
    In plaats van te argumenteren en voor diezelfde 1000X weer het zelfde moeten neertypen, raad ik de zoekfunctie aan, want ik denk dat voor de K&N alleen al een apart forum onderdeel kan gemaakt worden :wink:
    Nee heus, een gesloten filter KAN meer vermogen opleveren als je een GOEDE hebt zoals de Green twister serie (maar die is uiteraard duurder). De vermogenswinst is echter minimaal. Het geluidsverschil maximaal :twisted: Die geluidswinst heb je bijna niet met andere filters.
    Ik ben er trouwens zeker van dat de K&N best kan meedraaien binnen het rijtje van top 5 filters wat vermogenswinst betreft. T'is dus gewoon de beste open cone die er is, simpel !
    Warmte probleem ? In theorie wel, in praktijk niet, want er wordt zoveel lucht aangezogen dat deze de kans niet heeft op te warmen alvorens dat ze aangezogen wordt, zeker niet bij rijden. (Bij stilstand heb je geen pk's nodig) :wink:
    Enfin bij deze toch een klein beetje geargumenteerd, maar echt, sla er de zoekfunctie maar eens op na.
    Prijs/kwaliteit/vermogen/fun : K&N beste koop, zeker weten !
    Zoals jullie weten heb ik er zelf ook één, en ik denk niet dat ik echt vermogen heb ingeleverd t.o.v. vroeger :twisted: :lol:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo feb 03, 2008 2:03 pm

    :lol: :lol: :lol:
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo feb 03, 2008 3:23 pm

    Go Bruno! Go!

    :lol:
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten