door Bruno » wo sep 01, 2004 12:18 pm
Na al enkele dagen geknutseld te hebben aan "de andere Belgische volcano", omdat hij ergens met een ontstekingsprobleem zat, heeft de wagen er sinds gisteren een ander probleem bij.
De ontsteking is opgelost, het ander probleem daarentegen .....
We hebben het al dikwijls gehad over koelingsproblemen, vooral de wagen van Zion en Flesh was hier een uitschieter. Dit probleem is gelijkaardig.
Ik verklaar mij nader : De wagen is een MPI . Soms loopt de wagen (watertemperatuur) warm op stationair toerental. Met warm bedoel ik in het rood. Belangrijk is dat dit dus soms voorvalt en niet altijd. Nog straffer is dat wanneer je enkel keren op het gaspedaal duwt de temperatuur ogenblikkelijk zakt. De fan vooraan gaat zonder enige fout aan, dus daar moeten we het ook al niet zoeken. We dachten ook al aan de sensor van het temperatuursmetertje in het dashboard, maar het water is echt wel veel te warm, dus het metertje is juist.
Ook een oorzaak waar we even aan dachten was de waterpomp, maar dan zou bij gas geven het water ook niet rond mogen gaan. Daarenboven gaat in veel gevallen een waterpomp die kapot is gepaard met een lek op de waterpomp. Er is echte hoegenaamd nergens een waterverlies, niet op de waterpomp, niet ergens anders op het circuit.
Garage Anthonis denkt aan een HGF, maar daar ben ik niet zo zeker van, immers de temperatuurstijging treedt niet altijd op, en enkel bij stationair toerental (soms). Een HG laten vervangen met behoudt van de problemen is natuurlijk niet de bedoeling (we willen Zion en Flesh niet achterna)
Zaterdag moeten we bij Paul (MGZR160) zijn. Even zijn mening vragen, want via telefoon is het natuurlijk moeilijk een diagnose te stellen.
Iemand nog ideeen ?
Nogmaals het gaat dus niet over de FGA-VVC, maar over een MPI in toevallig dezelfde kleur.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer