Motor word warm & blijft hoog in toeren hangen.
  • Chup@
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON di jun 12, 2007 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten
    CONTACTCOLON

    Motor word warm & blijft hoog in toeren hangen.

    door Chup@ » do jun 14, 2007 1:33 pm

    ik was onlangs aan het leren rijden met mijn mgf 2000 en toen was hij blijkbaar te warm geworden en kookte hij over. Nu vorige weekend was mijn vader gaan rijden met de mg en had hij juist optijd gezien dat de motor veel te warm werd en dat de gas soms bleef hangen dus heb ik alles open gevezen zodat ik eens naar de motor kon zien.

    Die heb ik dan rustig laten daaien voor ongeveer 20min op stationair en zijn temperatuur bleef 1 streepje onder het midden ik ben toen wat met de gas gaan spelen aan de motor zelf (dus aan de lucht ingang) en hij begon te stijgen in temp. en als ik even doorduw dan blijft hij hangen op 1500tr/min dus ik ging mijn vader halen zodat hij dit kon zien en hij begon ook wat met de gas te spelen en hij duwde iets dieper door waardoor de motor op 3000tr/min en meer bleef hangen (hij zakte totaal niet tenzij je terug met de gas begon te spelen, de gasklep stond voledig dicht toen hij op 3000tr draaide) en uiteindelijk kookte hij weer over.

    conclusie was dat geen van mijn ventilators vooraan het deden.
    Dus waarschijnlijk de sensor of het relais stuk, kan iemand mij raad geven van hoe en waar alle mogenlijke problemen zouden kunnen zitten
    of hoe ik het verder kan uittesten of herstellen

    Weet iemand wat er met de gas mis is, ik dacht de automatische choke die blijft hangen de gaskabel zeker niet.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 14, 2007 1:37 pm

    Voor koelproblemen loopt er nog een draadje meer.

    Voor het blijven hangen van het gas:
    Als je gasklephuis zwart is dan zou je last kunnen hebben van een sticky trottle. Dan moet je aan een nieuwe gasklep (neem dan de 52 mm alu versie)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Chup@
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON di jun 12, 2007 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten
    CONTACTCOLON

    door Chup@ » do jun 14, 2007 1:58 pm

    ik heb dit type, dus geen zwart type


    Afbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 14, 2007 2:00 pm

    Dat is inderdaad al een Alu TB, waarschijnlijk zelfs een 52 mm.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Chup@
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON di jun 12, 2007 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten
    CONTACTCOLON

    door Chup@ » do jun 14, 2007 2:17 pm

    ik heb hem sinds 17 mei dit jaar, 2dehands gekocht van een auto garage. :D
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    Re: Motor word warm & blijft hoog in toeren hangen.

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 2:22 pm

    Chup@ schreefColonik was onlangs aan het leren rijden met mijn mgf 2000


    Amaai, de jeugd van tegenwoordig is serieus verwend. :wink: Alhoewel ik heb ook met een cabrio leren rijden. De 2PK van mijn moeder :lol: over haren in de wind gesproken. Wel lekker snokken aan die bol hoor. :lol:

    Enfin, dat de gas blijft hangen vind ik raar. Misschien kan je de lichtinlaatslang er eens af nemen en met de hand de klep beroeren en zien wat er gebeurt. Anders moet je het traject van de kabel maar eens volgen. Iets heel stoms, het pedaal blijft toch niet hangen achter het tapijt hé.

    wbt de ventilatoren, dat kan zowel de ventilator zelf zijn. Dat moet dan maar eens uitgemeten worden. De koelwatersensor- het groene ding aan de uitlaatzijde van het koelwater- kan stuk zijn. De stekker kan los zitten. God weet misschien is de bedrading door. Zoals je zelf al zegt, de relais. Waar die zit, weet ik niet. Iemand anders?

    succes,
    j
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » do jun 14, 2007 2:58 pm

    stappenmotor?
    2003 MG TF 160.
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » do jun 14, 2007 2:58 pm

    Kasper schreefColonDat is inderdaad al een Alu TB, waarschijnlijk zelfs een 52 mm.

    Hoeft niet. De MK2 MGF is geleverd met een 48mm Alu TB.
    MGF 1.8i, British Racing Green, 2001
    Opties: Leather Pack in Cream-Walnut, Chrome Pack, Wood Pack, 16" Square Spoke velgen, Airco, Pearlescent lak, Windstop, Houten stuurwiel, Hardtop in kleur
    Modificaties: TTB, Mike Satur Daytona uitlaat, TF135 nokkenassen, RVS hitteschild, Black Diamond 280mm schijven vóór, RVS boutjes en moertjes, Land Rover koppakking, B&G WLS kit, lowering pins, Toyo Proxes T1-R banden

    Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue, 2000
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 14, 2007 3:34 pm

    Dat relais zit onder de voorkap. Er zijn verschillen in de uitvoering. in ieder geval hebben MPi's en vvc's andere relais constructies.

    Bij mij was het relais (vvc) van de koelventilator vastgeplakt, aan de "geen contact" zijde. Dat konden we zien nadat we het huis kapotgemaakt hadden :lol: :lol: :lol: (slopen blijft leuk)

    Uiteindelijk is het zo dat het relais voor een vvc opgenomen is in een gecombineerde behuizing voor een stuk of 4 relais.

    Basisprobleem voor het niet in gang gaan van de fan kunnen in totaal zijn:

    * Temperatuursensoren bij de motor 2 stuks (Demor)
    * Relais voor het aansturen van de fan (Kasper)
    * Kapotte koolborstel van de motor (Kasper R75)

    (het is weer tijd voor een lijstje) :wink:

    Op dit moment 2 nog niet op oorzaak getraceerde F'jes op dit forum
    Typerend is dat buiten de enkele storing bij Demor en mijzelf er (zover ik weet) geen klachten tot op heden op dit forum hierover zijn geweest.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Chup@
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON di jun 12, 2007 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten
    CONTACTCOLON

    door Chup@ » do jun 14, 2007 3:35 pm

    aan de gas pedaal ligt het niet, de luchtklep is echt volledig dicht vandaar dat ik het zo raar vind ik dacht ook eerst direkt aan mijn gaskabel maar toen we aan de injectie zelf (zwarte ding met veer aan; waar de gasdraad aan bevestigt is) begonnen bewegen bleef hij eerst hangen op 1500tr en toen mijn vader extra gas gaf bleef hij gewoon hangen op 3000tr (zakte niet tot je terug wat gas gaf en dan zakte hij zeer traag naar 1000 toeren).


    Wat bedoel je met een "stappenmotor" ?

    ik heb altijd wel aan brommer gewerkt maar een auto is iets totaal anders :-))
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 14, 2007 3:50 pm

    Aan dat alu ding zit een connector, dat is voor de waarneming voor de besturing van de auto, Dat is Throttle postion sensor, Te resettten door in de auto te gaan zitten. Contact op stand II, 5x gaspedaal kort tot op de bodem in te drukken, en het contact weer af te zetten.

    Verder is er een stappenmotor die zorgt dat er een regeling is op het stationair toerental, hier wordt lucht toegelaten om het stationair goed af te regelen.

    Je hebt gelijk een MGF is iets anders dan een Brommer, Al kun je in beide van A naar B.
    Een vette bougie is echter eenvoudiger opgelost dan zo een storing in een F :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 3:53 pm

    I denk dat de regeling van de stappenmotor is afhankelijk van de luchtdruk. Er zijn 4 posities mogelijk (?)
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jun 14, 2007 4:44 pm

    Toerental probleem ? Steppermotor (test deze door hem uit de behuizing te halen, en contact op 2 te zetten. Als je de pin gemakkelijk kan tegenhouden is de stepper versleten. Vervangen in dat geval.
    Ook de gaskleppossitiesensor (zoals Kasper aangeeft) kan de oorzaak zijn. Resetten kan tijdelijk (of heel soms) een oplossing bieden. T'zou veel gemakkelijker zijn als er eens en testboek aan hing, om een goede diagnose te stellen.

    Wat de fan betreft, t'zou buiten jullie lijstje uiteraard ook nog het thermostaat kunnen zijn die open blijft staan he :wink: ?

    Jupilerman schreefColonI denk dat de regeling van de stappenmotor is afhankelijk van de luchtdruk. Er zijn 4 posities mogelijk (?)
    :shock: :? Luchtdruk ??? heu, daar vrees ik een beetje voor :wink: De Mems regelt de stand van de stepper IMO

    Anyway,

    Een juiste werking van het stationair toerental, vereist ook wel in het begin een interventie met het testboek, om het aantal stappen binnen de normcurve te krijgen. Dit regel je met de schroef op de TTB.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 4:54 pm

    Jupilerman schreefColonI denk dat de regeling van de stappenmotor is afhankelijk van de luchtdruk. Er zijn 4 posities mogelijk (?)
    Bruno schreefColon :shock: :? Luchtdruk ??? heu, daar vrees ik een beetje voor :wink: De Mems regelt de stand van de stepper IMO


    Ewel, op basis van de luchtdruk regelt de mems de steppermotor. En die calibreert ge met uw T4 op basis van de luchtdruk van het moment.
    Enfin, ik heb dat ergens gelezen. Als ge in de bergen gaat rijden, zal er de vrijloop iets anders moeten staan denk ik. Dit komt door het lager O2 gehalte in de lucht. En die vrijloop wordt automatisch geregeld door de steppermotor via de mems. Workshop manual :wink:
    Maar ja, ik ben geene garagist hé, zelfs niet in spé :wink:

    Trouwens, zonder stepper rij je ook hoor. Caterhams en sommige elises hebben die zelfs niet. Ik vermoed dat Erik zijn stepper zelfs niet aangesloten is. Erik? Al eens in de bergen gaan rijden met de PTP kit? Iets gewaar geworden.?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 14, 2007 5:11 pm

    Bruno schreefColonWat de fan betreft, t'zou buiten jullie lijstje uiteraard ook nog het thermostaat kunnen zijn die open blijft staan he :wink: ?


    :oops: :oops: :oops: ik vergeet de van oudsher meest belangrijke en meest voorkomende :oops: :oops: :oops:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten