kokende motor
  • sindram
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON do jul 14, 2005 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    kokende motor

    door sindram » wo jun 06, 2007 9:06 am

    Gisteren reed ik in een erg trage file (al een tijdje) en ineens viel me op dat de koelwatertemperatuur erg hoog was, ongeveer 2 streepjes voor het rood. Ik reed op de N44 richting Den Haag en daar kan je nogal lastig even stoppen, er is ook geen vluchtstrook, dus besloot ik maar door te rijden.. Binnen een minuut stond de meter echter tegen het rood aan. Gelukkig reed ik net langs een inrit van een soort wandelgebiedje, daar ben ik meteen ingedoken en gestopt. Op dat moment zag ik dat er stoom achter bij het koelwatertankje uit de auto kwam. Er lag ook een waterspoor op de weg.
    Ik heb de Wegenwacht gebeld, die er binnen 20 minuten was. De monteur heeft eerst druk op het koelsysteem gezet om te kijken of het ergens lekte. Dit bleek niet het geval. Vervolgend heeft hij het koelsysteem bijgevuld met water en de motor gestart. Omdat het water niet ging borrelen was de koppakking nog heel, volgens de monteur. Hierna heeft hij gekeken of de radiator-fan het nog deed. Dat bleek wel het geval, maar waarschijnlijk is de sensor kapot die de fan aanstuurt. Hij heeft vervolgens het relais van de fan (een geel vierkant blokje bij het zekeringenkastje) verwijderd en met een draadje de boel doorverbonden zodat de fan continu aanblijft. Ik ben vervolgens zonder problemen naar huis gereden.

    Wat ik nu wil vragen is: heb ik nu gewoon enorm veel geluk gehad en ben ik net op tijd gestopt, of is de conclusie van de wegenwachtmonteur niet correct?

    In ieder geval wil ik wel even laten weten dat ik enorm blij ben met de uitstekende service van de wegenwacht. De monteur is ruim een uur met de MG bezig geweest en heeft mij weer op weg kunnen helpen.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo jun 06, 2007 9:16 am

    T'is uiteraard mogelijk, maar eerlijk gezegd, lijlkt mij dit ver gezocht. Ben je zeker dat er geen olie in het koelwater, of mayo aan de dipstick hangt ?
    Laat in ieder geval alles nog eens grondig checken in de garage !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo jun 06, 2007 11:05 am

    Ik zou op de garage zeker even naar het relais van de Fan laten kijken. Het verhaal is voor mij zeer bekend, ik heb het ook eens meegemaakt, op de A12 in een file, gelukkig kon ik daarnaa weer tempo maken en ben ik op eigen kracht naar huis gekomen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • sindram
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON do jul 14, 2005 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    door sindram » wo jun 06, 2007 12:37 pm

    Ik heb net gechecked of er mayo aan de oliepeilstok en olie in het koelwater zat, maar het lijkt er op dat het toch echt goed is gegaan: geen mayo en geen olie in het water. Zou dit duidelijk te zien moeten zijn?

    Ik ga de garage bellen om naar de relais van de fan te laten kijken!

    Bedankt voor de tips!
  • Avatar gebruiker
    em-gee-efke
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1277
    GeregistreerdCOLON di feb 06, 2007 11:46 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen-op-Zoom

    door em-gee-efke » wo jun 06, 2007 12:45 pm

    Ik zou je toch je koelvloeistof vervangen omdat er water is bij gekieperd.
    Water hoort echter niet in de koelvloeistof.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo jun 06, 2007 2:00 pm

    1) Voor alle duidelijkheid, jullie hebben toch de werking van de fan aan de radiator achter de voorbumper gecontroleerd. Er zit immers ook een fan in de motorruimte, maar die is minder kritisch.
    2) Als je stoom hebt gezien, is er koelvloesitof ontsnapt en zal de kans kleiner zijn dat je het gaat terugvinden in de olie. Zoek eens voor sporen/restanten van 'opgedroogd' koelvloeistof ter hoogte van de dop van het expansievatje, aan de buitenkant.
    3) Als de fan het vooraan niet deed, dan is de temperatuur te hoog opgelopen, daardoor is de druk te hoog opgelopen en
    a) is de koppakking geploft OF
    b) is de veiligheid van de dop op het expansievatje in werking geschoten en heeft deze druk gelost.
    4) het dalen van de druk zorgt ervoor dat het kookpunt weer daalt en de hete vloeistof begint te koken (nog meer stoomontwikkeling)
    5) Ontluchting van het systeem is echt wel een aanrader.... komt mooi uit dan kan het 'water' vervangen worden door 'echte koelvloeistof'.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo jun 06, 2007 2:49 pm

    Dat is eigenlijk de enige juiste en voorzover ik het nu kan zien complete analyse van dit probleem: Erik :thumbsup:

    Bij mij ging het natuurlijk over de fan vooraan, Voor overdrukdoeleinden is de dop op het expansievat ontworpen, die zou er dus aan moeten gaan in geval je kookverschijnselen krijgt.

    Ontluchten heb ik destijds niet gedaan, ik was er op tijd bij (lees de file was op tijd opgelost :dancing)) )
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Guido77
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON wo feb 14, 2007 1:23 pm
    WoonplaatsCOLON Delft (Nederland)
    CONTACTCOLON

    door Guido77 » wo jun 06, 2007 3:58 pm

    em-gee-efke schreefColonIk zou je toch je koelvloeistof vervangen omdat er water is bij gekieperd.
    Water hoort echter niet in de koelvloeistof.


    Volgens mij kun je (in de zomer) prima koelen met water; koelvloeistof heb je pas nodig in de winter, want dat bevriest niet en water wel!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo jun 06, 2007 5:30 pm

    Guido77 schreefColonVolgens mij kun je (in de zomer) prima koelen met water; koelvloeistof heb je pas nodig in de winter, want dat bevriest niet en water wel!


    Kraanwater zal versneld corrosie en verkalking veroorzaken. Liever niet te lang met grote hoeveelheden rijden. Een beetje is natuurlijk niet erg.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo jun 06, 2007 5:39 pm

    koelvloeistoffen zijn over het algemeen glycol oplossingen dwz propyleen of ethyleen Glycol met water. Dus in die zin, water erbij gooien is niet zo heel erg.
    Volgens mij komen beide glycolen in een F en TF voor, je mag deze twee hoofdsoorten niet bij elkaar mikken (kappen voor de vlamingen)

    Zoals Sander zegt heb je te maken met kalkaanslag, zorg er bij voorkeur dus voor dat je onthard of gedemineraliseerd (demi) water gebruikt, dan ben je dat probleem voor.

    Glycolen hebben een verslechterend effect (viscositeit, soortelijke warmte en warmtegeleiding) op het koelend vermogen van een motor, de motor gaat dus met alleen water iets beter koelen, het ontwerp van een automotor is daar echter niet op voorzien, je loopt dus de kans dat de motor slechter op temperatuur komt. (lekker in theorie babbelen)

    Ook zullen glycolen een effect hebben op de corrosie, dat lijkt me de meest belangrijke zaak om niet met water te gaan toeren Ik denk dat de glycolen een bindend effect hebben op de zuurstofmoleculen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » wo jun 06, 2007 5:53 pm

    Kun je elke koelvloeistof gebruiken?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo jun 06, 2007 6:11 pm

    Ik zou me bij de voorgeschreven vloeistoffen houden, eventueel met waterwetter, een product dat aan de andere kant van de Noordzee erg populair is.

    Punt is dat de viscositeiten (dikte) van de vloeistoffen enorm kunnen varieren. dit heeft veel effect op de koeling van de moter en de belasting van de waterpomp.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo jun 06, 2007 6:49 pm

    Ik heb onlangs gelezen, dat men HGF´s ook meet door uitlaatgassen in het koelwaterreservoir te meten. Lukt aardig zo blijkt. Iemand al iets over gehoord?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • sindram
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON do jul 14, 2005 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    door sindram » do jun 07, 2007 8:48 am

    Morgenochtend ga ik de MG laten controleren bij de mg/rover dealer in Leiderdorp. Ik laat uiteraard even weten wat er nu aan de hand is. ( hopelijk alleen een kapotte sensor oid)
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » do jun 07, 2007 11:00 am

    Die sensor wil nog wel eens storen/verlopen is mij verteld, toen ik een soortgelijk probleem had, het ding kost niets dus vervangen die hap. Ik zou meteen ook die andere vervangen als je daar toch bezig bent. Kost 5 euro en dan weet je in ieder geval dat je meter ook de juiste waardes aangeeft. Dus de blauwe en de bruine sensor in de hoofdkoelwaterpijp links van de motor. Welke sensor voor de fan is en welke voor de meter weet ik niet., but who cares. :wink:
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten