Koken!!
  • RrRrik
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    GeregistreerdCOLON zo okt 15, 2006 3:39 pm
    WoonplaatsCOLON Kampen

Koken!!

door RrRrik » ma apr 16, 2007 8:59 am

Hallo,

Sinds een aantal weken klopt er iets niet met mijn mgfje

In de 1,5 maand verbruikt hij bijna een liter koelvloeistof!

Een tijdje geleden liep mijn motortemp altijd op naar 90 graden en op de snelweg een lang stuk te hebben gereden liep hij naar 110/120

Nu naar een klein half uurtje rijden loopt hij al naar de 120 toe . Vrijdag en Zondag een lang stuk gereden en keek eens even hoe de koelvleoistof er aan toe was... Borrel Borrel in de motor hoorde je lucht verplaatsen en in mijn reservour allemaal bubbels en t voelde warm aan! Er staat geen druk op de dop! en het koelvloeistof pijl stond erg hoog.. kwartiertje later was hij weer normaal gezakt.

Ik heb geen rare smurrie op mijn pijlstok en ook geen olie film op miin koelvloeistof

Wel heb ik de koelfentilator voor al een tijd niet gehoord.. en rechts achter blaast heel vaak! kan dit het probleem zijn?

Of wat anders?
    MGF 1.8 MPi, charcoal.
    Mods: windscherm, 3de remlicht,K&N 57i, 52 mm TB, Witte knippers, Trophy koplampen, Trophy splitter, Trophy rims, Trophy middenconsole.
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma apr 16, 2007 9:34 am

Hey RrRik,

Klinkt allemaal niet zo best, niet zo zeer dat het kwaad al geschied is (HGF), maar eerder omdat de tijd dringt dat je de oorzaak zoekt. Hoe langer je met deze situatie doorgaat hoe groter de kans op HGF.

In de 1,5 maand verbruikt hij bijna een liter koelvloeistof!

Hier begint de vraag reeds, verbuiken of verliezen.... Bij verbruik zou je iets meer rook (stoom als het ware) uit de uitlaat moeten zien komen. Check voor koelvloeistof lekken, demonteer desnoods de inspectiecover (die plaat onder de hoedenplank) om het allemaal grondig te inspecteren.

Vrijdag en Zondag een lang stuk gereden en keek eens even hoe de koelvloeistof er aan toe was... Borrel Borrel in de motor hoorde je lucht verplaatsen en in mijn reservour allemaal bubbels en t voelde warm aan! Er staat geen druk op de dop! en het koelvloeistof pijl stond erg hoog.. kwartiertje later was hij weer normaal gezakt.

....

Wel heb ik de koelfentilator voor al een tijd niet gehoord.. en rechts achter blaast heel vaak!

Die bubbels lijken wel alsof je koelwater kookt en dat is absoluut niet goed. Door drukopbouw in het systeem verhoogd het kookpunt en kookt de koelvloeistof niet.... kookt deze wel, dan loopt de temperatuur in het motorblok veel te hoog op (waar er een dampbel onstaat, zit geen koelvloeistof). De dop van het expansievatje is zeker een verdachte, maar ook andere lekken kunnen voor drukverlies veranwtoordelijk zijn.

De ventilator vooraan hoor je haast niet als je in de auto zit, verder heeft deze ook geen toegevoegde waarde als de auto rijdt, want dan zorgt de rijwind voor de koeling door de radiator heen. Wat je wel snel kan checken zijn:
    - de toestand van de plastiek onluchtingsschroef op de radiator
    - de zekering voor de radiatorfan.

Ik zou de wagen niet meer rijden....
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • RrRrik
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    WoonplaatsCOLON Kampen

door RrRrik » ma apr 16, 2007 10:02 am

Oke tans voor de info.

Dus het mag niet zo zijn dat mijn expantievat mag lekken?? (de dop)

Want dat doet hij namelijk wel! en daarom zal hij geen druk kunnen opbouwen want hij gooit het er uit bij de dop..expantievatje is vaak vochtig!. Kan dit het hele probleem zijn? of het halve? :lol:
    MGF 1.8 MPi, charcoal.
    Mods: windscherm, 3de remlicht,K&N 57i, 52 mm TB, Witte knippers, Trophy koplampen, Trophy splitter, Trophy rims, Trophy middenconsole.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma apr 16, 2007 10:14 am

De dop van het expantievat kan inderdaad het probleem zijn (waterverlies en geen drukopbouw). Deze dop is in de loop der jaren vervangen (in het begin, te herkennen aan de witte stip). Vervang deze ASAP en misschien is inderdaad het probleem opgelost.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • RrRrik
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    WoonplaatsCOLON Kampen

door RrRrik » ma apr 16, 2007 10:52 am

Oke, Ik hoop dat dit het is. Heb niet zo heel veel zin om met dit weer mijn kopje los te trekken.

Is er een tussenoplossing om dus even 2 dagen door te komen? dacht zelf aan ee nboterhamzakje ertussen :lol: dit gaat waarschijnlijk niet werken maar iemand een idee?
    MGF 1.8 MPi, charcoal.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma apr 16, 2007 10:55 am

I zou echt geen risico's nemen, en er gewoon niet meer mee rijden, en ASAP een nieuwe dop halen.
    Doe je dit niet, zou het wel eens kunnen dat je alsnog het kopje eraf mag halen. :?
    Plaats ook een LLW-kitje, zo merk je als het waternivau in het tankje zakt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Guido77
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON wo feb 14, 2007 1:23 pm
    WoonplaatsCOLON Delft (Nederland)
    CONTACTCOLON

door Guido77 » ma apr 16, 2007 10:56 am

Ik heb nog wel een goede dop voor je over, maar je dealer zit waarschijnlijk dichterbij! :roll:
  • RrRrik
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    WoonplaatsCOLON Kampen

door RrRrik » ma apr 16, 2007 11:05 am

Iemand enig idee waar de dichtstbijzijnde mg dealer bij lelystad /kampen zit?
    MGF 1.8 MPi, charcoal.
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma apr 16, 2007 4:33 pm

Zoals reeds aangehaald (ook door Bruno), niet meer mee rijden en dop vervangen. Kokende koelvloeistof is dodelijk, zeker voor de K-engines.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » ma apr 16, 2007 5:44 pm

Ik vind 1 1/2 liter in een maand heel veel.. Ik heb zelf een lek gehad in mijn radiator en dat ging veel langzamer, een kopje in de twee a drie weken.. toen het op zijn ergst was.
    Ik kan me niet voorstellen dat er zo veel wat er kan verdampen door de dop.. ook geeft het verschil in warm en koud aan dat er wel degelijk druk wordt opgebouwd.
    Ik zou er zeker niet meer mee rijden en met de garage overleggen..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

door Emile » ma apr 16, 2007 6:47 pm

misschien een klein lek in de koelbuizen die onder de auto lopen?
    2003 MG TF 160.
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

door Coen » ma apr 16, 2007 6:55 pm

RrRrik schreefColonIemand enig idee waar de dichtstbijzijnde mg dealer bij lelystad /kampen zit?

Van Leeuwen in Zwolle is een oud MGRover dealer
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

door Brooklands » ma apr 16, 2007 6:59 pm

Coen schreefColonVan Leeuwen in Zwolle is een oud MGRover dealer

Staat waarschijnlijk in het telefoonboek als Van Doorn en Top op dit moment. Wel X-Part Service adres voor MG Rover.
  • RrRrik
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    WoonplaatsCOLON Kampen

door RrRrik » di apr 17, 2007 8:38 am

Heb er een nieuwe dop op gezet, Nu lijkt het probleem wel verholpen.. Mijn moter temp op de middenconsole liep in de winter tot 90 en op lange stukken ging hij naar 110. Zondag liep hij direct door naar 120! met borrellen. Gister heb ik de dop vervangen en de kagel open gezet en rustig warm gereden. Het werd naar een 10 minuten 90 graden en daar is hij niet over heen gegaan. Mijn niveau was na een uur wel gestegen (+/- 2 cm) IS dit normaal?
    MGF 1.8 MPi, charcoal.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » di apr 17, 2007 8:56 am

Ja, het is normaal dat het niveau hoger staat als de motor warm is, als hij is afgekoeld zakt hij weer netjes naar het oude niveau.

Maar hou het nog maar wel goed in de gaten. en zoals de meeste hier op het forum zullen beamen, is een low level warning kitje echt de beste Mod die je kan doen....
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping