BUTTON_POST_REPLY 11 berichten Pagina 1 van 1
De 4-2-1
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    De 4-2-1

    door videomike » di feb 27, 2007 7:06 pm

    Ik zie wel vaak staan dat mensen een 4-2-1 onder hun MG hebben.. Dan bedoelen deze mensen zeker de: 4-2-1 Spagetti-spruitstuk van € 634,95 ??

    Wat is het verschil met wat er onder een gewone MG ligt?
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di feb 27, 2007 7:36 pm

    De truc van een 4-2-1- is dat je beter gecontroleerd de uitlaatgassen afvoert. Hierdoor kan de motor beter zijn verbrandingsgassen kwijt en zul je beloond worden met een iets hoger vermogen :D

    Daarnaast heb he de mogelijkheid om het oppervlakte van de uitlaat aan de binnenzijde beter af te werken (gladder) waardoor er nog minder weerstand in het uitlaatsysteem ontstaat
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » di feb 27, 2007 8:24 pm

    Ok..thnx.. zit er namelijk over te denken om een andere uitlaat te plaatsen..Weet niet of ik dat nu via mgfnl.nl doe of ergens anders...

    schijnt dat de mensen van http://www.uitlaten.com er ook wel verstand van hebben... Kun je hem laten maken zoals je zelf wil :)

    dus twijfel nog even..
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di feb 27, 2007 8:32 pm

    De winst met de "spaghetti" valt te verwaarlozen hebben Bruno en ik reeds bewezen. Als het om pk of koppel gaat kun je op betere manieren van je centen af komen.

    Overigens heb ik een RVS dowpipe in de tekoop sectie staan die voor weinig weg mag.
    Building >200BHP K-series
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » di feb 27, 2007 8:47 pm

    Het gaat uiteraard om het geluid natuurlijk.. :)

    Maar welke manieren zijn dat dan als het on Pk/koppel winst gaat?

    Ik heb al een K&n en de 52 mm alu ttb bestel ik morgen..

    en die downpipe..

    wat is dat, en wat doet et :)
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo feb 28, 2007 11:27 am

    Sander schreefColonDe winst met de "spaghetti" valt te verwaarlozen hebben Bruno en ik reeds bewezen.

    Vind ik nogal algemeen gesteld, wat me enigszins van jou verbaast. Gigantische winsten (pk/Nm) zijn inderdaad niet te halen uit het wisselen van uitlaat spruitstuk, maar er is toch meer aand de hand dan "het werkt niet".

    Vroeger kon eenvoudig gesteld worden dat een 4-2-1 meer vermogen vrij maakt in de midrange van het toerental bereik, terwijl de 4-1 layout effecienter is bij het toptoerental.

    Vandaag is het echter met de moderne technologie mogelijk om de voordelen van een 4-2-1 te combineren met een 4-1. Geavanceerde meettechnieken laten immers toe de factoren die de effecientie bepalen in te stellen ifv. het toerental.
    Wat bepaald de efficientie en het toerentalgebied waarin het uitlaatspruitstuk goed functioneert ?
    - de diameter
    - de lengte
    - de layout van de collectors
    - welke primaries gekoppeld worden tot secondairies
    - de volledige layout van het systeem


    De vraag is: welke spruitstukken zijn voor welk doel gemaakt en voor welke motor (VVC. MPi, ...) en is er effectief wel het één en ander getest, gemeten, enz.... want uiteindelijk mot je uitlaatspruitstuk er een beetje mooi uitzien, het moet passen in de beperkte ruimte en het moet financieel aantrekkelijk blijven.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo feb 28, 2007 11:33 am

    Het gaat uiteraard om het geluid natuurlijk.. :)

    Maar welke manieren zijn dat dan als het on Pk/koppel winst gaat?


    Als het je om het geluid gaat zijn er twee dempers die op dit forum de vooreur hebben.. bijde hebben bijna hetzelfde geluid..
    de Phoenis en de Daytona (MK3)
    in combinatie met een sportcat of een de-dat pijp geeft dit een (vind ik) nog mooier en zeker luider geluid.
    vermogenswinst is zeer klein, enkeke pk's denk ik, maar ik denk dat er wel een redelijke verbetering is van het koppel.. maar een ieder doet deze mod voornamelijk voor het geluid.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo feb 28, 2007 11:42 am

    ErikB schreefColonVind ik nogal algemeen gesteld, wat me enigszins van jou verbaast. Gigantische winsten (pk/Nm) zijn inderdaad niet te halen uit het wisselen van uitlaat spruitstuk, maar er is toch meer aand de hand dan "het werkt niet".


    ErikB schreefColonDe vraag is: welke spruitstukken zijn voor welk doel gemaakt en voor welke motor (VVC. MPi, ...) en is er effectief wel het één en ander getest, gemeten, enz.... want uiteindelijk mot je uitlaatspruitstuk er een beetje mooi uitzien, het moet passen in de beperkte ruimte en het moet financieel aantrekkelijk blijven.



    Wat je zegt klopt volledig, maar als we zeggen dat de 4-2-1's niet zo goed scoren als vewacht, doelen we uiteraard op de 4-2-1 die nu onder onze mg's ligt, en denkelijk op alle 4-2-1's beschikbaar voor de MGF/TF en dat zijn er niet veel.

    Redenen van het mindere resultaat dan vewacht :

    - Ze zijn gebouwd, de compromissen in acht genomen waar jij over hebt. De reden van het mindere resultaat zal allicht daar te zoeken zijn. Maar dat een 4-2-1, gebouwd, zonder compromissen niet zou werken, hebben we nooit beweerd. Sterker nog, ik heb al meerdere 4-2-1's goede resultaten weten neerzetten, alleen jammer genoeg niet op de F.
    - T'is in een tuningsproject ook moeilijk uit te zoeken, waar nu net die bottleneck zit, toch niet met onze ervaring en meetapparatuur. Als je echt volgens de regels van de kunst zou tunen, moet je uiteraard eerst die bottleneck aanpakken. Doe je dat niet is een 4-2-1 veelal nutteloos.

    Maar ach, het baat misschien niet, maar schaden doet het zeker niet, integendeel, een lichte winst is merkbaar, maar kan in de toekomst alleen maar groter worden. Een gewone collector kan dan de beperkende factor worden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » wo feb 28, 2007 1:44 pm

    bruno: je zei: waar nu net die bottleneck zit...

    wat is de bottleneck en waarom heeft een 4/2/1 dan geen zin
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo feb 28, 2007 1:47 pm

    videomike schreefColonwat is de bottleneck en waarom heeft een 4/2/1 dan geen zin

    De bottleneck verplaatst zich afhankelijk van het stukje dat je tijdens de tuning aanpakt. Na wat in- en uitlaat geklooi is al vrij snel de cillinderkop op zich een beperkende factor. De ene zegt de interne structuren (flowen en porten helpt dan) en de andere zegt de afmetingen en de bouw van de kleppen (grotere en andere kleppen helpen dan).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » wo feb 28, 2007 2:10 pm

    Tis lastig dat tuning.. als je het ene doet.. moet je het andere ook doen.. en dan verschilt het nogis in mening ook wat je moet doen!! :S

    Stel die cilinderkop modificatie dat ik die ook doe..
    wat kost dat. en waar kan ik het laten doen?
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
BUTTON_POST_REPLY 11 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten