Koelvloeistof niveau
  • Ralph
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 389
    GeregistreerdCOLON za jan 15, 2005 3:21 pm
    WoonplaatsCOLON Stein

    Koelvloeistof niveau

    door Ralph » za jan 27, 2007 5:42 pm

    Beste mede MGF rijders,

    Mijn koelvloeistofpeil is in enkele maanden wat gezakt. Bij de meeste zullen dan wel de alarmbellen gaan rinkelen. Bij mij overgens ook :shock:

    Maar ik heb een vermoeden dat er een lek in de dop zat. Je zag dat er vloeistof/damp langs ontsnapt was.

    Gisteren een nieuwe dop er opgezet en koelvloeistof op peil gebracht.
    En nu hopen dat het niet weer gaat zakken. :cry:

    Maar nu heb ik wat teveel in het reservoir gedaan. Ongeveer 1 cm. boven de middenrand. Kan dit kwaad? Moet ik er wat uithalen?

    PS €4,50 voor een nieuwe dop bij de dealer viel reuze mee.
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    door Arjan » zo jan 28, 2007 12:44 am

    Ralph schreef:
    Maar nu heb ik wat teveel in het reservoir gedaan. Ongeveer 1 cm. boven de middenrand. Kan dit kwaad?


    Volgens mij niet.


    Maar hou het wel goed in de gaten: leg een krant onder je auto, vlak onder de motor en kijk de volgende dag of er een natte plek op zit. Check ook regelmatig je dipstick (oliepijlstok) of er meer dan alleen olie aan zit. Zit er ook resten koelwater aan, dan is dat een duidelijke indicatie voor een HGF. Ook bij "witte mayonaise" aan de binnenkant van de koelwaterdop.

    Succes.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » zo jan 28, 2007 12:52 am

    Bij zo weinig vloeistof verlies is de dop een goede verdachte (zeker als je daar sporen van lekkage ziet)
    Voor de rest gewoon goed in de gaten houden, zoals Arjan al zegt.

    Die ene cm boven het midden is geen enkel probleem. Alle vloeistof die te veel in het systeem zit zal via de dop naar buiten worden gedrukt... maar dan moet 'ie echt wel een stuk voller zitten dan 1 cm boven de rand.

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » zo jan 28, 2007 8:25 am

    ik geloof ook niet dat die 1 cm boven de rand een probleem zou zijn..

    En zoals inmiddels door Arjan en Pete vermeld, hou zowel je koelvloeistof en je olie minimaal 1 keer in de week goed in de gaten. Het is jammer dat je net de groupbuy voor het low level warning kitje hebt gemist, eigenlijk denk ik wel de belangrijkste mod voor een (T)F..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » zo jan 28, 2007 3:46 pm

    2 weken geleden heeft mijn wagen een grote beurt gekregen. De garagist heeft niets vermeld over het koelvloeistofniveau, welke ook op 1 cm boven de rand staat.

    En daar staat hij al 1 jaar op, zonder problemen. 8)
  • Ralph
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 389
    GeregistreerdCOLON za jan 15, 2005 3:21 pm
    WoonplaatsCOLON Stein

    door Ralph » ma jan 29, 2007 4:22 pm

    Bedankt voor de info. Kan ik met een gerust hart verder rijden.
    Ik hou het peil wat vaker in de gaten. Maar ik blijf een HGF fobie houden.. :P
  • Fredje
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON za maart 18, 2006 8:15 pm
    WoonplaatsCOLON Heinkenszand

    door Fredje » ma jan 29, 2007 6:08 pm

    wie niet :roll: :shock: :roll:
    Platinum F, 75th Anniversary Limited Edition

    mods:B&G water level kit, 52 mm TTB,witte knipperlichten,glazen windscherm,lowering pins, seat lowering springs
    To Do: pu bushes
  • dtr
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON do okt 12, 2006 6:45 pm
    WoonplaatsCOLON Oost-Vlaanderen

    door dtr » ma jan 29, 2007 7:56 pm

    de feiten:

    - eergisteren koelvloeistof nagekeken
    - er zat nog ongeveer 1cm in... (moet ik dit niet op m'n dashboard zien?)
    - op de dop zat wat bruin spul
    - heb het reservoir volledig gevuld (ik lees hier dat dat niet mag... ben echt een leek)
    - vandaag blijkt er reeds een aantal cm vloeistof verdwenen te zijn
    - onderaan de oliepeilstok hangt denk ik iets dat er niet op thuis hoort

    heb ik nu zeker prijs ?? wat doe ik nu best ?

    en tweede vraagje, m'n TF is nog in garantie "motor+boite", zou een koppakking onder deze garantie vallen ?

    alvast bedankt voor een antwoord aan een TF-rijder in paniek...
    MG TF '03 elegance
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma jan 29, 2007 8:49 pm

    Ben bang dat je inderdaad prijs hebt. :(
    De drap aan je oliepeilstok wordt ook wel mayonaise genoemd en is een hele vervelende bevestiging van je HGF.

    Neem aan dat dit inderdaad onder de garantie valt. Zo niet, laat Bruce onderhandelen over de te maken kosten ;)

    Er zit helaas niet standaard een waarschuwingslampje op het dashboard voor het te lage niveau koelvloeistof. Kan je dan ook ten zeerste de Water Level sensor Kit van B&G aanbevelen!

    Tip: absoluut niet meer met de auto rijden. Laat je wagen naar de garage transporteren (autoambulance). Ook niet de trailer oprijden, daar dient die lier voor.

    Sterkte met de afhandeling
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jan 29, 2007 11:21 pm

    Weinig aan toe te voegen.... behalve dat je beter het expansievatje deels leegmaakt, anders kan de garagehouder moeilijk doen ivm. de garantie.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • dtr
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON do okt 12, 2006 6:45 pm
    WoonplaatsCOLON Oost-Vlaanderen

    door dtr » di jan 30, 2007 8:50 pm

    mja... verwarring alom...

    sinds het 2x misterieus verdwijnen van het koelwater, heb ik er niet meer mee gereden.

    maar, ondertussen heb ik alles eens van dichter bij bestudeerd en zie ik toch wat andere zaken (die ik in mijn eerste paniek :shock: anders zag)

    - in de olie zit er na nader onderzoek gaan "drap", en de olie staat net tot aan het bovenste peilstreepje.
    - zoals gezegd had ik mijn waterreservoir tot de nok gevuld (nadat het bijna leeg bleek), nadien had ik er nog een 10km mee gereden en zag dan dat er ongeveer 3cm water weg was.
    - de koelvloeistof die ik bijgegoten had, was mooi blauw, nu is het water licht bruin

    zou het niet kunnen dat de koelvloeistof verdwenen is omdat ik het reservoir te vol had gegoten ? of wijst die bruine kleur toch op een koppakking probleem ?

    ik had nog geen last van een oplopende motortemperatuur, zou ik dan niet eens mogen proberen of ik nog koelwater verlies tijdens het rijden ?

    dieter
    MG TF '03 elegance
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di jan 30, 2007 9:28 pm

    Beter niet mee gaan rijden, zoals Remieme en ErikB zeggen. HEt K-blok heeft erg weinig waterinhoud, dus snel erg warm. Hierdoor loop je het risico dat de kop krom trekt. Die moet je dan laten vlakken:
    * meer werk = duurder
    * de kop van een K-blok is over het algemeen niet zo goed te vlakken.

    Kortom je loopt een hoop risico...

    Ligt er water onder de auto, is er geen slang lek, afdichting waterpomp?

    Het teveel zal door de draaiknop op het expansievaatje verdwijnen, dat zul je dan kunnen zien (wittige aanslag) en voelen.

    De bruine kleur verontrust mij wel.

    Tot hoe ver was je motortemperatuur opgelopen, Water tot halverwege de schaal (die linker bij de toerenteller1)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » wo jan 31, 2007 12:50 am

    dtr schreefColon...
    - de koelvloeistof die ik bijgegoten had, was mooi blauw, nu is het water licht bruin
    ...

    :shock: NIET MEER RIJDEN!!!

    Als ik het goed begrijp heb je standaard koelvloeistof (blauw) in je TF gegooid. Dat is niet goed omdat een TF OAT koelvloeistof (oranje) nodig heeft. Dat kan je lezen op het gele label dat rond de dop van het expansie vat zit. Het probleem van het mengen van deze twee verschillende koelvloeistoffen is dat ze elkaar niet verdragen. Ik weet niet precies wat er gebeurt tussen de twee (klonteren ofzo) maar het is niet goed. Het mengen van deze stoffen kan goed de bruine kleur verklaren. Je moet je garage het koelsysteem laten schoonmaken (en vervolgens laten controleren op een lekkage)

    Wat de garantie betreft zou het goed zijn dat je de garage kan overtuigen dat je nooit een geel label om je expansie vat hebt gehad.... :roll:

    Succes
    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » wo jan 31, 2007 12:55 am

    Bruine kleur van je koelvloeistof kan erop duiden, dat er olie in je koelvloeistof lekt.

    Is minder beroert dan koelvloeistof in je blok, maar evengoed een HGF. :(
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » wo jan 31, 2007 12:59 am

    Ik vind mijn verklaring beter... helaas :wink:
    MGTF 135 - Pearl black

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten