"squeeky" geluid uit vooronder (stuurinrichting)
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    "squeeky" geluid uit vooronder (stuurinrichting)

    door Jupilerman » vr nov 24, 2006 3:01 pm

    Hoi Hoi,

    Vandaag bij draaien aan het stuur een -ik kan het best met engelse termen uitleggen - squeeky geluid. Het soort geluid dat je krijgt als je manoeuvreert in een parkeergarage (gepolyste/rode garagevloer). Je weet wel als je banden in stilstand een wrijvend/wringend geluid opwekken in contact met de garagevloer. Dit geluid biedt zich aan zowel bij het ingaan van een bocht al rijdend als bij manoeuvreren in sitlstand. Hieruit besluit ik dat het een niet draaiend onderdeel is.
    Ik dacht eerst aan de stuurpennen, maar die zijn het niet, het geluid komt van meer centraal vooronder. het zijn ook niet de banden die tegen de plastick kasten schuren. Misschien versleten torsierubbers in de torsiestang? Of misschien een moer kwijt die ze vastzet. Er zitten ook rubbers op de stuurnaaf dacht ik? Die kunnen het ook zijn. Ik denk eveneens niet dat het de tandwieloverbrenging tss stuurkolom/naaf is.

    Iemand een idee? Ik zet hem deze weekend wel eens op de steuntjes.

    ´k hoop dat ik niet thuis geraak voor de zooi afbreekt of zo....

    groetjes,
    david
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr nov 24, 2006 3:03 pm

    Het kan vanalles zijn ik denk dat je hem het beste op je steuntjes kan zetten :)
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr nov 24, 2006 5:07 pm

    Okay, I´ll be back
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr nov 24, 2006 8:31 pm

    Zo! Net uit het werk en even grondiger bekeken. Een paar forse duwen op linker en rechter voorkant gegeven. resultaat, links voor kraakt en piept het stevig bij het duwen, rechts niets. Kapotte schokdemper?
    ´k vraag mij dan wel af of je bij een kapotte schokdemper geluid hebt als je aan je stuur draait? Iemand ervaring met kapotte schokdempers?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr nov 24, 2006 10:57 pm

    Zit de schokdemper nog goed vast bovenaan ? Ergens ophangingsrubber ?
    Moeilijk een diagnose te stellen natuurlijk zonder het te horen/zien.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za nov 25, 2006 1:36 am

    Heb je nog vet in je draagarmen ?
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » za nov 25, 2006 11:04 am

    Hé, da´s gek, daar zat ik gisteren ook aan te denken. Great minds think alike :lol: Hoe controleer je dat? Door gewoon bij te spuiten tot het er ergens uitkomt? Er moet hier ergens wel een foto zijn die aanduid waar de -heftig bediscussiëerde- nippels zich bevinden...
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za nov 25, 2006 1:32 pm

    Jupilerman schreefColonHoe controleer je dat? Door gewoon bij te spuiten tot het er ergens uitkomt?


    Bij mijn weten wel. Ze zitten precies achter iedere demper.

    suc6!
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » za nov 25, 2006 1:38 pm

    straks komt mijn vrouw thuis en zet ze me mét fiets af bij de auto. Zo kan ik in ieder geval terug naar huis mét wielen! Ik vrees eigenlijk dat het de stuurpin is of het onderste ophangingsgewricht. ´k zie het -hopelijk- wel. tot straks
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » za nov 25, 2006 5:26 pm

    Allez, ´k heb wat geprobeerd.
    Geen horizontale speling in het wiel. Stuurpen OK?
    Een beetje verticale speling. Maar of dit overdreven speling is, dat kan ik niet beoordelen. Dus boven en onder ophangingsgewrichten mss versleten?
    Bussen van de wishbone zien er een beetje versleten uit maar telkens maar aan één zijde. binnen- of buitenzijde.
    Drop link rubbers zien er ook nog gezond uit.
    Onderste rubber van de schokdemper is niet stuk.
    Toen ik de auto weer op de grond zette, was het geluid weg. :roll: ´k weet het ook niet meer.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » di dec 05, 2006 9:04 pm

    Op datzelfde moment de schokdemper a/d binnenzijde goed ingespoten met WD40, maar het geluid is vandaag dus terug gekomen.

    Buiten het feit dat ik nieuwe schokdempers nodig heb (iemand suggesties wbt niet te strakke schokdempers-->waarvoor je dus niks aan je subframe moet lassen) zit er dus een kleine vertikale speling op de ophanging. Ik voel dus ook een kleine repetitieve slag in het wiel (ja het is gebalanceerd en voortrein uitgelijnd). Hoe weet ik nu of dat in het bovenste dan wel het onderste ophangpunt is? wbt vervangen is het ééne al wat eenvoudiger dan het andere.

    greetz
    david
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » wo dec 06, 2006 12:05 am

    wat bedoel je met repetitieve slag in het wiel? Is dat bij het draaien ervan?
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo dec 06, 2006 12:14 am

    net voor´t slapen gaan
    wel,
    de baanligging is nog goed. Als hij opgekrikt is voel je die slag niet als je de band ronddraait. Als je het wiel goed vastgrijpt en dan op en neer probeert te bewegen (met behulp van knie, bovenbeen;-) ) dan lukt dat bij het rechterwiel niet bij het linkerwiel.
    Bij het rijden voel je (in pedaal? ik denk het niet) met constante tss tijd een klopje/slagje. Vooral bij lage snelheid. Bij hoge snelheid voel je het bijna niet.
    slaapwel :lol:
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » wo dec 06, 2006 12:17 am

    Ik zal eens moeten komen voelen denk ik. Bij mij zit er ook ergens een kleine trilling in die ik niet kan localiseren maar gezien ik de auto elke dag gebruik kan ik moelijk de hele boel open gooien om te gaan kijken. Daar komt binnenkort wel verandering in gezien ik door omstandigheden weer een bedrijfswagen krijg.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo dec 06, 2006 2:29 am

    Stuurchappe zou ik denken op eerste gezicht. Als er inderdaad spel opzit wel in paar vervangen (L & R)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten