Extra info, waar op te letten bij aankoop '96 / '97
  • zlaapkopz
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    GeregistreerdCOLON vr sep 08, 2006 10:40 am
    WoonplaatsCOLON Emmen (NL)
    CONTACTCOLON

Extra info, waar op te letten bij aankoop '96 / '97

door zlaapkopz » vr sep 08, 2006 10:42 am

Naar aanleiding van mijn post bij de MG-Rover club Nederland...
    kwam ik hier terrecht ;)

Hopende dat jullie mij iets verder kunnen helpen...

Ik heb al ff de search gebruikt, maar leverd nog niet het gewenste resultaat (zal er vast wezen, maar kan het niet vinden)...

Ik ben van plan deze maand een MGF aan te schaffen... en het wordt een uit 1996 of 1997...

Maar nu is mijn vraag, wat zijn nou de dingen waar ik op moet letten... wat zijn de probleempunten?
    Zoals bv. een lekke koppakking = witte substantie in de koelvloeistof en olie...

Bij voorbaat heel erg bedankt,
    groetjes Martijn
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » vr sep 08, 2006 10:50 am

Dag Slaapkop, :lol:

welkom op het forum,

Ik dit topic kan je al heel wat meer info vinden, mocht je nog vragen hebben, zet ze neer en je hebt redeleijk snel reactie..

http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopic.php?t=1889
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • zlaapkopz
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    CONTACTCOLON

door zlaapkopz » vr sep 08, 2006 11:32 am

thnx... zal hem ff doorspitten ;)
    zijn IIG genoeg pagina's 8)

het gaat me namelijk meer om onderhuidse euvels... zoals de rubbers van de ophanging enzo... bodemplaat etc. etc.

Oftewel de technische kant :D
    Interieur en exterieur maakt op zich niet zo gek veel uit...
    want het stof wordt toch vervangen door custom-leer etc.

Zo heb ik een keer een Seat Toledo ('00) gehad en deze had het euvel dat de deuren (binnenkant), kofferbak en zekeringskastje snel lek konden raken...
    Dit soort dingen valt niet op wanneer je de auto bij droog weer koopt...

:lol:
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » vr sep 08, 2006 11:37 am

Ik heb iets meer dan een jaar geleden deze lijst gebruikt bij het zoeken naar mijn F.

Ik heb bij de aanschaf van mijn F het volgende lijstje aandachtspunten gebruikt (prijzen zouden nu natuurlijk iets kunnen verschillen)
    conditie softtop en achterraam, kosten minimaal 750 euro (softop), achterraam
    250 euro
    conditie uitlaat en met name de voorpijp, deze lekt meestal na 5 a 6 jaar,
    kosten 350 euro
    vastplakkende gasklep, herkennen aan te hoog stationair toerental, kosten 250
    euro
    lekkende koelbuizen, midden onder de auto, kosten inclusief plaatsen 200 euro
    lekkende koppakking, te herkennen aan oa oplopende watertemperatuur tijdens het
    rijden, olie in het expansievat, oliedrap aan peilstok en of olievuldop, geen
    risico nemen en absoluut niet kopen!!!!
    versleten voorbanden met name aan de binnenkant van het loopvlak, verkeerde
    uitlijning + aanschaf nieuwe banden
    speling op lagers en of fuseekogels

Ik ben naar aardig wat F-jes gaan kijken en heb er proefritten in gemaakt, maar het voelde steeds niet juist, en ik stond al een beetje op het punt om het op te geven. Maar toen maakte ik een proefrit in mijn F, en dat was het, het voelde gewoon goed…
    Dus, ga van je gevoel uit… klikt cliché maar echt waar.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • zlaapkopz
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    CONTACTCOLON

door zlaapkopz » vr sep 08, 2006 11:50 am

super thnx...
    dit is zeker een goed lijstje ;)

zo heb ik 2jr geleden al een F laten schieten, omdat het gevoel erbij niet goed was...
    Heb nu 2 op het oog... waarbij bij 1 het gevoel super is... en de ander wat minder (daarentegen de prijs is ook lager)...

Zelf hou ik bij particuliere verkoop altijd in mijn achterhoofd dat ik binnen 2 maand 1000 lichter ben ivm onvoorziene punten...
    (dus dan valt het 9 van de 10x altijd heel erg mee)

Maar ga het lijstje ff uitprinten en deze gaat de volgende keer ff mee ;)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » vr sep 08, 2006 11:54 am

Als je heel handig bent met auto's dan staat de F van Ghostrider nog te koop, zit redelijk wat tuning in, maar moet allemaal nog op elkaar worden afgesteld voor het juiste resultaat, maar dat moet toch richting de 200 PK kunnen.. toch kenners?

http://auto.2dehands.nl/markt/auto/mg/15649856-mg-f-1-8i-vvc-hardtop.html?order=3_2
  • zlaapkopz
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    CONTACTCOLON

door zlaapkopz » vr sep 08, 2006 12:04 pm

nah, ben handig... maar zo handig ook weer niet ;)
    qua tuning gaat het me (nu nog) allemaal boven de pet...

Dus das iets wat ik langzamerhand wil opbouwen, maar eerst maar ff zorgen dat er een F-je komt ;)
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    GeregistreerdCOLON wo jun 22, 2005 3:27 pm
    WoonplaatsCOLON Graetheide
    CONTACTCOLON

door Jean » vr sep 08, 2006 12:09 pm

En we hebben deze nog:

[url=http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopic.php?t=3002/]mgf quilibrium
    [/url]

Deze is ook al redelijk onderhanden genomen, maar je hoeft er niets meer aan af te ronden om hem goed rijdend te krijgen.
    MGF 1.8 VVC Volcano voor de deur voorzien van:

TTB, K&N-filter + hitteschild, Magnecor bougiekabels, assortiment RVS boutjes en schroefjes, platinum bougies, Thropy koplampen, remservo steun, alu pookknop, alu + leer handremhendel. En nog een hoop wat er in of op moet.
  • zlaapkopz
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    CONTACTCOLON

door zlaapkopz » vr sep 08, 2006 12:13 pm

is idd. een hele mooie ;)
    maar helaas al af, en das iets wat ik niet wil...

Moet er wel mijn eigen ei in kwijt...

but anyway: Thnx :D
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    GeregistreerdCOLON wo jun 22, 2005 3:27 pm
    WoonplaatsCOLON Graetheide
    CONTACTCOLON

door Jean » vr sep 08, 2006 12:19 pm

zlaapkopz schreefColonHeb nu 2 op het oog... waarbij bij 1 het gevoel super is... en de ander wat minder (daarentegen de prijs is ook lager)...

Het ligt er ook aan waarom het gevoel bij de 2e minder is. Zijn het zaken die je zelf makkelijk/goedkoop kan oplossen?

Misschien dit dan eerst afwachten, als het niets wordt kunnen we nog altijd meehelpen om verder te zoeken. Je hebt al een lijstje met aandachtspunten.

In ieder geval succes met de keuze/aankoop.
    MGF 1.8 VVC Volcano voor de deur voorzien van:

TTB, K&N-filter + hitteschild, Magnecor bougiekabels, assortiment RVS boutjes en schroefjes, platinum bougies, Thropy koplampen, remservo steun, alu pookknop, alu + leer handremhendel. En nog een hoop wat er in of op moet.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » vr sep 08, 2006 12:26 pm

Wel kom op het forum.

In de te koop topic staan er enkel F'jes te koop.
    Ook deze dacht ik even aan :

http://mgf.mobitronics.net/viewtopic.php?t=3049

en deze :

http://mgf.mobitronics.net/viewtopic.php?t=2958

hier staat nog een TF te koop :
    (beetje verder baladeren in deze "gespot -topic"

http://mgf.mobitronics.net/viewtopic.php?t=2650

Sla de Te koop sectie er nog eens op na, want er zijn er nog meer....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » vr sep 08, 2006 12:50 pm

'k Heb de vorige topics niet opnieuw doorgenomen, en ik begin maar even op te sommen:
    -'96, '97 en '98 modellen zijn nogal gevoelig voor een defecte koppakking op te lopen. Nu zijn er wel enkele belangrijke dingen en opmerkingen die ik hierover wil maken.
    1) Bij de testrit (laat de eigenaar eerst rijden) kan je al zien hoe er gereden wordt. Het is immers belangrijk dat de motor eerst op temperatuur komt en dat er dan pas 'getest' kan worden. Gaat de huidge egenaar direct vol op het gas, wees dan gewaarschuwd.
    2) Tracht uit te vissen of de auto reeds een defecte koppakking heeft gehad. Dit is absoluut geen minpunt en kan zelfs enigszins positief zijn, want er kunnen stukken door meer recentere zijn vervangen (koppakking, de zgn locating dowels, inlaat manifold pakking, ...)
    3) Voordat de testrit wordt aangevat check je even de toestand van het expansievatje. Na de testrit check je nog even het niveau (zal hoger staan (uitzetting door warmte), maar mag zeker niet lager staan). Draai de dop van het expansievatje er niet af als de koelvloeistof nog warm staat !
    4) Probeer eveneens uit te zoeken wat de echte reden van verkoop is. Leg er voldoende nadruk op dat een auto met gebreken geen bezwaar is, maar dat je eerlijkheid op prijs stelt. Over de gebreken kan je nadien nog altijd beslissen. Een defecte koppakking is dikwijls voor velen een reden om de auto te koop aan te bieden.

- Remmen: de remmen van een F grijpen langzaam aan en zijn zodoende ook perfect te doseren. Bij een testrit kan dit je opvallen, maar het is dus in zekere zin normaal. Remmen in topconditie remmen niet slecht, maar meer remkracht wordt tegenwoordig wel verwacht. Naargelang de ouderdom (afgelegde kilometers) gaat het wel sterk bergaf met de kwaliteit van de remmen. Een hevige noodrem kan er voor zorgen dat de remlichten constant blijven branden of mee aangaan bij het induwen van de koppeling. Dit is echter eenvoudig en gratis op te lossen.
    - In de buurt van de remmen: de velgen. Ga voor een auto met originele MG velgen. Niet originele velgen hebben dikwijls 'spacers' nodig (F/TF hebben nogal specifieke PCD, nl. 95,25). De kans dat er dan met een verkeerde ET-waarde wordt rondgereden is dan ook reëel. Een extra belasting met op de rollementen is dan ook het gevolg.
    - Nog steeds in de buurt: de ophanging. De F gebruikt een zgn. hydragassysteem: elk wiel heeft naast een schokdemper (die best wel lang meegaan) een hydragasunit. Die unit bevat twee delen: 1 voor gas (niet te hervullen), en 1 voor vloeistof. De units zijn 2 aan 2 verbonden: links voor, met links achter en rechts voor met rechts achter. Een te lage rijhoogte (officieel 36,8cm bij 17°C, gemeten van centrum voorwiel, recht naar boven tot aan de wiel/carrosserieboog, maar belachelijk hoog) geeft extra stress in de units en moet dus gemeden worden. Zo een unit kan trouwens stuk zijn, en dan hangt de auto langs 1 kant wel heel laag en is er van vering geen sprake meer.
    - Een verkeerde uitlijning, bvb. ten gevolge van een ophanging die door de tijd gezakt is (normaal) doet de banden versneld en verkeerd afslijten (vnl. langs de binnenkant).
    - Ophangingsrubbers bepalen in grote mate de wegvastheid en hebben, naar mijn mening, het beste erop zitten bij 70 à 80.000km.
    - De koppeling: die moet vlot gaan, alsook het schalen. De auto in achteruit zetten kan wel wat lawaai opleveren, schakel hiervoor eerst naar 3de en dan achteruit. Dit wordt als normaal beschouwd. De meeste F-en worden trouwens van de fabriek uit met te weinig olie in de versnellingsbak afgeleverd. De versnellingsbak wordt dmv. van twee kabels bediend... deze durven wel eens af te breken. Het zou tof zijn mocht je te weten komen dat ze recentelijk vervangen zijn (worden nagenoeg altijd per 2 vervangen).
    - Koeling: misschien het meest delicate stuk, zeker bij een auto van 9 à 10jaar. De radiator zit voorin en is bij een F niet (!) van alumnium. Hij is moeilijk te checken, maar een originele radiator zou wel eens behoorlijk snel aan vervanging toe kunnen zijn. De radiator staat in verbinding met de motor dmv. enkele rubbere slangen (kwlaiteit daalt ook naargelang de ouderdom) en de zgn. coolant pipes. Een setje metalen buizen die wel eens beholorlijk durven roesten. Een lek in het koelsysteem moet altijd onmiddellijk opgelost worden. Verwacht dit dan ook van de huidge eigenaar.
    - De distributieriem wordt elke 80.000km vervangen. Een VVC heeft een extra distributieriem, maar veroorzaakt voor de rest geen bijkomende problemen.

Voor de rest: er zijn er goede en er zijn er minder goede... geluk ga je altijd nodig hebben, zelfs al koop je een nieuwe.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

door Coen » vr sep 08, 2006 12:56 pm

Bruno schreefColonWel kom op het forum.

In de te koop topic staan er enkel F'jes te koop.
    Ook deze dacht ik even aan :

http://mgf.mobitronics.net/viewtopic.php?t=3049

en deze :

http://mgf.mobitronics.net/viewtopic.php?t=2958

hier staat nog een TF te koop :
    (beetje verder baladeren in deze "gespot -topic"

http://mgf.mobitronics.net/viewtopic.php?t=2650

Sla de Te koop sectie er nog eens op na, want er zijn er nog meer....

En de mijne maar dat is er een uit 2001 dus ietsje te duur misschien?
  • zlaapkopz
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    CONTACTCOLON

door zlaapkopz » vr sep 08, 2006 1:10 pm

kijk nu komt de info boven...
    mooi om te weten ;) thnx Erik

@ Coen: Denk het wel ja... nah, weet het wel cker...
  • zlaapkopz
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    CONTACTCOLON

door zlaapkopz » vr sep 08, 2006 1:44 pm

Degene die mij zo goed voelde heb ik net nog ff gebeld, en nu blijkt dat ie ergens lekstroom heeft...

Accu / dynamo zijn goed
    Radio is het niet
    Zekeringen zijn het ook niet...

Weet misschien iemand hier zo 123 iets??