Koeling mod ?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Koeling mod ?

    door ErikB » ma jun 07, 2004 11:26 am

    Hey,

    Aangezien de buitentemperatuur stijgt, de ritjes alsmaar meer voorkomen en het traag rijden gepromoot wordt, dacht ik aan het volgende:

    "Zou het niet interessant zijn dat na het parkeren er de opdracht kan gegeven worden om ventilators en waterpomp nog even te laten draaien"

    'k weet wel dat als het nodig is, alles (ook waterpomp ?) automatisch aanfloept, maar 'k zou het liever zelf willen laten doen....

    Wat is jullie opinie voor deze mod ?

    Cheers,
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » ma jun 07, 2004 12:53 pm

    Ik dacht dat ie dat al deed.... :?
    Bij heel warm weer....
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jun 07, 2004 2:57 pm

    VAndaar de volgende melding erbij
    'k weet wel dat als het nodig is, alles (ook waterpomp ?) automatisch aanfloept, maar 'k zou het liever zelf willen laten doen....
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jun 07, 2004 3:35 pm

    schakelaartje op de temp. sensor en klaar is kees.... Alleen even utizoeken of het hier om een PTC of een NTC gaat....
    Building >200BHP K-series
  • Gast

    door Gast » ma jun 07, 2004 4:06 pm

    schakelaartje op de temp. sensor en klaar is kees.... Alleen even utizoeken of het hier om een PTC of een NTC gaat....


    Verklaar u nader ....

    Er zijn 2 temperatuursensors in het spel betrokken, functioneren zijn gewoon als temperatuursafhankelijke weerstand (als T stijgt, daalt R ?):
    - 1 sensor die de engine-bay temperatuur in de gaten houdt
    - 1 sensor die de temperatuur van de koelvloeistof in de gaten houdt

    Cheers,
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jun 07, 2004 4:14 pm

    Wat zijn de voorwaarden van het systeem ? Ik weet dat wanneer de engine bay temp. te hoog wordt de fan aan slaat. Als dit een NTC is (negatieve temp. coefficient) kun je deze wellicht kort sluiten en zal de fan aan slaan. Overbruggen met een weerstand kan dan ook. Een PTC (positieve ... ...) kun je onderbreken (of een extra serie weerstand plaatsen)

    Als (maak ik uit de tekst hierboven op) de waterpomp het zelfde mechanisme bezit kun je hier het zelfde trucje toepassen.

    hope this helps
    Building >200BHP K-series
  • Gast

    door Gast » ma jun 07, 2004 4:43 pm

    Voor de engine bay mag de weerstand ook niet te groot of te klein zijn (afh. van die PTC of NTC) aangezien dit een situatie zou weergeven zoals een te grote temperatuur en dan springt het controle lampje op het dashboard aan (en misschien gebeuren er dan nog wel een aantal zaken).

    Sander, de temperatuursensor functioneert dus als weerstand, right ?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jun 07, 2004 5:50 pm

    Anonymous schreefColonVoor de engine bay mag de weerstand ook niet te groot of te klein zijn (afh. van die PTC of NTC)


    In dit geval functioneerd de ECU als "venstercomparator" en moet je dus of de sensor "kortsluiten" via een weestand (NO = normally open) of een serie weerstand aanbrengen die je met een schakelaar korstgesloten houd en je open kunt zeteen (NC = normally closed)

    Anonymous schreefColonSander, de temperatuursensor functioneert dus als weerstand, right ?


    Moet bijna wel. Een thermokoppel zou in dit geval te storingsgevoelig zijn. En er bestaat een (orgineel MGR) mod om een afwijkende olie temperatuur aanduiding goed te krijgen met een serieweerstand.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jun 07, 2004 5:57 pm

    OK, stel we kunnen de ECU 'foolen' zodat ie denkt dat het te warm is.... zal dan de waterpomp ook draaien zonder contactsleutel in het contactslot.

    Ventilator langs de zijkant kan functioneren ook al is de sleutel niet in het contact.
    Ventilator vooraan: werkt deze ook op dezelfde manier ?
    Waterpomp: ???

    Ik heb altijd de indruk dat de ventilator vooraan stopt met werken als je de sluetel verwijdert (of op stand '0' draait).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jun 07, 2004 6:09 pm

    De waterpomp weet ik niet of die ook door kan gaan als de motor stopt... Stomme vraag wellicht maar is deze eigelijk wel elektrisch ?

    De Radiateur voorin lijkt me niet van toepassing. Gaat niks van kappot als die warm blijft en koelt van zichzelf al snel af.
    Building >200BHP K-series
  • Gast

    door Gast » ma jun 07, 2004 7:19 pm

    Stomme vraag wellicht maar is deze eigelijk wel elektrisch ?


    Hmmm, good point. Moet ik absoluut checken. Anders wordt het wel heel moeilijk. 'k Had immers graag gehad dat na het rijden, het koelingsproces met koelvloeistof nog eventjes blijft doorgaan.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jun 07, 2004 7:58 pm

    De het zou IMO zelf nadelig zijn als de buitenkant van het blok extra afkoeld wanneer het water niet circuleerd :(
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » ma jun 07, 2004 10:30 pm

    Ik denk dat we wel koeten uitkijken met schakelaartjes etc....?
    Maatje van me zat ook geregeld z'n electronica te modificeren,... is gisterenmiddag z'n dashboard uitgefikt.... kortsluiting :shock: :shock: !
    En dat in een Audi, jaja, dat kan :wink: !
    Anyway, wel alles netjes isoleren dus :wink: .
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jun 07, 2004 11:40 pm

    Niet te bang hè 8) Een schakelaartje toevoegen met een weerstandje zal niet al te veel problemen opleveren 8)

    Ik denkt dat dat dashboard van die maat van je meer met hem zelf te maken heeft gehad. In mijn F zit meer meters snoer in van mij dan van MGR zelf :wink:
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » ma jun 07, 2004 11:58 pm

    Hij had er idd wel een handje van te spelen met klodders soldeer, kroonsteentjes, gipsparkers en purschuim... :shock: .
    Verbaast me dus nix!
    Snap het alleen niet van hem, hij is notabene electrieker! Legt 'ie voor zowat €5000,- aan ICE in z'n Audi, zitten er niet eens zekeringen tussen...
    Kluns....? :wink:
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten