Pech langs de weg!
  • PatrickT
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 667
    GeregistreerdCOLON wo okt 20, 2004 8:57 pm
    WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

    Pech langs de weg!

    door PatrickT » zo aug 20, 2006 6:30 pm

    Zojuist terug van de kempenrit, 40km voor mijn woonplaats begon de F te schudden. ik kijk in me rechter spiegel en zie en rook walm van mijn rechter achterband komen.

    Heb hem direct aan de kant gezet. juist, lekke band.

    bij het eraf halen van de band zag ik dat de binnekant van de band helemaal afgeschaafd en gescheurd was.

    Afbeelding

    Afbeelding


    Wie heeft een verklaring hiervoor? kan het zijn dat mijn F gewoon te laag stond en zo de band ergens tegen aan schuurde? sinds dat ik terug ben van vakantie is hij weer een beetje gezakt. kan ook niet fatsoenlijk meer over drempels. en vandaag was de eerste lange tocht die ik ermee maakte. heb vandaag een dikke 300km gereden. dus als hij ergens tegenaan zat heeft het wel lang geduurt voordat er wat gebeurde. raar dus. heb er ook nog nooit iets over gehoord op het forum. Wie kan mij helpen met dit raadsel?

    Ben wel blij dat het nog goed afgelopen is, had ook zomaar een klapband kunnen zijn/worden. Dan was ik iets verder van huis geweest.

    de laatste 40km van mijn trip heb ik binnendoor met het reservewiel afgelegd.

    Afbeelding


    :cry:
    Platinum F, 75th Anniversary Limited Edition
    K&N 57i, Cat-Bypass, 52mm TTB, Water lever sensor kit, Witte knipperlichten, Lowering pins
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo aug 20, 2006 8:12 pm

    Oei ! Dat is een serieuze klapband. Rijd klote hè, met het thuiskomertje erop ? Veel L-R trekken bij gas geven en remmen was mijn ervaring.

    Op de foto lijkt er een "ei" in de band te zitten. Het zou misschien zo kunnen zijn dat je band daar (of ergens anders stuk op is gegaan en vervolgens de rand van de velg het rubber zo plat heeft gedrukt dat het rondom open gesprongen is (het zal toch een behoorlijke afstand geweest zijn, paar honderd meter als het al rookt ?) Je wielen staan zo (camber) dat juist waar hij kapot is de meeste druk komt te staan. Ik denk dat dat niet de oorzaak maar het gevolg is. Ik spreek (gelukkig) niet uit ervaring. Ach, denk maar zo, de eigenaar van de old english white TF160 heeft meer kosten :(
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » zo aug 20, 2006 8:17 pm

    Heb ik met de alfa ook al gehad, maar was dan aan de buitenkant.
    Je voelt niet zo goed of je lek rijdt omdat je op zo´n laag profiel rijdt.
    Ik heb toen zeker nog enkele 100den meters verder gereden alvorens ik wat voelde. Band ook gescheurd op de rand van de velg. Ik dacht eerst ook klapband, maar dat hoor je heus wel hoor. No worries.

    Ik zit nog steeds aan Art te denken. Uiterst sympatieke man trouwens. Heb met hem en z´n vrouw in hotel Vé aan tafel gezeten (biertje). Hij zou nog naar Zwitserland gaan. Hij had het er echt op. Was er reeds in april, maar toen waren de passen nog afgesloten wegens de laatste sneeuw.
    Tja, zo´n dover white, die kom je niet vaak tegen. We horen er heus wel meer van.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » zo aug 20, 2006 8:21 pm

    Helaas geen ervaring mee Patrick.

    Inderdaad jammer voor die Art, voor eender wie het voorkrijgt. Laten we hopen dat het nogal meevalt voor hen.
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » zo aug 20, 2006 8:28 pm

    ´k heb de foto´s gezien. Zag er niet goed uit. Had de motor vooraan gelegen had het een total loss geweest. Mss nu zelfs ook al?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » zo aug 20, 2006 8:30 pm

    Hoe is het eigenlijk gebeurd?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo aug 20, 2006 8:36 pm

    Geen voorrang gekregen van een Belgische vrouw in een Duits product geloof ik :evil:
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » zo aug 20, 2006 8:37 pm

    Hij reed nogal stil een kruispunt op en ff op de roadmap te kijken welke richting het uit was. Een belg die zoals gewoonlijk de voorrang niet gaf knalde er van links tegen. :?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » zo aug 20, 2006 10:08 pm

    Ouch, lelijk scheurtje in die band.

    Als ik het oppervlak van die band zie, dan merk ik niet dat die schuin begon af te slijten omdat de tracking helemaal out was, doordat ie gezakt was.

    Misschien ergens op de Kempenrit weggetjes iets te veel 'gecoupeert' zodat de band schade opliep ?

    In ieder geval veel geluk dat het zo afgelopen is.... bij regenweer wil je dit niet meemaken tegen autosnelweg-snelheden.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo aug 20, 2006 10:11 pm

    ErikB schreefColonAls ik het oppervlak van die band zie, dan merk ik niet dat die schuin begon af te slijten omdat de tracking helemaal out was, doordat ie gezakt was.


    Indien dit een reply op mijn post is: ik bedoel dat doordat de camber naar binnen staat en je lek rijd er dat veel druk precies daar op de band komt i.t.t. aan de buitenkant; dat kan verklaren dat hij juist daar stuk is.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo aug 20, 2006 10:45 pm

    Het kapot gaan van de achterband heeft imo hier niks te maken met raken van de band tegen de wielkast (want dan zou het aan de buitenkant geweest zijn, en zou de rubber van de wielkastrand wel gesmolten geweest zijn.)
    Ik heb hetzelfde voor gehad. Ik ben er bijna 100% zeker van, dat je gewoon een lekke band hebt gekregen (zit er nergens geen nageltje of zo in ?), waarna de band is leeggelopen en de velg-rand de kaak van de band heeft stuk gesneden.
    Ik heb hetzelfde voor gehad met mijn Volvo op de autosnelweg, maar door de snelheid, werd de band in 2 stukken gesneden. De buitenkant van de band is van de velg gelopen. Dit stuk band heeft heel mijn achterflank toen naar de haaien geholpen :evil:

    M.a.w. check het loopvlak even op een nageltje of andere beschadiging.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » zo aug 20, 2006 10:48 pm

    Bruno schreefColonM.a.w. check het loopvlak even op een nageltje of andere beschadiging.

    Even oppompen, in een bad met water houden en dan kijken waar er bubbeltjes ontsnappen.

    :wink:
    't is geestig bedoeld
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » zo aug 20, 2006 10:50 pm

    Sander schreefColon
    ErikB schreefColonAls ik het oppervlak van die band zie, dan merk ik niet dat die schuin begon af te slijten omdat de tracking helemaal out was, doordat ie gezakt was.


    Indien dit een reply op mijn post is: ik bedoel dat doordat de camber naar binnen staat en je lek rijd er dat veel druk precies daar op de band komt i.t.t. aan de buitenkant; dat kan verklaren dat hij juist daar stuk is.

    't Was geen reply op jou stukje tekst, want ik kan ook wel iets in jouw theorie vinden. Alleen is er natuurlijk de vraag, hoeveel druk kan een band verdragen.

    Bruno's theorie is waarschijnlijk de meest aanneembare.... ook al heb ik van dit voorval al wel eens iets gelezen op een ander MG forum.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma aug 21, 2006 8:08 am

    Bruno schreefColonHet kapot gaan van de achterband heeft imo hier niks te maken met raken van de band tegen de wielkast

    Not quite right my dear...
    Toen ik mijn resonator box er uithaalde om teeneentander te passen. Heb ik het subframe niet gesplitst v/d carroserie. ´k heb de binnenkast een beetje geplooid.... en niet ver genoeg naar binnen geduwd waardoor hij lichtjes het wiel schuurde. Maar goed, ik veronderstel da Patrick zijn resonator box nog zit waar ie moet zitten :lol: "normale" mensen komen dat dus normaliter niet tegen :roll:


    Ik heb hetzelfde voor gehad. Zoals hierboven beschreven.
    Bruno schreefColon Ik ben er bijna 100% zeker van, dat je gewoon een lekke band hebt gekregen

    Ik ben daar ook 100% zeker van. Bij mij zaten er 2 nagels in. Van die dingen met grote haken waar ze de zink mee in/op de dakgoten/dakspanten vastkloppen.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » ma aug 21, 2006 7:17 pm

    dit gebeurt regelmatig na een "normale" lekke band bij ietsje doorrijden. Paar honderd meter en het is klaar.

    Johan

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten