Ik heb nog een vraagje:
Ik wil een MGF aanschaffen maar
Hoe kan ik het best aan een ''goede'' (dus niet een waarvan je de geschiedenis niet van weet) MGF komen???
IK heb al veel op het internet gezocht maar ik weet niet echt wat nouw de ''goede'' zijn.......
Hoe veel kilometers kan een F aan???
En heb airco nodig als je er dagelijks me rijdt???
Alvast bedankt.......Jarno
--------------------------reply by Bruno V ------------------------------
- Dikwijls vind je bij een MG/rover dealer wel een goede occasie, van iemand die bv. een TF heeft gekocht en zijn F bij de garage heeft gelaten.
Hier in het Mechelse is er ook een handelaar die gespecialiseerd is in roadsters en altijd MGF'en in huis heeft (vraag maar aan Christophe die zijn wagen daar kocht)
- Airco heb je niet echt nodig op een F in tegenstelling tot bv. een SLK die zonder airco steeds aangedampte ruiten heeft in regenperiodes. Ik heb met mijn F'je daar weinig last van, betere constructie qua luchtcirculatie ?
Daarenboven is het zoals in een vorige topic vermeld zo, dat bij goed weer je eerder de kap opendoet i.p.v. de airco op te zetten. Waarom rij je anders met een roadster.
- Een MGF is niet beter of slechter dan een andere wagen qua slijtage door gereden kilometers. De meeste wagens kunnen dan ook probleemloos 200.000 ja zelfs 300.000 km aan. Ik ken menig F'je dat er bijna 200.000 heeft opstaan. Laat ons zeggen dat daar waar 20 jaar geleden de meeste wagens "op" waren bij 100.000 km de meeste hedendaagse wagens net bij die km-stand uit "rodage" zijn. Ik denk dat de meeste F'jes die te koop worden aangeboden tussen de 40000 en 50000 km hebben, en dat is prima.
HTH
--------------------------reply by Jupilerman-----------------------------
Jarno,
Auto´s met MG-R history zijn heus niet altijd de beste. Menig bezoeker van deze BBS zal je dat beamen. Garagehouders weten niet altijd veel over de specifieke verzuchtingen van de *F*. Vaak worden de oplossingen van een probleem hen door de eigenaar aangewezen. Er Zijn er zelfs die niet weten hoe je de lichten moet afstellen (nodig voor technische keuring in B). Dus, wat is een goeie. Ik zou zeggen ga praten met de eigenaar, waarom gaat hij weg, hoe gepassioneerd is/was hij. Dit kan al een indicatie zijn over de zorg die aan de auto besteed werd.
succes
Jupke
--------------------------reply by Erik B. -------------------------------
Jarno,
De meest algemene regels voor een aankoop van een okkazie gelden ook voor de aankoop van een F.
Zorg vooral dat je al het één en ander afweet van de wagen... 't is niet echt moeilijk om vrij snel meer te weten dan de verkoper. Op het internet vind je een hele lading informatie; ergens moet er zelf een buyers guide zijn. Een goede start is de iets "dated" versie van de FAQ:
http://www.mgcars.org.uk/MGF/mgfindex.htm
Nog enkele dingen waar ik plots aan denk:
- als de hardtop (een optie) erop staat, vraag dan om hem eraf te nemen, zodat je ook de staat van de softtop en achteruit kan checken
- check de rijhoogte, is die te laag vraag dan wat de eigenaar gedaan heeft om hem lager te brengen
- check de slijtage van de banden
- vraag wanneer de koelvloeistof vervangen is, en controleer de staat ervan. Je bent toch in de buurt, dus controleer het oliepijl (all the usual stuff.... ). Probeer te ontfutselen of de wagen een defecte kopakking heeft gehad.... bij een ouder model kan dit eerder een geruststelling zijn.
- wanneer zijn remblokken en -schijven voor het laatst vervangen ?
- check het tapijt in de ruimte voor de voeten voor vochtige plekken.... nogal delicaat, zeker bij F-en met airco.
- kies liever een recentere wagen dan een oudere
- koop een cabrio in de herfst of winter ipv. in de lente, zomer (prijs)
gr.
--------------------------reply by Bruno V ------------------------------
...en als je er een koopt kan je hem laten checken in een VDAB-center op alle mogelijke onzichtbare gebreken, enfin , in Belgie toch, misschien hebben jullie ook zo'n testcentra in Holland.
--------------------------reply by Ivan ----------------------------------
Ook interessant om na te kijken zijn de productiedata op de koplampen vooraan (om na te gaan of de wagen vooraan geen schade heeft opgelopen tgv een ongeval). Zijn deze duidelijk verschillend of van een recentere datum dan de auto zelf, of ontbreken ze simpelweg (verwijderd door de handige hersteller), dan kan dit een aanwijzing voor frontale schade zijn... .
Hoe te vinden ? Open de motorkap vooraan en op de grijze kunststofbehuizing van de koplampen is een duidelijk label aangebracht met de naam (Valeo ATh, België !) en de productiedatum.
Als het antwoord op de vraag "is deze wagen ongevalsvrij" ja is; en je ziet een datumverschil tussen de twee koplampen, vraag hem dan maar eens waarom er ooit 1 (of 2) koplampen vervangen zijn ... Er kan een goeie reden voor zijn (bvb gebroken tgv steenslag; ...) maar de vlotheid waarmee het antwoord komt zal je al veel zeggen over de eerlijkheid van de persoon waarmee je te doen hebt...
Privaat kopen is één zaak; maar bij bvb een dealer krijg je meestal wel een goede garantie. Persoonlijk zou ik meer voorstander zijn om bij een dealer te kopen, tenzij je de privé persoon persoonlijk kent.
Check ook het interieur en de algemene staat van de wagen. Indien dit goed onderhouden werd is de kans groot dat er ook op een deftige manier met de wagen gereden werd, met oog voor het normale onderhoud (kijk ook het onderhoudsboekje na, en vraag evtl. de fakturen op).
Ivan
--------------------------reply by Erik B---------------------------------
Nog eentje die sommigen van ons al een tijdje kennen:
http://www.mgfcar.de/vin/emgf_vin.htm#code
--------------------------reply by Bruno V-------------------------------
Dat laatste klopt helemaal, maar kijk eerder naar de code op de zijruiten (laatste cijfer geeft jaartal weer). De voorruit kan immers vervangen zijn geweest. In dat laatste geval is het te hopen dat het merk niet "Pilkinton" is zoals op de site van Dieter. Dat laatste merk is namelijk geen originele ruit, maar piraat van de carglass-gasten, en geloof me, daar wil je echt geen ruit laten plaatsen ;
ten eerste zetten de heren geen roestweerder op de sponning van de ruit, en ten tweede is zo'n Pilkinton ruit veel dunner dan een originele ruit, waardoor steenslag gemakkelijker voorkomt. Het is dat eerste punt dat vooral belangrijk is. Zie je dus een pilkinton ruit in een Mg, weet dan dat het jaartal niet juist is, en controleer extra op roestvorming.