Er zijn toch nog steeds veel mensen die denken dat het K-blok (hetgeen in een F ligt) een honda motor is.
In 1992 of zo heeft Rover destijds besloten om niet meer de dure honda blokken te komen maar voor met name de kleinere motoren een nieuw blok te ontwikkelen: het K blok.
Oorspronkelijk ontwikkeld als 1,1 en 1,4 liter motor waarbij de laatste met 16 kleppen een niet onaanzienlijke 104 kp wist te lepelen. Later heeft men het motorontwerp drastisch herzien en met andere cylinderbussen is men tot een 1,6 en 1,8 motor gekomen. Nu zou men tot 2 liter in staat kunnen zijn (maar dat heb ik nog nooit bevestigd gehoord)
Als 2 liter en 2,5 liter is in principe hetzelfde blok maar dan in V6 configuratie ontworpen.
K blokken zijn opvallend licht in gewicht en bevatten extreem weinig koelwater. het ontwerp is danook enigzinds afwijkend van wat gebruikelijk is. de cylinderkopbouten zitten niet in het onderblok vastgeschroefd maar lopen er dwars doorheen waardoor het meer sterkte moet krijgen.
Het weinige koelwater is in een F niet altijd een voordeel, (koude stoot met opwarmen).
Technische gezien zijn deze Engelse blokken zeker een sterke ontwikkeling de zeker wat creativiteit voor oplossingen de honda blokken verslaat.
(overigens is destijds een grote rel in Engeland ontstaat omdat Margaret Thatcher tegen het in eigen huis ontwikkelen van een motorblok was, zij was van menig dat Rover (MG bestond toe niet) deze blokken beter inkocht, Gelukkig waren ze eigenwijs
