BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
Onregelmatig toerental stationair« Apr 23rd, 2003 »
  • Han

    Onregelmatig toerental stationair« Apr 23rd, 2003 »

    door Han » ma maart 22, 2004 10:28 pm

    Mijn MGF II bouwjaar 2000 heeft nogal last van onregelmatigheden bij stationair draaien.

    Soms staat het aantal op 1000 toeren en dan ineens op 1500 toeren met uitschieters naar 2000 toeren.

    Zijn er mensen die hier een verklaring en oplossing voor hebben.

    mvg hb
    ------------------------Reply Bruno --------------------

    Heeft hij het vooral als hij warm staat ?
    Zoja, moet je het niet ver zoeken: Je hebt waarschijnlijk een kunststoffen behuizing voor uw gasklep (juist voor de luchtfilter)
    Door de warmte zet deze kunstof uit waardoor de asjes van de gasklep vast komen te zitten in de behuizing.
    Een nieuwe metalen gasklep is de oplossing. Ok, goedkoop is het niet (131,60 £ ,bij mike satur), maar deze exemplaren zijn groter (52mm ipv 48mm) waardoor je vermogen ook groter wordt. 2 troeven in 1 klap. Zelf monteren is zeer gemakkelijk.

    ------------------------Reply ErikB --------------------

    Wel waarschijnlijk heeft het helemaal niets te maken met de kunsstofbehuizing, aangezien je een MkII van 2000 hebt. In die periode is er immers geswitched van plastic naar metaal (wel zelfde diameter, nl. 48mm).
    Check voor alle veiligheid of de behuizing zwart plastiek of zilver metaal is. (om te lokaliseren: koffer openen, onder de grill, links van het midden, de gaskabel komt van rechts toe op een kleine halve cirkel, links komt een buis van de luchtfilter toe, hth).

    Het stationair toerental wordt bepaald door de "steppermotor" en die kan ge-reset worden:
    - contactslot in pos. 2 draaien (dus de wagen start niet), 5 maal na elkaar het gaspedaal volledig indrukken en loslaten, 15 tellen wachten, sleutel uit het contact halen en nog eens 15 tellen wachten*.

    Heb je het probleem nog steeds, laat dan iets weten, .... 'k Heb nog een aantal ideeën, maar mijn postings zijn al lang genoeg


    * één van de 15 tellen is niet nodig, maar aangezien ik nooit weet dewelke voer ik ze beiden uit... altijd juist
    ------------------------Reply Bruno --------------------

    BTW, kent iemand het serienummer dat op de gasklepbehuizing dient te staan, als het een 52mm is ?
    Ik wist immers niet dat de 48mm ook in metaal bestaat.
    Ik zou misschien wel eens in het zak kunnen gezet zijn.
    Of hoe kan ik ze nog onderscheiden die 48 en 52 mm (zonder ze te demonteren)
    ------------------------Reply ErikB --------------------
    MHB000261

    en ik herinner me ook dat er ergens 52 staat.

    ------------------------Reply Bruno --------------------
    Wat het probleem van de stationair toerentalbetreft :
    Wat je ook nog eens proberen is het volgende. Vijs de spanband rond de gasklep los, de kant waar de luchtfilter op aangesloten is. Je ziet nu de gasklep in de behuizing zitten. Deze komt ook dikwijls vaster te zitten door een vervuiling van de karterontluchting. De asjes dienen dus schoongemaakt te worden. En als je toch bezig bent kunnen de wanden van de behuizing en de gasklep zelf ook een poetsbeurt verdragen. Hoe schoonmaken ? Met carburator reiniger, bv. ONE SHOT van KENT. Gebruik in geen geval een remmenreiniger of andere ontvetter, daar die agresieve produkten bevatten zoals bv. amoniak. Deze tasten de O-ringen en afdichtingen aan, of laten ze uitzetten waardoor ze niet meer afsluiten.
    Ook al heb je bovenstaand probleem niet, af en toe eens reinigen op deze manier van de gasklep is nooit slecht, want geloof me, vuil wordt ze.

    ------------------------Reply Bruno --------------------

    Op de mijne staat TV2 T005 1411 en ook nog:
    MHB 000090
    Iemand een idee of het over een 52mm exemplaar gaat. Daar is het toch voor verkocht geweest bij een rover/mg garage. T.t.z. deze werd geplaatst ter vervanging van het kunststoffen exemplaar.
    ------------------------Reply ErikB --------------------

    Sorry Bruno... 48mm
    wel v. metaal, maar dat had je waarschijnlijk al door.
    ------------------------Reply ldp --------------------
    Bruno,

    Een kennis van me -ook mgffan - kan daar over meespreken.
    Hij heeft net gezelfde meegemaakt, maar heeft nadien kosteloos een nieuw exemplaar verkregen met een dia van 52 mm.
    Je weet dus wat je te doen staat.

    PS: Ik kijk even de rijhoogte met lowering knuckles na dit weekend.
    Blijkbaar zijn er dus meerdere mg-garages die - onbedoeld - soms vergissingen maken bij plaatsing en/of bestellingen van onderdelen.

    M'n garagist zij gisteren bvb dat bij het plaatsen van lowering knuckles, ze van de hoofdzetel uit weinig advies krijgen ivm deze materie (weten dus niet hoeveel psi dient gestoken te worden).
    Ook had ik zelf gevraagd om de sporing van m'n wielen te zetten op 0gr en 5 minuten inspoor, zowel voor en achter (techtalk1). Ik moet zeggen dat m'n F nog nooit zo goed baanvast lag (kan ook liggen aan de knuckles natuurlijk).

    Daarom is het juist goed om via forums e.d. op de hoogte te blijven van verschillende zaken, en dat we ervaringen, pluspunten en illusies uitwisselen.

    mvg,

    lieven

    ------------------------Reply ErikB --------------------

    Eén van de redenen waarom ik alles bestel via partnumber... soms kan deze werkwijze wel eens in je voordeel spelen (ook de prijs kan voordeliger zijn). Krijg je iets verkeerd, dan zal het te zien zijn aan het partnumber en anders heb je verkeerd besteld.

    ------------------------Reply Jan --------------------
    HELP HELP HELP

    Een noodkreet van een nieuwe member uit Noord Nederland. Ik zit met exact hetzelfde probleem als door Han aangegeven. Mijn MGF van 02-2000 heb ik vorig jaar augustus gekocht en sindsdien zit ik met het probleem van het niet regelmatig stationair draaien. Hiervoor ben ik reeds een tiental keer teruggeweest naar de dealer; echter tot op heden zonder resultaat. Het gasklephuis is inmiddels 2 maal vervangen; de huidige heeft de volgende codes: TV2 T005 1081 en MHB 000090 en is van metaal. Elke keer als ik met de MGF bij de MG-Roverdealer kom, wordt de auto aan de diagnoseapparatuur gezet en blijkt het toerentaal te hoog te liggen: ofwel 1500 ofwel 2000 toeren. De computer in de auto wordt elke keer weer gereset maar het probleem is soms na enkele honderden meters of na enkele dagen weer terug. De dealer heeft MG-Rover Nederland hiervoor al diverse malen benaderd echter de supprt hiervan is minimaal en teleurstellend. Tevens is de centrale computer (heet geloof ik ECU) naar MG Rover in de UK gestuurd en gereset zonder resultaat. Ook tijdelijk met een andere ECU gereden (2 maanden) maar na 6 weken weer dezelfde klachten. Mijn MG-Roverdealer weet het ook niet meer hoe dit probleem op te lossen. Heeft iemand van jullie een goede raad of heeft dezelfde problemen gehad en hoe is dit toen opgelost?
    De opties die jullie al hadden gepost zijn allemaal al geprobeerd maar dus zonder resultaat.

    Alvast mijn hartelijke dank.

    Gr.

    Jan


    ------------------------Reply Bruno --------------------

    Al eens een nieuwe steppermotor geprobeerd ? 10 tegen 1 zit daar de fout , al reset niet helpt, zal je hem IMO moeten vervangen.
    Erik heeft onlangs ook een nieuwe gemonteerd, hij weet misschien prijs en partnummer. Erik ?
    ------------------------Reply ErikB --------------------
    hmmm.... niet echt eenvoudig natuurlijk (anders hadden de MG-Rover guys het ook al wel gevonden). De steppermotor zorgt inderdaad voor het stationair toerental. Bij een gesloten gasklep (geen gas geven dus), zorgt die dat er lucht via een bypass toch in de throttle body (tb) en luchtinlaat komt. De stepper motor wordt aangestuurd door de MEMS/ECU. De exacte prijs heb ik niet, maar 't was iets in de buurt van €150.00

    De stand van de gasklep (en dus ook bepalend voor het toerental) wordt doorgegeven door de tps (Throttle position sensor) die 9/10 vervangen werd samen met de tb.

    Om het stationair toerental te bepalen, gaat MEMS ook gebruik maken van de input van de watertemperatuur sensor. Het gebeurt wel meer dat deze stuk gaat... als ie stuk is, gaat dit echter dikwijls gepaard met een hoger brandstofverbruik. 'k Zou wel verwachten dat dit via Testbook (de diagnose computer) opgespoord kan worden.

    De lambda sensor kan het naar mijn mening (maar wat is die waard) niet zijn, aangezien deze enkel bij bedrijfstemperatuur het benzine-lucht mengsel gaat regelen, en niet zozeer het toerental.

    Gaat het om een VVC of een "gewone 1.8" ?
    Komen de hogere toerentallen ook voor bij situaties waarbij het toerental hoger ligt, m.a.w. blijven de toeren soms hangen tijdens het opschakelen of terugschakelen ?
    ------------------------Reply Han --------------------

    Hallo Jan,

    Ik heb inmiddels ook iets uitgeprobeerd, namelijke het vervangen van de kunststof gasklep voor een metalen. Dit heeft echter ook nog niet een volledig bevredigend resultaat opgeleverd. Alhoewel het niet meer zo ernstig is als bij de oude gasklep.

    Mocht jij (iemand) nog meer suggesties hebben houd ik me aanbevolen, om hoge garage rekeningen te voorkomen. Daar hebben ze blijkbaar ook geen kantklare oplossing voor dit vaker probleem.

    Misschien een idee om als er meer mensen zijn met dit (misschien typisch bouwjaar 2000) probleem dat we het gezamenlijk proberen bij de importeur.

    Echter andere suggesties ook welkom, want ik wil het nog steeds graag oplossen.

    Het rijden in de MGF vvc is echt een genot en stationair toerental probleem oplossen zou dit nog verder vergroten.

    Al vast bedankt

    Han
    ------------------------Reply Alexander --------------------

    Ik ben dus die MG fan waar LDP het over had. Mijn garage had de verkeerde TB besteld, en ik had het maar een half jaar later door. Serie nummer moet eindigen op 261 en NIET op 090. Als je een MK I of MK II hebt, moet je de garage het chassisnummer laten ingeven van een MGF Trophy. Dan kunnen ze gemakkelijk het juiste stuk bestellen. (ik wist het stuknummer niet bij bestellen). Mijn garage heeft wel kosteloos de boel vervangen, en het resultaat is voelbaar.
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten