BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
wiellagers
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    wiellagers

    door MGF_TV » do mei 11, 2006 4:44 pm

    @Remieme;

    was het een achterwiellager die versleten was en zo ja wat voelde je dan?

    Ik heb namelijk vorig jaar nieuwe remschijven gestoken achteraan omdat de linkse kromgetrokken was. Volgens iedereen die ik raadpleegde kan een slechte wiellager daar moeilijk de oorzaak van zijn. Ik heb toch even de wiellagers laten controleren en daar was volgens de dealer idd niets aan. Nu heb ik de indruk dat de linker remschijf achteraan weer krom aan worden is. Dit kan volgens mij geen toeval zijn en ik ben dan ook op zoek wat de oorzaak zou kunnen zijn voor ik er iets aan doe.
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do mei 11, 2006 5:10 pm

    Het voelde aan als trillen van de hele wagen.

    Vreemd genoeg werd het bij 120km/u en harder pas echt voelbaar. Twijfelde daarom ook enige tijd aan de kwaliteit van het wegdek. De A16 en A17 waar ik regelmatig op rijd, zijn nou niet echt in topkonditie. Er is 2 weken geleden gedeeltelijk een nieuwe toplaag op de randweg bij Bergen op Zoom gelegd en hier was het trillen ook voelbaar.

    Poosje geleden ook al eens vermeld, dat mijn auto trilde in een topic van PatrickT. Maar even later was het weer verdwenen. Daarom dacht ik aan de uitlijning. Door het warmere weer is de wagen iets hoger komen te staan, en was het even over.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do mei 11, 2006 6:27 pm

    De wagen opkrikken en op 10 over 7 en 10 voor 4 het hele wiel proberen te kantelen. De speling moet dat echt nihil zijn. Heb je wel speling zijn het je wiellagers.

    Is het niet zo dat je remblokken maar langs 1 kant aangrijpen of blijven aanlopen ?
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do mei 11, 2006 6:48 pm

    Bij mij zat er behoorlijk speling op. Ze hebben me het laten zien en schrok er behoorlijk van. Hebben niet opgemeten hoeveel, maar leek mij meer dan 1cm :shock:
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » vr mei 12, 2006 9:03 am

    Sander schreefColonDe wagen opkrikken en op 10 over 7 en 10 voor 4 het hele wiel proberen te kantelen. De speling moet dat echt nihil zijn. Heb je wel speling zijn het je wiellagers.

    Is het niet zo dat je remblokken maar langs 1 kant aangrijpen of blijven aanlopen ?

    Mogelijks, ik zal eens proberen te kijken zaterdag als Elena het toelaat.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma mei 22, 2006 1:06 pm

    Heb dit WE de joint-balls van de stuurinrichting vervangen en het fenomeen lijkt verdwenen.
    Ik was altijd al wat sceptisch als er over de scherpe stuureigenschappen van de F gesproken werd omdat ik de mijne nu eenmaal niet zo goed sturen vond. Na de vorige uitlijning bij Peter reed hij al heel wat beter maar toch zat er wat gezwalp in. Tijdens het uitlijnen zei Peter al dat er een klik in het stuursysteem zat waardoor de uitlijning niet perfect gezet kon worden. Dus ik vorig WE mijn vuile kleren aan toen de baby diep in dromenland lag. Het ding was echt wel goed versleten aan de linkerkant :wink:
    Nu stuurt hij nog een stuk beter, en eigenaardig genoeg is die trilling ook verdwenen.
  • frank
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 27
    GeregistreerdCOLON di feb 28, 2006 11:35 pm
    WoonplaatsCOLON 2230 herselt

    door frank » ma mei 22, 2006 11:26 pm

    ik heb hetzelfde voorgehad met mijn F"ke. Eens 120km werd mijn neus wit van angst. Hij was gewoon niet meer te houden aan de achterzijde. Opgekrikt en gevoeld of er speling was op de achterwielen - eerst wielen afgedaan uiteraard. Langs rechts kon ik de remschijf met de hand duidelijk bewegen - uiteraard niet in de draairichting maar een gevoel dat alles loszat. Ik heb de grote moer in het midden(geborgde moer) losgemaakt en een beetje bijgedraaid. Wagen liep perfect nadien. Ben uiteraard geen specialist en kan ook niet verklaren hoe het komt dat die borgmoer losser is gekomen. Mogelijk lager uitgesleten? ik hoor echter geen geluid tijdens het rijden en het wiel draaid prima! Moet nog verder onderzocht wordedn maar voorlopig is rijden terug een plezier behoudens dat ik nu mijn ruiten niet meer omhoog krijg! Ja weer eens iets anders om naar te zoeken,
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di mei 30, 2006 2:09 pm

    Heb ondertussen nieuwe banden laten leggen en toen werd het trillen bij remmen op hoge snelheid echt beangstigend. Had bij de bandencentrale (jawel, de bekende VR van Peter) even gevoeld aand de lagers en ook Peter zag er geen problemen in. Wel zagen we dat de linker remschijf iets blauwer was dan de andere en dus waarschijnlijk weer krom was.
    Goed, ik dit weekend maar weer eens de auto opgekrikt en aan het opmeten geslagen. Idd, schijf krom. Maar WAAROM daar voor de tweede keer?
    Toen heb ik maar de hele remklauw uit elkaar gevezen omdat metingen niet zo echt veel opbrachten behalve dat het veertje om versleten remschoen aan te geven tegen de klauw klemde. Nergens iets ergs gevonden dus die boel terug in elkaar. Bij nazicht van de handreminstallatie echter zag ik dat de beugel voor de handremkabel geplooid was. Gezien dit het enigste was dat werkelijk goed verkeerd zat neem ik dat aan als oorzaak van het slecht terugkomen van de schoenen en aldus het opwarmen en kromtrekken van de schijf (in combinatie met het veertje dan).
    Heb dan vervolgens de schijven wat afgedraaid tot ze binnen de tolerantie van .5mm zaten (heb nog 9,24mm van de 10 mm over nu), de remolie achteraan wat ververst (hoeveel olie moet je eigenlijk drainen vooraleer de ganse hoeveelheid remolie ververst is?) en alles terug gemonteerd. Het remgedrag bij hoge snelheid is nu weer volkomen normaal en ik hoop dat de schijf nu niet terug krom trekt.
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten