BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
HGF - Joint de culasse « Thread started: Jun 11th, 2003»
  • Alain mgf

    HGF - Joint de culasse « Thread started: Jun 11th, 2003»

    door Alain mgf » ma maart 22, 2004 12:36 pm

    Heb onlangs op een Engelse BBS statistieken gezien over het aantal Head Gasket Failures (Joint de Culasse)
    voor de MGF.

    Iemand sugereerde dat je dit in het werkingsbudget van een MGF moet incalculeren. Om de 50.000 km een HGF

    Is dat echt zo ?
    Moet je als MGF rijder altijd schrik hebben dat er op een dag wel een HGF zal optreden ?
    Of is er workaround om dit blijkbaar veel voorkomend probleem op te lossen ?

    thanks

    Alain
    ------------ Reply Geert ---------------

    Dag Alain,


    Ik heb een MGF VVC uit 1998 en heb nu iets meer dan 54.000km. Ik heb nog geen HGF gehad.
    Ik zorg er altijd voor dat de motor goed warm heeft vooraleer ik wat sportiever ga rijden. De eerste 10 minuten niet boven 3.000rpm en langzaam braafjes optrekken aan de rode lichten.
    In feite geldt dit voor iedere auto en niet alleen voor een MG !
    Het is een sportieve auto en hij nodigt u meteen uit om hoog in toeren te gaan, vooral een VVC want die komt pas dan tot leven maar ik probeer mij altijd te beheersen (al is het soms moeilijk !).

    Toen ik uitkeek om een MG te kopen had ik daar ook schrik van. Op het net kan je inderdaad veel vinden over HGF's maar toen ik dit vertelde bij verschillende dealers vertelden ze me :
    - de K-series motor van ROVER wordt ook nog in andere wagens gebruikt en daar hoor je veel minder over HGF,
    - slecht nieuws hoor je altijd meest, van degene die goed zijn hoor je niets en er zijn al veel MG's verkocht!
    - de MG is een sportieve auto dus wordt de motor ook vaker hoger belast,
    - de meeste die een HGF hadden, hadden ook ge-tune-de motoren, ttz andere uit- en inlaat, andere chip en zo meer vermogen dan waarvoor de motor eigenlijk berekend was.
    Dealers hebben natuurlijk altijd een pasklaar antwoord op lastige vragen maar ik vond toch dat er een grond van waarheid inzat.

    Op de Engelse BBS heb ik ooit eens iets gelezen om de motor wat meer koeling te geven. Daar had iemand onder zijn wagen een soort "luchtschepper" gemonteerd om de lucht die onder de wagen doorgaat af te leiden naar het motorcompartiment. Het was een standaard onderdeel van een TOYOTA MR, meen ik mij te herinneren, die met weinig aanpassingen kon gemonteerd worden op een MG.
    Of het hielp weet ik niet.

    Belangrijk om te weten als je een tweedehands wagen koopt, is wat voor rijstijl de vorige eigenaar had en of er al aan de motor gewerkt is geweest. Soms niet gemakkelijk want in zo'n situaties hoor je dan weer zeer weinig slecht nieuws...

    mvg
    Geert

    ------------ Reply Christophe ---------------

    Idd, ik zou me niet direct druk maken. Jij krijgt alleen de mensen te horen die een HGF gehad hebben.

    Veel hangt natuurlijk van de rijstijl af, goed warmrijden is heel belangrijk, als je echt schrik hebt kan je denk ik bij Ms (en andere) wel een aantal upgrades doen die de kans op een HGF doen dalen (uitsluiten?)



    Christophe

    ------------ Reply ErikB ---------------
    ouch... een gevoelige topic blijkbaar.

    Naar mijn mening is er inderdaad wel een probleem geweest (!) met de K-series en z'n koppakking. Vrij eenvoudig gesteld kan een koppakking om twee redenen stuk gaan:
    a) er loopt ergens iets fout, de druk/temperatuur wordt te groot en de pakking scheurt
    b) er loopt niets fout, behalve bij de koppakking zelf

    In de statistieken (de Hall of Shame, ooit gestart door Dirk V.) werden enige trends opgemerkt. Een HGF (Head Gasket Failure) trad immers meer op na een onderhoud waarbij de koelvloeistof vervangen werd. Het ontluchten van het systeem is niet echt eenvoudig en zelf de workshop manual zag een 'bleeding screw' over het hoofd. De luchtbellen in het systeem zorgden bij een aantal mensen voor problemen. Luchtbellen kunnen eveneens ontstaan als er ergens een lek is, waardoor koelvloeistof voor lucht wordt geruild in het koelsysteem. De leidingen die de koelvloeistof naar de radiator brengen en terug zijn hier vaak een oorzaak van.
    Een andere oorzaak van een aantal HGF moet waarschijnlijk gezocht worden bij de dop van het expantievatje... in de loop d'er jaren heeft deze wel een revisie gekregen (aanduiding met een witte stip).
    Helemaal vrijuit gaat de pakking niet, want ook deze werd vernieuwd, inclusief de manier waarop de cilinderkop op het motorblok en pakking wordt gemonteerd (steel dowels).

    Waarom de K-series beter scoort in andere wagens ? Andere layout van het koelsysteem en plaats van de motor. Er zijn ook wel Elises die het vlaggen hebben en de eigenaars van een Caterham doen gemiddeld heel wat minder kilometers.

    >>> de MG is een sportieve auto dus wordt de motor ook vaker hoger belast, <<<
    Oeps.... 'k zou tegenwoordig eerder een MG vertrouwen dan de gemiddelde Diesel bedrijfswagen.

    >>> de meeste die een HGF hadden, hadden ook ge-tune-de motoren, ttz andere uit- en inlaat, andere chip en zo meer vermogen dan waarvoor de motor eigenlijk berekend was. <<<
    Nope.... in die dagen kostte een F nog aardig wat, en werd er nog niet echt veel aan tuning gedaan. Luchtfilters werden vrolijk uitgewisseld en hier en daar stak ook wel een ander uitlaat, maar de motoren werden niet echt gestressed. De ICON chip was (en is) eerder een zeldzaamheid.
    Vandaag zijn er zoveel betere luchtfilters, gasflowed heads, andere nokkenassen, uitlaatspruitstukken en throttle bodies en een echt probleem vormt die gasket niet meer.
    BTW, is Rover Motorsport niet op het idee gekomen om de Cup cars 180pk te laten blazen. En is het niet MG Rover die na jaren een 160pk sterke Trophy op de markt zet ?
    De 1800 is in weze een goed blok met aardig wat capaciteiten.

    Eveneens vermelden dat het aantal HGF sterk daalt en ik niet echt een TF ken die er één heeft gehad.

    bovenstaand is natuurlijk een uiteenzetting van hoe ik de dingen waarneem en probeer te verklaren.

    ------------ Reply Alain ---------------

    Hoi Erik, bedankt !

    Er zijn dus door de jaren heen blijkbaar heel wat verbeteringen aangebracht.

    Zijn die echter ook op oudere (1997) MGF's toe te passen ?

    Ik veronderstel dat de manier waarop de cilinderkop op het motorblok en pakking wordt gemonteerd (steel dowels) niet echt simpel toe te passen is.

    De dop van het expansievaatje dan waarschijnlijk weer wel. En ik veronderstel dat de meeste dealers het vervangen van koelvloeistof nu ook wel onder de knie hebben ?


    Thanks

    Alain


    ------------ Reply Christophe ---------------

    Ivm met de steel dowels:

    CYLINDER HEAD DOWELS
    The standard K series head locating dowel is made from plastic, this can allow movement between the head and block and eventual headgasket failure, when this occurs replace the standard item with this CNC machined component made to exacting tolerances to enable a positive location between head and block. Price is a low £1.25 per pair plus vat (£1.47)


    Te verkrijgen bij ms. Iemand hier ervaring mee?


    ------------ Reply Bruno ---------------

    T'is zoals je zegt Erik , bedrijfswagens, leasingwagens, en daar wordt niet nauw op gekeken, want zo is men nu eenmaal, t'is maar van de firma, dus "rijden we maar op", warm rijden is niet nodig, want als het stuk is wordt het hersteld op kosten van de firma, of leasingmaatschappij. Misschien daarom dat er zoveel TDI'tjes in de garage staan met het motorkapje open,
    en niet zozeer omdat de kwaliteit minder is.


    ------------ Reply ErikB ---------------

    >>> Te verkrijgen bij ms. <<<
    en ook te verkrijgen bij de lokale MG-Rover dealer.
    Als ik me niet vergis, gebruikt Mike S. nog wel een ander soort bouten.

    Naar mijn mening zijn dit echter dingen die pas aan de orde zijn als de motor open moet... voor een herstelling van de HG misschien ?!?

    ------------ Reply jupilerman---------------

    Hoi gasten. Misschien nog mijn gedacht.
    Door het verlagen van de wagens (tot 320mm-330mm) komen verbindingen van de leidingen v/d koelvloeistof nogal onder (trek)spanning te staan. De MGR clipsen zijn werkelijk nutse, roesten e.d.. Hier kan koelvloeistof uit lekken met de bekende gevolgen.
    Bij elke zichzelf respecterende autozaak (of MS) kan je spanbeugels kopen die een pak steviger zijn en met een bout rond de leidingen worden opgespannen.
    Zelf dacht ik dat ik prijs had. Gelukkig was het de clip van de hydraulische leiding naar mijn rechter achter hydragas sfeer die doorgeroest was. Ja, koelvloeistof en hydragasvloeistof hebben af fabriek dezelfde kleur. Dus een druppeltje groene vloeistof op de garagevloer kan al snel verkeerd geïnterpreteerd worden. Met de bouwkwaliteit van onze *F*´en (laten we eerlijk zijn) zou het mij niet verwonderen indien @ de beschutte werkplaatsen van Londonbridge deze vloeistoffen verwisseld worden, als was´t maar voor een paar druppelkes alvorens te vloeken en ´t ander flesken te nemen.
    David.
    NB: indien dit al ergens hierboven beschreven staat, vergeef het mij wan´t ´k had geen goesting die epistels te lezen. *LOL*


    ------------ Reply Bruno ---------------
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten