door Pete » do maart 16, 2006 10:23 pm
Bij deze het orginele stuk uit de Volkskrant:
_______________________________________________________
Nieuwste MG Rover komt straks uit China
Van onze correspondent Hans Moleman, Donderdag 16 Maart 2006
SHANGHAI - De MG’s en Rovers, ooit iconen van de betere Britse klassen, komen straks uit China. Nanjing Auto, een staatsconcern in de oude keizersstad Nanjing bij Shanghai, heeft van de Chinese overheid toestemming gekregen voor wat bij de fabriek Project 566 heet: de wedergeboorte van deze failliete Britse automerken.
Nanjing Auto, dat nu samen met Fiat auto’s en vrachtwagens maakt, investeerde vorig jaar ter waarde van vijftig miljoen pond. Complete assemblagelijnen, fabrieksinstrumentarium en de rechten op diverse modellen kwamen rechtstreeks uit de failliete boedel van MG Rover in Engeland.
De eerste Chinese Brit zal de MG 75 worden, die medio 2007 in de showroom moet staan, zegt bestuursvoorzitter Wang Haoliang in de Chinese media. Nanjing Auto bouwt voor de MG- lijn een aparte fabriek, met een capaciteit van 200 duizend auto’s.
De Nanjingse provinciale staatsfirma wordt daarmee een flinke concurrent voor SAIC. Ook deze staatsondernemers hebben namelijk beslag gelegd op krenten uit de pap van de failliete boedel van MG Rover. SAIC betaalde 67 miljoen pond voor de ontwerpen van de Rover 75, de Rover 25 en de bijbehorende motoren. Wat SAIC daarmee gaat doen, is onduidelijk.
De Chinese auto-industrie stevent ondertussen volgens lokale analisten op een indrukwekkende overcapaciteit af. Vorig jaar werd tien miljard euro geïnvesteerd in de uitbreiding van autofabrieken. Het land telt nu ongeveer tweehonderd automakers, meest kleine regionale producenten van bestelwagens, die alleen kunnen draaien dankzij forse steun van de plaatselijke overheden, die een eigen autofabriek als een prestigezaak beschouwen.