Oorzaken lekke koppakking
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Oorzaken lekke koppakking

    door Brooklands » za jan 07, 2006 11:32 pm

    Gisteren een bericht ontvangen van een teleurgestelde TF rijder (bouwjaar 2003, 40.000km). De auto nieuw gekocht en altijd in de verwarmde schuur. Op een gegeven moment liep de temperatuur op en moest koelvloeistof worden bijgevuld. Kort daarna hetzelfde en iedereen kan het wel raden: de koppakking.
    Op de websiste van Brown & Gammens staat dat in negen van de tien gevallen een lekke koppakking een gevolg is van een te laag koelvloeistofpeil. De "water level sensosr kit" moet de bestuurder tijdig waarschuwen bij een (snel) dalend vloeistofpeil.
    Mijn vraag: als er een lek in het koel(leiding)systeem zit dan kun je met een waarschuwing een lekke koppakking voorkomen, dat geloof ik wel. Maar is het ook zo als het koelvloeistofpeil zakt, dat dit negen van de tien keer door lekkage komt, of heeft dit ook vaak een andere oorzaak?
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » za jan 07, 2006 11:50 pm

    Als het koud is krimpt de vloeistof, dat doet het nivo ook iets zakken. Ik weet alleen niet hoeveel.

    Johan
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za jan 07, 2006 11:57 pm

    Johan schreefColonAls het koud is krimpt de vloeistof, dat doet het nivo ook iets zakken.


    Ik heb geen ervaring met de sensor van B&G, maar ik ga er wel vanuit dat de afstelling wel zo'n marge heeft dat de buitentemperatuur geen reden is tot alarm van het apparaat.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jan 08, 2006 12:16 am

    Vaak is er ergens een kleine lekkage waardoor de druk van het systeem te laag is en de koelvloeistof kan gaan koken met een HGF als gevolg. Ook kan door de lekkage ongemerkt het peil te laag worden met als gevolg een lekker koppakking. Dat wordt met de B&G kit voorkomen.

    Maar in het geval van de TF eigenaar kan het aan vanalles liggen. Tot brute pech aan toe.
    Building >200BHP K-series
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » zo jan 08, 2006 12:47 am

    Sander schreefColonMaar in het geval van de TF eigenaar kan het aan vanalles liggen. Tot brute pech aan toe.


    De betreffende TF staat nu in de garage en maandag weten ze meer over het hoe en wat, en zodra ik weet wat de oorzaak is zal ik dat ook nog even melden.
    Maar misschien moet ik mijn vraag nog even verduidelijken: stel dat je d.m.v. een sensor constateert dat het koelwaternivo daalt, in hoeveel % van de gevallen is er dan al motorschade? m.a.w. kan het ook zijn dat door motorschade het koelwaternivo gaat dalen of is dit nooit het geval?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jan 08, 2006 1:36 am

    Als je een water -> oil of water -> cilinder of water -> buitenlucht lekkende koppakking hebt is het waterverlies het gevolg van de HGF en niet de oorzaak. Het is echter dan nog steeds zaak dat je het water verlies optijd constateerd omdat als het peil echt laag raakt (leeg tankje) er lucht in de cilinderkop komt en er zogenaamde "hot-spots" ontstaan waardoor de cilinderkop krom trekt of in nog extremere gevallen er nog veel meer stuk gaat door de extreme hitte. Ben je er optijd bij is het in de meeste gevallen iig een "straight swap" van de pakking wat natuurlijk altijd de goedkoopste weg is.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Oorzaken lekke koppakking

    door ErikB » zo jan 08, 2006 3:24 am

    Brooklands schreefColonMaar is het ook zo als het koelvloeistofpeil zakt, dat dit negen van de tien keer door lekkage komt, of heeft dit ook vaak een andere oorzaak?

    tja, een beetje lastige vraag want als het peil van de koelvloeistof zakt (en dan spreken we niet over enkele mm's) dan wil dit uiteraard zeggen dat er minder koelvloeistofaanwezig is en dan is deze dus op de een of ander manier ontsnapt:
    - lekkende radiator (bij een TF al minder kans, aangezien ie daar van Alu is)
    - lekkende ontluchtingsschroef bovenop de radiator
    - lekkende koelvloestofpijpen onderaan de wagen (die dingen worden er ook niet jonger op)
    - lekkende leiding (een rubber slang gaat niet eeuwig mee)
    - lek via de waterpomp
    - lek via de koppakking
    - verdamping via een slecht afsluitend expansievatje
    - overkoken bij een te hoog gevuld expansievatje
    - . . .

    Zelf heb ik een Low Level Coolant Warning Sensor en inderdaad ik ben me ervan bewust dat een volgende HGF nog steeds mogelijk is. In principe gaat een koppakking stuk als indicatie van een onderliggend probleem: bij onze K-series is dit echter niet altijd het geval.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Re: Oorzaken lekke koppakking

    door Brooklands » zo jan 08, 2006 2:07 pm

    ErikB schreefColonZelf heb ik een Low Level Coolant Warning Sensor


    Uit de duidelijke uitleg begrijp ik dat je een HGF niet in alle gevallen kunt voorkomen. Maar als ik het lijstje doorneem dan zijn er nogal wat gevallen waarbij de Water Level Sensor Kit een hoop ellende kan besparen.
    Ik heb nog even op de website van B&G gekeken en daar staat de kit voor 89,99 BP. Onder de kit staat dan ook nog een TF Water Sensor Loom/Plug 03 (BGF1111A) en die kost 8,22 BP each.
    Is dit een reserveonderdeel of moet deze in het geval van een TF erbij worden besteld. Lees ik het woord "each" ga je ook nog denken dat er meerdere moeten worden besteld!
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Re: Oorzaken lekke koppakking

    door Brooklands » zo jan 15, 2006 1:12 am

    Brooklands schreefColonIk heb nog even op de website van B&G gekeken en daar staat de kit voor 89,99 BP. Onder de kit staat dan ook nog een TF Water Sensor Loom/Plug 03 (BGF1111A) en die kost 8,22 BP each.
    Is dit een reserveonderdeel of moet deze in het geval van een TF erbij worden besteld. Lees ik het woord "each" ga je ook nog denken dat er meerdere moeten worden besteld!


    Wie kan mij hier verder helpen?
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » do jan 26, 2006 12:29 am

    Brooklands schreefColonDe betreffende TF staat nu in de garage en maandag weten ze meer over het hoe en wat, en zodra ik weet wat de oorzaak is zal ik dat ook nog even melden.


    De auto is gemaakt en wij moesten 1180 euro betalen de garage had 20 procent voor hun rekening genomen maar ja 1180 blijft een boel geld hij rijd nu wel weer heel goed hoor maar ik ga hem toch te koop zetten.

    De reactie zoals deze is ontvangen op 25-01-2006.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » vr jan 27, 2006 4:14 pm

    en de oorzaak was ????
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » vr jan 27, 2006 7:48 pm

    MGF_TV schreefColonen de oorzaak was ????


    Ik heb daarover nog een mailtje verstuurd afgelopen week. Ben zelf ook benieuwd. Zodra ik antwoord ontvang zal ik dat hier melden.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » zo jan 29, 2006 11:34 pm

    Ik heb al gevonden waar het water naar toe gaat en het was een koude douche :cry: :cry: :cry: . Zodra ik klaar ben met het vervangen van de HGF (idd, miserie alom) zet ik wat meer details online. Een vraagje aan de specialisten alvast: vervang je de trekstangen in de motor als je een nieuwe dichting steekt of recycleer je de oorsponkelijke?

    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jan 29, 2006 11:43 pm

    Je bedoeld de 10 lange bouten ? Je kan de lengte opmeten om te bepalen of ze nog bruikbaar zijn. Zijn ze te lang geworden draai je ze van onder "tegen de pan" geloof ik waardoor het moment daarin verloren gaat ipv het aantrekken van de kop.

    Ga je de waterkanalen in de kop nog een beetje open dremelen ? Ik heb er destijds helaas niet optijd aan gedacht.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma jan 30, 2006 9:33 am

    Ik dacht dat deze bouten tegen hun maximale rekgrens aangetrokken worden en dus door het aanspannen en weer onstpannen (bij het loshalen van de kop) niet meer hun oorspronkelijke specificaties halen.
    normaal gesproken zal een bout altijd terug moeten komen naar de orginele lengte maar zoals Sander zegt bij deze bouten werkt het iets anders en moet je ze nameten of bij twijfel direct vervangen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten