Eerste schokkende ervaring
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    Eerste schokkende ervaring

    door Pete » za dec 24, 2005 12:54 am

    Vanochtend was het dan zover. Ik heb de TF nu vier dagen en reeds vanochtend was ik dicht bij het invullen van een schade formulier.

    Op weg naar mijn werk maakte ik kennis met de kracht van achterwiel aandrijving en stond ik, binnen een paar seconden, met de koplampen in de verkeerde richting op de snelweg. Na een 180 graden spin kwam ik tot stilstand met mijn linker banden in de berm, 20cm naast een lantaarnpaal :shock:

    Enfin, auto gekeert, verder gereden en op een parkeerplaats de banden gecontroleerd en.... weer op adem gekomen. Mijn geluk voor 2005 is nu wel op denk ik :oops:

    Al met al... "if it doesn't kill you, it makes you stronger"

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » za dec 24, 2005 3:25 am

    Ge zijt goed bezig . . .

    Pas op met achterwielaandrijving, maar uit je verhaal kan ik niet echt afleiden of het een driver-error was, of dat er iets anders fout kan zijn.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » za dec 24, 2005 11:09 am

    Tja, het woord "snelweg" suggereert een iets andere situatie (vooral sneller) dan de werkelijke. Het zit zo, op een bepaald punt ga ik bij stoplichten linksaf de snelweg op (bij deze stoplichten begint de snelweg) Het is dubbelbaans en ik stond op de linker baan achter ongeveer 8 auto's als laatste in de rij. De weg was nat van de regen. Eenmaal groen had ik ter hoogte van de stoplichten een snelheid van 30-40. Ik stuur in naar links en geef gas bij om te versnellen. Op dat moment voel ik de achterkant wegglijden. De eerste keer tegensturen ging goed maar de tweede correctie was niet snel genoeg en sloeg de auto door. De motor kwam mij dus links voorbij. Al glijdend schoof ik met de linker wielen naar de rechter berm. Terwijl ik oncontroleerbaar over het wegdek glee zag ik de lantaarnpaal recht op mijn benzine dop afkomen. Maar mijn wielen groeven zich diep genoeg in om vlak naast de lantaarn stil te komen staan.
    Naar mijn mening dus een absolute drivers-error en een deuk in mijn ego natuurlijk :-)

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za dec 24, 2005 1:05 pm

    Pete schreefColoneen deuk in mijn ego natuurlijk


    Misschien is het toch wel tijd om een digitale camera te kopen en eens wat foto's van je TF te maken. Nu ziet het er allemaal nog netjes uit. :o
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » za dec 24, 2005 1:12 pm

    Ja, want zo te lezen is er een behoorlijke kans dat er volgende week deuken in zitten. :wink: Maar goed, eind goed al goed, en veel plezier met de wagen.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za dec 24, 2005 6:05 pm

    Hoi Pete,

    Maakt niets uit hoor. Is ons allemaal wel eens overkomen. Voor een deel kun je dit opvangen door snel te leren omgaan met je TF.
    Was het een F dan zou ik zeggen kijk eens naar de banden. Nu kan ik alleen maar zeggen dat MG rijden goed is voor het aanleren van zelfbeheersing. :)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Striker
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 824
    GeregistreerdCOLON do nov 18, 2004 12:45 am
    WoonplaatsCOLON Dordrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Striker » za dec 24, 2005 6:20 pm

    Gelukkig is het goed afgelopen en is 't enkel een leerzame ervaring geweest :P.

    Maar als ik de situatie zo lees, dan ben je dus ook (achterstevoren) over de rechterbaan geschoven, waar waarschijnlijk ook auto's reden? Ben je daar nog tussendoor geschoven? In ieder geval erg veel geluk gehad!
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » za dec 24, 2005 6:45 pm

    Scherpe analyse Striker. Klopt inderdaad, over de rechter baan geschoven. Maar gelukkig reed ik als laatste en schoof ik achter een bestel busje langs dat als laatste op de rechter baan reed. Zoals gezegd... mijn geluk voor 2005 moet nu wel op zijn :-)

    Wat de opmerking van Kasper betreft: Ik heb mijn banden spanning vanmiddag gecontroleerd en kwam tot mijn schrik op de volgende waarden. Voorbanden 1.2 (moet zijn 1.8 ) en achter 1.3! (moet zijn 2.5 )
    Na ze op druk gebracht te hebben loop de auto ook een stuk soepeler Ach wat vreemd :roll:
    Meteen de tank gevuld. Ik heb nu 290 km op de teller gezet bij een verbruik van 1 op 10.5 (ik hoop dat dat ook verbetert met nieuwe lucht op de plaats waar het hoort)

    Grt
    Pete
    Laatst bijgewerkt door 2 op Pete, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGTF 135 - Pearl black
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » za dec 24, 2005 6:58 pm

    Ik herken de deuk in je ego... Ook ik heb een keer een schuiver gemaakt. Na een aantal maanden voorzichtig te zijn gaf ik vlak na een minirotonde teveel gas. De achterkant brak uit, ik corrigeerde met het stuur, maar liet het gas erop. Een vriend die meereed riep keihard: "Wauw! Dat was gaaf!" En dat was het ook, zonder dat het bewust zo bedoeld was. Ik werd echter overmoedigd. Een paar dagen later wilde ik het weer doen, maar nu express. Het ging zo heftig dat ik het gas uit automatisme losliet. En daar schuild volgens mij nou net het gevaar bij een middenmotor: de auto breekt dan nog extremer uit. Uiteindelijk stond ik haaks op de weg en alles liep gelukkig goed af. Maakt je wel weer even bewust van het gevaar!

    Misschien is het eens een idee om met een aantal forummers aan een driftcursus deel te nemen? Of gewoon eens een klein vliegveld afhuren? De kitcarclub doet dat ook een aantal keren per jaar; is volgens mij best betaalbaar. Dan weet je hoe je moet reageren in zo'n situatie. Daarnaast is het volgens mij erg gaaf om eens te doen!
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » za dec 24, 2005 8:15 pm

    Heren,

    Je weet pas waar de grens ligt als er overheen bent gegaan..
    en gelukkig zijn bovenstaande verhalen goed afgelopen..

    Bart-Jan leuk idee.. ik ben voor..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za dec 24, 2005 9:56 pm

    Bart-Jan schreefColonMisschien is het eens een idee om met een aantal forummers aan een driftcursus deel te nemen?


    Dat is inderdaad een goed idee. Volgens mij moet je dan in Lelystad zijn of in Zandvoort. Dat is niet voor iedereen in de buurt, maar als we hierna de auto zonder kreukels in het rechte spoor terug kunnen brengen is het een dagje training wel waard.
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » za dec 24, 2005 11:12 pm

    Dat is zeker een goed idee Bart-Jan. Ik heb ongeveer een jaar geleden een slip cursus bij Slotemaker gevolgt, maar dat is toch echt anders dan bewust driften.
    Ik ben het ook volledig eens met de opmerking van Bruce, dat je de grens pas kent als je er overheen gaat, maar een volgende keer doe ik dat toch liever in een veilige omgeving dan midden op de snelweg :-)

    Ik weet dat mijn broer een jaar of 15 geleden een drift cursus op Zandvoort heeft gedaan (dat heette toen een touring cursus, om het thuisfront niet te verontrusten :wink: )

    Het afhuren van Schiphol om daar een dagje rond te scheuren klinkt ook niet als een slecht idee, maar ik zou dan wel graag een aantal ervaren "instructeurs" erbij hebben om daadwerkelijk iets te leren over auto beheersing. Maar ik neem aan dat dit forum barst van de ervaren coureurs :?:

    Grts
    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » zo dec 25, 2005 6:57 pm

    Je hebt nog wel geluk gehad. Zoals alle andere forummers is het mij ook eens overkomen, alleen dan wel op een T-splitsing. Ik gaf nog niet eens zo heel veel gas, maar het waren de klinkers de zo glad waren. Alles is goed afgelopen, maar je schrikt wel.

    Bij het bandencentrum werd mij verteld dat ik er 2,4 bar in moest doen, zowel voor als achter. Dit heb ik er vanmiddag dan ook nog in gedaan (de auto had al weer handerhalve maad stil gestaan, maar het was starten en lopen, net zo als dat je de auto vaker gebruikt)
    Lotus Elise S2 111s
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » zo dec 25, 2005 10:50 pm

    ...er 2,4 bar in moest...

    :?:
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » zo dec 25, 2005 11:04 pm

    Demor schreefColon
    ...er 2,4 bar in moest...

    :?:


    Pete schreefColonWat de opmerking van Kasper betreft: Ik heb mijn banden spanning vanmiddag gecontroleerd en kwam tot mijn schrik op de volgende waarden. Voorbanden 1.2 (moet zijn 1.8 ) en achter 1.3! (moet zijn 2.5 )



    Dat ging dus over dit, of begreep je dat wel?
    Lotus Elise S2 111s

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten