Ik had Elan zijn verhaal gelezen op dit forum maar er is intussen toch wat veranderd.
Ik ga de procedure hieronder beknopt beschrijven:
Ik heb mijn MG gekocht bij een particulier en ben zelf ook particulier.
Mijn wagen is ouder dan 6 maanden en heeft meer dan 6000 km afgelegd bijgevolg moest ik geen BTW betalen.
Eerst bij mijn verzekering een roos formulier gaan halen voor " aanvraag tot inschrijving van een voertuig "
Met dit formulier + de verkoopsovereeenkomst + een bewijs van betaling naar de douane, deze reikt het vignet 705 uit, en het vak W op de aanvraag wordt tevens gevalideerd ( kost 20 eurocent )
Dan naar de autokeuring, dit kan alleen met een Z-plaat.
Ik had geen gelijkvormigheidsattest ( COC ) vroeger kom men dit aanvragen bij de invoerder van het land waar het voertuig voor de eerste maal is ingeschreven ( Duitsland ).
Maar daar MG in faling is gegaan is er ook geen invoerder meer.
In dit geval moet men het gelijkvormigheidsattest bekomen via de autokeuring.
Men moet in dit geval een afspraak maken op de autokeuring, deze stellen dan een rapport op van de wagen ( gewicht, afmetingen enz. ) en sturen dit op naar de federale overheidsdienst van mobiliteit.( kostprijs 99 euro )
Wanneer dit voldoet aan een "in Belgie goedgekeurd prototype" leveren zij het gelijkvormigheidsattest direct af.
Mijn wagen voldeed NIET aan een "in Belgie goedgekeurd prototype" lieten zij mij weten en moest ik bijgevolg de procedure doorlopen van " goedkeuring als alleenstaand geval " ( reden:

)
Er werd mij gevraagd volgende dcumenten op te sturen:
1) fotokopie van hun schrijven.
2) fotokopie van aankoopovereenkomst
3) fiscale zegel van 5 euro
Na het overschrijven van 65 euro werd mij " de goedkeuring als alleenstaand geval" toegestuurd, met dit formulier dat dienst doet als gelijkvormigheidsattest + het roos formulier + keuringsbewijs terug naar de autokeuring. ( wagen moet niet meer voorgereden worden )
Deze leveren dan een nieuw indentificatieplaatje af, dat uzelf in de wagen moet bevestigen ( sticker ) + maken het roos formulier in orde waarmee U dan eindelijk de wagen kunt inschrijven en de nummerplaat kunt afhalen.
Deze ganse procedure heeft zo een twee maanden in beslag genomen.
Achteraf bekeken valt het allemaal wel mee maar men moet wel wat geduld hebben.