BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1
Electrische kofferbakopener
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON ma feb 08, 2016 4:54 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

Electrische kofferbakopener

door benerivo » za jan 25, 2020 4:19 pm

Hallo,
    Ik ben bezig met een electrische kofferbakopener te plaatsen en nu wil ik eigenlijk de schakelaar van de achterruitverwarming ervoor gebruiken.Is dat mogelijk en is het dan gewoon plug and play dwz. de 2 draden van de opener met het stekkertje wat op de hoedenplank ligt verbinden of moet ik andere aansluitpunten op de schakelaar benutten?
    Ik heb getest of er stroom op de schakelaar staat(met het kontakt aan),maar nu heb ik ergens hier in de zoekfunctie gelezen dat de motor moet draaien wil je stroom op de schakelaar hebben.Klopt dat?
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

Re: Electrische kofferbakopener

door ErikB » za jan 25, 2020 4:58 pm

Er zijn enkele bemerkingen:
    - Heb je ook het relais dat de achteruit verwarming van stroom voorziet
    - De achteruitverwarming krijgt constant stroom als 'de schakelaar' is opgezet, je 'solenoid' moet toch maar even van stroom worden voorzien ? Je hebt meer een push button functie nodig dan een toggle switch functie
    - Wat je ook niet wil is dat je per ongeluk bij het tasten naar de achter- (of voor-) mistlichten of airco functies de kofferklep open duwt.

my 2 cents
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46

door benerivo » za jan 25, 2020 6:00 pm

Heb je gelijk in,had ik niet over nagedacht.Ik dacht dat de schakelaar een soort van pulse gaf aan het relais.En omdat ik de schakelaar toch niet gebruik leek het me een mooie oplossing.
    En inderdaad,onderweg wil je niet ineens een extra spoiler erbij hebben..
    Dan gebruik ik gewoon een drukschakelaar,moet ik daar een mooi plekje voor zoeken.
    Dat vind ik nou het mooie van het forum;als ik iets niet weet kijk ik eerst op de zoekfunctie en als ik er dan nog niet uitkom vraag ik om een oplossing.Je krijgt altijd antwoord.
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » za jan 25, 2020 6:33 pm

Nog even een aanvulling:
    voor zover ik weet bij alle MGF enTF versies: na 15 minuten schakelt de achterruitverwarming automatisch uit. De sturing van de achterruit verwarming gaat dus via een van de CU's van de auto. Daar weet ik niet zomaar een oplossing voor.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » di jan 28, 2020 2:06 pm

Mooi toch, kan je na 15 minuten al je kofferbak weer sluiten :-D
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » di jan 28, 2020 4:55 pm

Ik heb al wel eens implementaties gezien die een SAAB schakelaar gebruiken, geplaatst in de 'cubbybox' (de opbergruimte onder de rechterarm van de bestuurder. Heel zichtbaar wil je die natuurlijk niet plaatsen in een cabrio.

vb. van de schakelaar.
    https://www.benl.ebay.be/itm/SAAB-900-9 ... SwXeJYFgyT

Verder dien je de vraag te stellen of de schakelaar operationeel moet zijn, ook al staat het contact niet op ?
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46

door benerivo » wo jan 29, 2020 8:35 pm

Schakelaar hoeft niet te werken als het contact uit is;het komt weleens voor dat je net je auto gestart hebt,dat je dan wat uit de kofferbak moet hebben.Dan is het handig om het met een druk op de knop te doen.Omdat de bedrading van de achterruitverwarming al klaar ligt dacht ik die misschien te kunnen gebruiken,gemak dient de mens..
    Toen ik 3 jaar geleden met m'n low coolant alarm bezig was heb ik al een extra voedingsdraad naar voren gelegd,dus ik hoef alleen het relais met schakelaar maar aan te sluiten.Dat is op zich geen probleem.Het schakelaartje wat bij de opener geleverd werd is zo'n klein iel dingetje,dat vind ik niks.Ik heb nog een schakelaar van een MGB maar die is zo groot als een rijksdaalder,beetje overdreven.Dus die Saab knop is misschien zo gek nog niet.Mooi plekje voor zoeken en klaar.
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46

door benerivo » do feb 20, 2020 10:12 pm

Nadat ik de kofferbakopener geplaatst heb doet zich het volgende voor:de verlichting in de kofferbak werkt niet meer (lampje is niet kapot,zekering ook niet) en als ik de kofferbak met de sleutel open gaat het alarm af ,wat niet hoort.Als de gehele auto afgesloten is met het alarm er op moet je de kofferbak open kunnen doen met de sleutel zonder dat het alarm af gaat.
    Heb ik met de solenoid aansluiten het circuit van het alarm in de war gebracht?Waar zou ik het kunnen zoeken?
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » vr feb 21, 2020 7:40 am

Helemaal gelijk heb je dat met het alarm op actief, je de koffer moet kunnen opendoen met de sleutel.
    Eerste verdachte voor mij is een kabelbreuk ter hoogte van de linkse scharnier van de koffer. Het is eerder toevallig dat net nu de kabelbreuk optreedt, of heeft u -met enige trots- 100x de elektrische kofferklepontgrendeling 'geshowed' ;-)
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46

door benerivo » zo feb 23, 2020 7:28 pm

Nee,dat heb ik zeker niet...Het enige wat ik wel gedaan heb is de scharnieren te hebben gesmeerd waardoor de klep nu een stuk soepeler én een stuk verder opengaat.Ik zal wanneer ik er aan toekom de isolatie van de bedrading verwijderen en alle draadjes controleren.
    Het alarm en de verlichting functioneren volgens mij voor de rest naar behoren.
BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1