BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1
E10 en K-series - additief een oplossing?
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Sjonnie » zo okt 20, 2019 12:35 pm

    Hi Guys,

    Het is dan eindelijk zover: de milieuhysterie heeft ook in Nederland toegeslagen! We kunnen alleen nog euro E10 krijgen aan de pomp. Dat levert mooi 2% ( :shock: ) minder CO2 uitstoot op per liter. Gelukkig wordt de auto er gelijktijdig ook 3% minder zuinig van (bron: https://www.rac.co.uk/drive/advice/emis ... ffect-you/). Dan laat ik de productie van de grondstoffen en de productie van ethanol zelf nog maar even buiten beschouwing. So much for the environment ??

    Klagen is leuk. Het verandert niets aan de feiten. Dus wat moet ik doen om de F de komende jaren zonder interne schade aan slangen en aanverwante te laten rijden? De F is de funcar en rijdt gemiddeld genomen zo'n 5000 KM per jaar. Staat dus veel langdurig stil en dat is niet gunstig met E10 in de tank.

    Alleen 98 tanken kan maar is best een beetje kostbaar; zelfs met zo'n laag jaarlijks kilometrage (500 liter benzine met een gemiddelde meerprijs van 25 ct/L is toch al weer € 125,-) en dan heb ik het maar niet over de KV6 waar schijnbaar ook E5 in moet en jaarlijks 25.000 KM draait).

    Ik kwam online dit tegen: https://www.motorex.com/en-us/car-line/ ... treatment/ Een additief voor in de tank waarmee de nadelige effecten van E10 worden gecompenseerd. Kosten: 4 ct/L bij normaal gebruik (8 ct/L bij shock treatment). Kijk, dat is te overzien zeker aangezien E10 2 ct/L goedkoper is dan E5 was.

    Wat zijn jullie ervaringen met of meningen over deze zogenaamde Ethanol Treatment middelen? Ik ben benieuwd!

    Greetz,

    Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door ErikB » ma okt 21, 2019 1:33 pm

    Zijn jullie nu dan in de situatie zoals in België ?
    Wij hebben:
    RON95, die eigenlijk E10 is (wat wil zeggen tot 10% ethanol van biologische oorsprong)
    RON98, die gekend moet zijn als E5, of een brandstof tot 5% biologische ethanol.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Sjonnie » ma okt 21, 2019 2:54 pm

    Blijkbaar.

    Hoe hebben jullie dat opgelost met de (T)F? 98? Of gewoon E10?

    Greetz,

    Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Kasper » ma okt 21, 2019 5:25 pm

    Sjonnie schreefColonHi Guys,

    Het is dan eindelijk zover: de milieuhysterie heeft ook in Nederland toegeslagen! We kunnen alleen nog euro E10 krijgen aan de pomp. Dat levert mooi 2% ( :shock: ) minder CO2 uitstoot op per liter. Gelukkig wordt de auto er gelijktijdig ook 3% minder zuinig van (bron: https://www.rac.co.uk/drive/advice/emis ... ffect-you/). Dan laat ik de productie van de grondstoffen en de productie van ethanol zelf nog maar even buiten beschouwing. So much for the environment ??
    ja, dat komt omdat het Haagse nu eenmaal niet bestaat uit techneuten die hun verstand gebruiken, en helaas zijn de techneuten niet in staat om de niet-techneuten dit in Jip en Janne-taal uit te leggen

    Sjonnie schreefColonKlagen is leuk. Het verandert niets aan de feiten. Dus wat moet ik doen om de F de komende jaren zonder interne schade aan slangen en aanverwante te laten rijden? De F is de funcar en rijdt gemiddeld genomen zo'n 5000 KM per jaar. Staat dus veel langdurig stil en dat is niet gunstig met E10 in de tank.

    Alleen 98 tanken kan maar is best een beetje kostbaar; zelfs met zo'n laag jaarlijks kilometrage (500 liter benzine met een gemiddelde meerprijs van 25 ct/L is toch al weer € 125,-) en dan heb ik het maar niet over de KV6 waar schijnbaar ook E5 in moet en jaarlijks 25.000 KM draait).

    Ik kwam online dit tegen: https://www.motorex.com/en-us/car-line/ ... treatment/ Een additief voor in de tank waarmee de nadelige effecten van E10 worden gecompenseerd. Kosten: 4 ct/L bij normaal gebruik (8 ct/L bij shock treatment). Kijk, dat is te overzien zeker aangezien E10 2 ct/L goedkoper is dan E5 was.

    Wat zijn jullie ervaringen met of meningen over deze zogenaamde Ethanol Treatment middelen? Ik ben benieuwd!

    Greetz,

    Jan

    ik ga niet klagen maar ik denk dat in basis het volgende zich voordoet:

    1. Ethanol heeft gewoonweg een lagere verbrandingswaarde, dus je gaat inderdaad een paar procent meer verbruiken.
    2. Ethanol is gewoon een alcohol, kan je heel goed gebruiken om dingen op te lossen, bijvoorbeeld slangetjes van diverse chemisch bestendige onder hogere temperatuur flexibele slang. (o, ja die hebben we ooit eens gebruikt in de flexibele delen om benzine van de tank naar de motor te brengen)
    3. Ethanol is, in tegenstelling tot benzine , heel goed in staat om water op te nemen.

    Voor reden 1. weet je dus dat er meer geld in het schatkistje stroomt.
    Voor reden 2. kan je additief wellicht heel goed werken, zorgen dat de ethanol wordt omgezet in een andere kool-waterstof verbinding die misschien wel niet de slangen opvreet. Maar wat doet het met de verbrandingswaarde van je brandstof? wordt die hoger, lager?
    reden 3. Het zou fijn zijn als je zeker weet dat er op voorhand geen water in E10 zit. als er eenmaal water in zit, dan gaat er zeker ook iets in groeien en zal dat zorgen voor bacteriën die voor verdere problemen gaan zorgen.

    Ik ga lekker voor 98, en dan wel van een partij die zegt dat er geen ethanol aan is toegevoegd. E5 betekent immers Europees gezien, dat er tot 5% ethanol in mag zitten. Het is aan de fabrikant.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Sjonnie » ma okt 21, 2019 6:38 pm

    Kasper schreefColon*snip* Maar wat doet het met de verbrandingswaarde van je brandstof? wordt die hoger, lager?


    Het zal mij persoonlijk een kleine zorg zijn als de auto wat meer gaat verbruiken. Dat zal geen tiental procenten zijn. Of de F nu 1:12, 1:11 of 1:10 rijdt, who cares ;)

    Kasper schreefColonIk ga lekker voor 98, en dan wel van een partij die zegt dat er geen ethanol aan is toegevoegd. E5 betekent immers Europees gezien, dat er tot 5% ethanol in mag zitten. Het is aan de fabrikant.


    Tja, kijk... dat is dan weer wel een "dingetje" zoals dat tegenwoordig heet. Super zonder ethanol heb ik nog niet kunnen vinden bij een pomp. Of het moeten de Excellum (of hoe ze dan ook heten bij alle pompen) zijn. Maar daar loop ik dan helemaal op leeg. Dan wordt het niet 25 ct duurder maar 35 ct per liter. Dan gaat de lol er wel af.

    Sowieso is het nog maar de vraag hoe lang het nog duurt voor 98 aan de beurt is... ??

    Vraag blijft dus of zo'n additief een werkbare oplossing biedt voor mijn youngtimers...

    Ik ben benieuwd of de specialisten daar een mening of idee over hebben.

    Greetz,

    Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door ErikB » ma okt 21, 2019 8:55 pm

    Nog steeds geen antwoord op je vraag, maar net even op de website van Shell gekeken. De Shell V-Power die een E5 is, bevat geen bio-ethanol.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Kasper » wo okt 23, 2019 9:16 pm

    De KNAC (koninklijke Nederlandse Automobiel Club) zegt er het volgende van :

    "Brandstoftoevoeging

    Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98 of een andere benzine met een hoog octaangetal (98 of hoger), maar alleen de aanduiding super of 98 octaan is geen garantie dat een benzine ethanolvrij is. De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Premium 98 (98 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Firezone leverde tot 1 oktober 2019 Competition 102, maar heeft dat dus vervangen door loodvrije superbenzine zonder bio-ethanol. Maar de verwarring blijft, want ook op pompen waar bio-ethanolvrije benzine uit komt, moet een sticker worden geplakt met de aanduiding E5.

    Wie in zijn omgeving geen tankstation kan vinden dat ethanolvrije benzine verkoopt, kan een speciaal middel toevoegen aan de benzine dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft. De KNAC biedt in de webshop ook een middel aan dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft en tevens als loodvervanger dient. Daarnaast is in de shop een toevoeging te bestellen die de tank en het brandstofsysteem beschermt tijdens de winterstalling. De bio-ethanol in de benzine trekt namelijk water aan en dat kan roest veroorzaken in de benzinetank en schade veroorzaken in het brandstofsysteem."

    Dit is dus voor de Nederlandse markt, Frankrijk is in ieder geval weer anders [zucht]
    De andere Nederlanse club die voor de belangen van de verplaatsende mens opkomt (ANWB) laat op hun site alleen erg oude dingen zien uit 2017.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Sjonnie » do okt 24, 2019 7:42 pm

    Kijk! Dat is nuttige info! Kudos!

    Ik had dit middel ook gevonden. Het wijkt volgens mij niet veel af van het middel waar ik op stuitte anders dan de prijs.

    Voor de F ga ik een additief aanschaffen. De ZT-T gaat morgen naar Rovee en daar zal ik vragen of het ook voor de KV6 nodig is.

    Tx again! Keep you posted!

    Greetz,

    Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Sjonnie » za nov 09, 2019 5:26 pm

    Net maar even twee flesjes Motorex besteld. Zowel de F als de ZT-T als de "nieuwe" Rover kunnen niet lekker draaien op E10. De motor kan het waarschijnlijk wel aan maar de slangen en de tank.... da's een ander verhaal.

    Better safe than sorry ;)
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door ErikB » di nov 12, 2019 10:28 am

    En wordt er dan op de verpakking een aanbeveling gedaan wat betreft de dosering voor E10 en E5 ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Sjonnie » di nov 12, 2019 7:12 pm

    <snip>
    Ik kwam online dit tegen: https://www.motorex.com/en-us/car-line/ ... treatment/ Een additief voor in de tank waarmee de nadelige effecten van E10 worden gecompenseerd. Kosten: 4 ct/L bij normaal gebruik (8 ct/L bij shock treatment). Kijk, dat is te overzien zeker aangezien E10 2 ct/L goedkoper is dan E5 was.
    </snip>

    De verpakking is voorzien van een doseermechanisme waardoor je er niet teveel van in je tank kan gooien.

    Eén nadeel: er zijn blijkbaar zoveel oude(re) auto's op de weg die moeten worden vertroeteld dat de volledige productievoorraad van alle leveranciers op is. Even wachten op de nieuwe batch dus en tot die tijd tanken we dan maar 98 :|

    Greetz,

    Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Avatar gebruiker
    Bart-K
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 840
    GeregistreerdCOLON di aug 19, 2008 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Steenbergen NB
    CONTACTCOLON

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door Bart-K » di nov 26, 2019 5:10 pm

    Eigenlijk is dit gewoon weer een verkapte maatregel van de overheid om oudere auto's van de weg te krijgen.
    Goed om te horen dat de echte liefhebbers niet gewoon E10 in hun trots gooien, dit richt wel degelijk schade aan bij onze motoren en word daarom ook officieel door XPart afgeraden om te gebruiken.

    Ik woon zelf gelukkig redelijk dicht bij de Belgische grens dus tank daar 98 E5 voor een aangename prijs.
    '03 MG ZT 190+ -> my forever car!!
    '05 MG ZT 330 -> because, why not?
    '03 MG ZS 180 -> tracktoy

    You can be a child once, but immature all your life...

    https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland/
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: E10 en K-series - additief een oplossing?

    door ErikB » wo nov 27, 2019 2:18 pm

    Bart-K schreefColondus tank daar 98 E5 voor een aangename prijs.

    Misschien er ook rekening mee houden dat sommige producenten/ketens geen ethanol in de E5 mengen, terwijl anderen tot 5% gaan (zoals toegestaan).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten