MGF - beste lampen om de kaarspitjes te vervangen?
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

MGF - beste lampen om de kaarspitjes te vervangen?

door Sjonnie » do dec 08, 2016 10:31 pm

Hi All,

Ik reed vandaag in donker weer met een beetje regen naar huis en realiseerde me dat de kaarspitjes in mijn F toch niet genoeg licht geven om lekker onderweg te zijn. Ik heb geen zin om HID/Xenon in de koplampen te plaatsen want dat vind ik niet smoelen. En volgens mij moet het goed mogelijk zijn met normale lampen een hogere opbrengst te krijgen.

Wie heeft er (langdurige) ervaring met lampen die veel meer licht geven in de kleur wit of warm wit? Dan wil ik graag weten welke lampen dat zijn.

Tx!

Greetz,

Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

If it don't fit use a hammer!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

Re: MGF - beste lampen om de kaarspitjes te vervangen?

door Kasper » do dec 08, 2016 11:43 pm

Ondanks dat ik samen met jou een mooi stel sfeerlichtjes zou kunnen neerzetten, ik geniet ook van kaarslicht in de F :wink: , heb ik hier noch niet een echte oplossing gevonden. Anders dan nieuwe lampen, en de meer structurele oplossing TF lampen met dan noodgedwongen een TF voorbumper. Mensen die mij kennen weten dat dat laatste een no-go voor mij is.

Het probleem zit erin dat de warmte de coating in de lamp op den duur dof laat worden. Er zijn wel mensen die deze coating vernieuwen, een eenduidige "how to" heb ik echter nog niet gevonden.

(Maar is meer dan welkom)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » vr dec 09, 2016 12:10 am

- Afhankelijk van de staat (en dikwijls slechter dan verwacht), zou idd een nieuw setje lichten geen kwaad kunnen om te genieten van 1) nieuwe spiegels en 2) een proper glaasje voor de dimlichten.
    - Ook de afstelling doet wonderen ... zelf vind ik dat de lichten in de lage F al behoorlijk hoog kunnen afgesteld staan, aangezien ondertussen 95% van het andere verkeer hoger is dan in de nineties en nillies. Uiteraard niet overdrijven en het voor alle partijen veilig houden.
    - In een andere auto heb ik de BlueVision Ultra's van Philips en dat zijn de eerste lampjes die echt een verschil opleveren. Net ietsje witter dan de doorsnee halogeenlampen in het verkeer, absoluut zonder verkeerde aandacht te trekken EN met een betere lichtopbrengst. Ik heb ze geplaatst ter vervanging van de betere set van Osram, waar ik duidelijk niet van onder de indruk was.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » vr dec 09, 2016 11:36 am

Weinig aan toe te voegen, alhoewel ik niet ontevreden ben over de lichtopbrengst van mijn F. Ik heb een paar jaar geleden wel ook nieuwe lichtunits geplaatst. Je kan van je mistlampen ook verstralers maken, die helpen op een donkere weg ook uiteraard, of je kan verstralers bijplaatsen (zoals op de Cheetah, of weggewerkt achter de grille). Doch over het algemeen ben ik van de standaard lichtopbrengst zeker niet ontevreden, hetgeen van mijn en andere TF'en niet kan gezegd worden. De standaard halogeenlampen achter de lens van een TF koplamp geeft veel minder licht dan diezelfde lamp in een goede F unit.
    Ik heb bij mijn TF dus wel de conversie naar Xenon gedaan, omdat ik het op een Tf (met zijn lenslichten) nog wel best vind passen, in tegenstelling op Xenons op een F. een Tf heeft nu eenmaal een modernere "smoel", en dateert van uit de periode dat Xenons al OEM ingeburgerd waren. De winst in "licht" is dan ook niet te onderschatten op die laatste, zonder het echt verblindend werkt, mede dankzij het feit de TF veel lager in het verkeer licht dan de gemiddelde andere moderne wagen, zoals Erik aangeeft.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387

door Sjonnie » vr dec 09, 2016 2:50 pm

Heren,

Allen dank voor de reactie en de voorstellen! thumbsup

Ik kan mij niet herinneren dat ik in de afgelopen 3½ jaar sinds aanschaf ooit de lampen heb vervangen. Dat wordt dus de eerste actie. En met BlueVision Ultra lampen zo blijkt. Mocht mij dat onvoldoende resultaat opleveren dat ga ik dieper in de lamp knutselen. Of kijken naar de hoogte-afstelling.

Tf units gaan hem niet worden. Staan prachtig en zijn in balans met het ontwerp van de Tf maar op een F een Tf bumper met de niertjes aan de zijkant is niet "mijn ding".

EDIT: BlueVision Ultra lampen zijn alleen verkrijgbaar in H7 terwijl ik voor de F H1 lampen nodig heb. Verder zoeken dus ;)

Greetz,

Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)

ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

Bart-K
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 840
    GeregistreerdCOLON di aug 19, 2008 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Steenbergen NB
    CONTACTCOLON

door Bart-K » vr dec 09, 2016 4:48 pm

Ook ik vond de standaard lichtopbrengst van de MGF niet echt voldoende, daarom Xenon 6000K lampen geplaatst en dat was echt een wereld van verschil, zou nooit meer terug willen.
    Ondanks dat dit niet origineel zo geleverd is heb ik nooit problemen gehad met strooilicht of verblinde tegenliggers die gingen seinen, en ook kwam ze er elk jaar fluitend mee door de apk-keuring.
    '03 MG ZT 190+ -> my forever car!!
    '05 MG ZT 330 -> because, why not?
    '03 MG ZS 180 -> tracktoy

You can be a child once, but immature all your life...

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland/
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387

door Sjonnie » vr dec 09, 2016 4:54 pm

Hi Bart,

Ik heb een paar jaar geleden in de SAAB aftermarket Xenon laten zetten en het verschil was werelds. Enige nadeel vind ik de uitstraling van de koplamp (het geribbeld glas heeft dan opeens een Xenon look en dat vind ik niet mooi).

Aangezien ik niet zoveel in het donker rijd met de F en ik geen ambitie heb om een setje koplampen om te bouwen naar Xenon (liefst projector lampen dan maar), houd ik het even op hoog rendement Halo's.

Het worden of Philips X-tremeVision of Osram Nightbreaker Ultra's. Afhankelijk wat de auto-onderdelen-boer beschikbaar heeft.

Greetz,

Jan

• Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » vr dec 09, 2016 8:24 pm

Groot gelijk, op een F zijn Xenons not done vind ik ... Xenons in gewone lichtunits gaan nog sneller verblindend werken dan in units met een lens zoals in de TF. In die laatste kunnen Xenons zoals gezegd mijn inziens dus weer wel.
    Maar again, ik zie echt geen probleem op de F qua lichtopbrengst, mist goede OEM lamp units.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387

door Sjonnie » za dec 10, 2016 3:24 pm

Vandaag de X-tremeVision H1 lampen geplaatst. In het daglicht lijken de lampen al helderder. Ben benieuwd wat het met slecht weer in het donker oplevert.

Dat ze maar 350 uur meegaan en een kleine € 30,- kosten weegt niet op tegen beter zicht :)

PS. Meteen maar dezelfde pitjes in de ZR gezet. Die komt wat vaker buiten in het donker bij slecht weer ;) Nu heb ik voor de ZR wel een setje projectorlampen liggen maar het inbouwen is toch een stuk lastiger dan ik dacht (ik ben niet zo goed in lampen in de oven voorverwarmen :roll: )

Greetz,

Jan

• Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

door Fontech » wo dec 14, 2016 1:14 pm

Eveneens aan te raden zijn inderdaad de Philips X-treme Vision lampen en deze zijn verkrijgbaar in H1 , H4 en H7 .
    Het verschil was heel duidelijk waar te nemen ( ze zouden 130% meer opbrengst geven ) op de testen destijds bij een informatie avond over autoverlichting in de Turnhoutse Philipsfabriek ...
    Grt.

Fonny / Fontech
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

door Luc » do dec 15, 2016 9:31 pm

vandeven schreefColonEveneens aan te raden zijn inderdaad de Philips X-treme Vision lampen en deze zijn verkrijgbaar in H1 , H4 en H7 .

Is het mogelijk om aan een complete leek het verschil uit te leggen tss H1 4 en 7, en wat er geschikt is voor een F.

Gr Leek
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » do dec 15, 2016 10:56 pm

Afbeelding
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

• Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » vr dec 16, 2016 12:32 am

Mooi pallet om uit te kiezen thumbsup , maarehhhh welke moeten we nu plaatsen in de F en TF? Dat zal wel nietdezelfde zijn :shock:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » vr dec 16, 2016 2:59 am

Kort en krachtig : H1
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

• Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

door Luc » vr dec 16, 2016 9:45 am

OK thx. Mijn shoppingstress niveau :? is terug onder controle. :D